پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۳:۱۶
نظامی بین الملل - کد خبر : 16491
دوشنبه، ۱۴ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

زمستان سخت، موضوع هشدار زلنسکی به غرب؛ پیشروی اوکراین در جنوب

رهبران اروپایی به دنبال کاهش تاثیر قیمت بالای انرژی در سراسر این قاره هستند، این درحالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره زمستان سخت هشدار داد.

زمستان سخت، موضوع هشدار زلنسکی به غرب؛ پیشروی اوکراین در جنوب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در اظهارات شبانه روز یکشنبه، زلنسکی با استناد به "گزارش های خوب" از فرماندهان نظامی و رئیس اطلاعات خود، از نیروهای خود برای تصرف دو شهرک در جنوب و شهرکی در شرق تشکر کرد.

به نقل از رویترز، کایریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهور، پیشتر تصویری از سربازان در حال برافراشتن پرچم اوکراین بر فراز روستایی که به گفته او در منطقه جنوبی قرار دارد، منتشر کرد که کانون اصلی ضد حمله است.

تیموشنکو در فیس بوک در مورد عکسی از سه سرباز روی پشت بام ها که یکی از آنها پرچم اوکراین را روی یک پست نصب کرده بود، نوشت: "ویسوکوپیلیا. منطقه خرسون. اوکراین. امروز."

اوکراین حمله متقابل را هفته گذشته با هدف قرار دادن جنوب، به ویژه منطقه خرسون، که روسیه در اوایل درگیری تصرف کرد، آغاز کرد.

ستاد کل اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که پس از گلوله باران شدید نیروهای اوکراینی به گروه‌های نظامی روسیه در منطقه، روس‌ها رفت و امد ساکنان را ممنوع کرده و آنها را از عبور از رودخانه دنیپرو منع کرده‌اند.

این بیانیه افزود: روسیه در 24 ساعت گذشته 25 حمله موشکی و بیش از 22 حمله هوایی به اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین انجام داده است و تمرکز خود را بر کنترل کامل منطقه دونتسک حفظ کرده است.

اظهارات زلنسکی یک روز پس از آن بیان شد که وی به اروپایی‌ها هشدار داد که روسیه در ماه‌های سرد پیش رو در حال آماده کردن "یک ضربه قاطع در حوزه انرژی" است.

مسکو تحریم های غرب و مسائل فنی را به عنوان دلیل اختلالات انرژی، ذکر کرده است. کشورهای اروپایی که از کیف با کمک دیپلماتیک و نظامی حمایت کرده‌اند، روسیه را به تسلیحاتی کردن منابع انرژی متهم کرده‌اند.

برخی تحلیلگران می گویند کمبود انرژی و افزایش هزینه های زندگی با نزدیک شدن به فصل زمستان، خطر کاهش حمایت غرب از کیف را در پی دارد زیرا دولت ها سعی می کنند جمعیت ناراضی خود را آرام کنند.

هفته گذشته مسکو اعلام کرد که خط لوله نورد استریم 1، کانال اصلی گاز خود به آلمان را بسته است، در حالی که کشورهای گروه 7 سقف قیمتی برنامه ریزی شده برای صادرات نفت روسیه را اعلام کردند.

کرملین اعلام کرد که فروش نفت به کشورهایی که این سقف را اعمال کرده اند، متوقف خواهد کرد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز یکشنبه گفت که دولتش در حال برنامه ریزی برای توقف کامل تحویل گاز در ماه دسامبر بوده است و وعده اقداماتی برای کاهش قیمت ها را داده است.

شولتز در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «روسیه دیگر یک شریک قابل اعتماد در حوزه انرژی نیست.»

در پاسخ، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، آلمان را به دشمنی با روسیه متهم کرد. وی گفت: به عبارت دیگر به روسیه اعلام جنگ هیبریدی کرده است.

فنلاند و سوئد روز یکشنبه اعلام کردند که قصد دارند میلیاردها دلار به شرکت های برق ارائه کنند تا از تهدید ورشکستگی در بحبوحه بحران جلوگیری کنند.

به طور جداگانه، سفارت آمریکا در مسکو اعلام کرد که جان سالیوان، سفیر منصوب شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2019، سمت خود را ترک کرده و در حال بازنشستگی است.

 

نگاه ها به نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا

پس از آنکه بازرسان سازمان ملل روز شنبه اعلام کردند که نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین دوباره منبع انرژی خارجی خود را از دست داده است، مقامات روسیه گفتند که اوضاع در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا آرام است.

خبرگزاری رسمی روسیه، تاس روز دوشنبه اعلام کرد که سه انفجار قوی در انرگودار، شهری نزدیک نیروگاه شنیده شد، اما جزئیات فوری از خسارات و تلفات در دست نیست.

نیروهای اوکراینی دو بار تلاش کردند تا تیم های تهاجمی را در مجاورت شهر مستقر کنند و از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه های پرتاب موشک استفاده کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آخرین خط اصلی تأمین برق خارجی قطع شد، اگرچه یک خط ذخیره برق را به شبکه میرساند. 

به گفته این سازمان، تنها یکی از شش رآکتور این نیروگاه همچنان فعال است.

نیروهای روسی این نیروگاه را اندکی پس از اینکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ارتش خود را در 24 فوریه به کشور همسایه فرستاد، تصرف کردند. این نیروگاه به کانون درگیری تبدیل شده است. هر یک از طرفین، دیگری را به خاطر گلوله بارانی که ترس از یک فاجعه هسته ای را افزایش داده است، مقصر دانسته است.

ولادیمیر روگوف، یک مقام طرفدار روسیه در منطقه زاپوریژیا، به رادیو گفت که هیچ گلوله باران یا تهاجمی صورت نگرفته است و انتظار می‌رود کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل تا دوشنبه در این نیروگاه کار کنند.

هفته گذشته یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نیروگاه بازدید کرد که هنوز توسط کارکنان اوکراینی اداره می‌شود و برخی از کارشناسان تا انتشار گزارش آژانس در آنجا مانده‌اند.

روسیه در برابر درخواست های بین المللی برای غیرنظامی کردن این منطقه مقاومت کرده است.

در دیگر جبهه‌های جنگ، کانال‌های تلگرامی اوکراین از انفجار در پل آنتونیفسکی در نزدیکی شهر خرسون که توسط نیروهای روسی اشغال شده است، خبر دادند.

موشک‌های اوکراینی طی هفته‌های گذشته به شدت به این پل آسیب رسانده‌اند، اما نیروهای روسی در تلاش بودند تا آن را تعمیر کنند یا یک گذرگاه پانتونی برای حفظ جریان تجهیزات به واحدهای خود در ساحل راست رودخانه دنیپرو ایجاد کنند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!