پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۱:۳۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 10789
چهارشنبه، ۱۶ تير، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور قربانی سکته مغزی می‌شوند

به گفته‌ی، دکتر حسین پاکدامن سکته مغزی از شایعترین بیماری های مغز و اعصاب است و در مبتلایان به کرونا این بیماری زیاد دیده شده و بسیاری از بیماران از عوارض سکته مغزی رنج می برند.

سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور قربانی سکته مغزی می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، به گفته‌ی، دکتر حسین پاکدامن سکته مغزی از شایعترین بیماری های مغز و اعصاب است و در مبتلایان به کرونا این بیماری زیاد دیده شده و بسیاری از بیماران از عوارض سکته مغزی رنج می برند.

وی ادامه: زمان طلایی در ساعات اولیه سکته مغزی برای درمان مهم بوده و باید در چند ساعت اولیه پس از ابتلا به این بیماری اقدامات درمانی سریع انجام شود تا فرد دچار ناتوانی روحی و جسمی نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آلزایمر یکی دیگر از این بیماری ها است و با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور و پیر شدن جمعیت در آینده ای نزدیک با افراد زیادی که به آلزایمر مبتلا هستند مواجه خواهیم شد که زنگ هشداری برای ما است.

وی افزود: اکنون ۷۵۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور وجود دارد و بر اساس آمارهای جهانی یک سوم افراد با سن بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند و لازم است سیاست گذاری های اساسی با پیر شدن جمعیت و جلوگیری از بروز مشکلات و افزایش هزینه درمان بیماران مبتلا به آلزایمر در کشور انجام شود.

رییس انجمن مغز و اعصاب ایران اظهار داشت: سردرد نیز از دیگر بیماری های شایع مغز و اعصاب در کشور نسبت به کشورهای غربی است و ۱۶ تا ۱۸ درصد مردم از میگرن رنج می برند.

به گفته‌ی پاکدامن، اکنون ۸۵۰ هزار بیمار مبتلا به ام اس نیز داریم و جزو کشورهای با شیوع بالا در این زمینه هستیم و لازم است این بیماری ها مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.

پاکدامن با بیان اینکه در دهه ۹۰ پیشرفت های زیادی برای درمان بیماری های یاد شده در کشور انجام شده افزود: داروهای زیاد و موثری برای درمان صرع، ام اس، سکته مغزی و غیره کشف و تولید شده است،  داروهای نسل دوم نیز تولید شدند اما باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تئوری هایی که در مورد ویروس کرونا وجود دارد مبنای تجربی و کوتاه مدت بوده و در آینده ممکن است این ویروس عوارض زیادی بر روح و جسم ما بگذارد.

کرونا علاوه بر ریه تمام سیستم عصبی و مغزی حس های بویایی ، شنوایی، نخاع ، عروق ، اعصاب محیطی را درگیر کرده و افراد مبتلا به این بیماری که با عوارض متفاوت درگیر کرونا می شوند تا مدت های زیادی دچار ناتوانی های متفاوت خواهند شد.

 یک سوم افرادی که از کرونا نجات می یابند دچار اختلالات جسمی و روحی می شوند و حتی برخی از مبتلایان به این بیماری ممکن است فشار خون بالا، مشکلات قلبی و قند بگیرند.

ویروس کرونا به هیچ سیستمی از بدن رحم نمی کند و درمان قطعی برای آن وجود ندارد و داروهای موجود فقط سیر بیماری را کم می کند.

دکتر احسان شریفی پور نورولوژیست بیان کرد:آنچه بیش از کرونا باید مورد توجه قرار گیرد بیماری های مغز و اعصاب است و باید پایه و اساس بهداشت عمومی جامعه و تصمیم گیران سلامت باشد.

وی ادامه داد: آلزایمر از بیماری های نام مغز و اعصاب بوده که با بالا رفتن سن رو به افزایش است و مراقبت های بهداشتی قبل و بعد از ابتلا به این بیماری مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

شریفی پور اظهار داشت:سکته مغزی نیز همین طور است و باید بیشتر در مورد پیشگیری از آنها اقدامات اساسی انجام داد.

بر اساس گفته‌ها، اختلالات خود ایمنی در چند سال اخیر به ویژه میان جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال بسیار شایع شده است و در واقع زنان ۲ برابر مردان دچار این بیماری می شوند.  مصرف سیگار و کمبود ویتامین دی در بروز اختلالات خود ایمنی تاثیر زیادی دارد.

بیست و هشتمین همایش بین المللی نورولوژی ۱۲ الی ۱۵ مرداد بصورت مجازی در هتل المپیک برگزار می شود ، حدود ۲۰۰ مقاله داخلی و خارجی در این همایش با حضور ۳۰۰ سخنران که از کشوری استرالیا، المان، کانادا و سایر کشورها حضور دارند ارائه خواهد شد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!