پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۶:۲۳
علم و فناوری جهان - کد خبر : 3511
چهارشنبه، ۰۳ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

ساخت پنجره های خورشیدی به کمک فناوری نانو

این فناوری با تجهیزات دیگر به راحتی ترکیب می شود و از این رو برای ساختمان های پرجمعیت شهری که به دنبال کاهش مصرف انرژی هستند مناسب است.

ساخت پنجره های خورشیدی به کمک فناوری نانو

یک استارتاپ ایتالیایی فناوری متمرکزکننده نور خورشید را ارائه داده که می توان از آن در عناصر ساختمان مانند پنجره ها بهره برد، شرکت گلس توپاور با بهره‌گیری از نانوذرات توانسته فیلم لایه نازکی بسازد که می توان از آن در پنجره ها استفاده کرد و به تولید انرژی پرداخت. در این فناوری از نانوذراتی با نام کروموفور استفاده شده که به لطف مهندسی مناسب می توان فرآیند جذب و انتشار نور را افزایش داد. گلس توپاور مدعی است که با بهره‌گیری از این فناوری می توان کارایی تبدیل به 3/2 درصد افزایش و شفافیت درمقابل نور مرئی به 80 درصد افزایش داد.

شرکت مذکور برای تولید این محصول از پلاستیک نیمه شفاف تقویت شده با کروموفور استفاده کرده است، این محصول قابلیت جذب نور و انتشار مجدد آن را در طول موج های بلندتر دارد. طبق اطلاعات این شرکت ، فوتون های انتشار یافته دوباره توسط لبه های پنل خورشیدی جذب شده و کارایی را افزایش می دهند. این فناوری با تجهیزات دیگر به راحتی ترکیب می شود و از این رو برای ساختمان های پرجمعیت شهری که به دنبال کاهش مصرف انرژی هستند مناسب است. قابلیت ساخت نمونه های اولیه این محصول در ابعاد و اندازه های مختلف برای شرکت وجود دارد، بی رنگ بودن صفحه لومینسانس باعث شده تا برای استفاده در عناصر ساختمانی بدون مشکل باشد.

به گفته سخنگوی این استارتاپ، از فناوری یاد شده می توان برای تولید پنجره های فتوولتائیک استفاده کرد که به راحتی در ساختمان های استفاده می شود. میزان شفافیت این محصولات می تواند در مرحله تولید توسط مشتری تعیین شود تا بهترین تعادل میان جذب انرژی و میزان نور برای نوردهی محیط داخل منزل فراهم آید. کیفیت نور منتقل شده مطابق با گواهی‌نامه UNI 10380 می باشد که بهترین درجه برای روشنایی داخل منزل است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!