سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۵:۳۹
جمعه، ۰۴ تير، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

ساز و آواز علی قمصری در بیستون

ساز و آواز علی قمصری در بیستون

 به گزارش خبرگزاری ایران زمین، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه به استان‌های مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخی به تارنوازی می‌پردازد.

حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است. البته سفرهای علی قمصری تنها به مراکز استان خلاصه نمی‌شود. او در مسیر سفرهایش به شهرهای کوچک‌تر هم می‌رود و در هر کدام هم اجرایی را ضبط می‌کند.

بخشی از نوشته‌ی علی قمصری درباره اجرا در دامنه‌ی کوه بیستون را می‌خوانید:

در بیستون اثری از استاد سیدخلیل عالی نژاد(متولد شهر صحنه) را در جایی نواختم که یکی از زیباترین منظومه‌های ایران (خسرو و شیرین نظامی) به آن مربوط است. بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می‌دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می‌تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سال‌ها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا می‌شود و در این بین خسرو به فرهاد خبر می‌دهد که شیرین فوت کرده‌است. فرهاد از جا در می‌رود و تبر را به بالا می‌اندازد و در اثر ضربه تبر در جا می‌میرد.

استاد عالی‌نژاد، مردی که ققنوس شد، تنها یک هنرمند نبود. استاد سید خلیل عالی‌نژاد چهره بی ادعا و بی‌همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان، سلوک، شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت انگیز و عارفانه‌اش روح و روان هر انسانی را دگرگون می‌کرد.

بیستون بدون شک یکی از مهم‌ترین نقاط در کره‌ی زمین است که تقریبا در هر دوره‌ای از تاریخ بنا و اثر مهمی درآن به یادگار مانده است:
پیشاتاریخ: غارهای شکارچیان و مرخل / مادها: نیایشگاه مادی/ هخامنشیان: سنگ نبشته ی بیستون (بزرگترین سنگ نبشته‌ی جهان) / سلوکیان: پیکره‌ی هرکول/ اشکانیان: سنگ بلاش و سنگ نگاره‌ی گودرز / ساسانیان: فرهادتراش و کاخ بیستون / ایلخانان: کاروانسرای ایلخانی / صفویه: کتیبه‌ی شیخ علی خان زنگنه.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار موسیقی و هنر های تجسمی
پربیننده‌ترین اخبار موسیقی و هنر های تجسمی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!