شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۱۴
اقتصاد - کد خبر : 313
جمعه، ۲۲ شهريور، ۱۳۹۸ - ۸:۰۰

زمزمه خانه‌های ۳۰ متری به گوش می رسد

تولید خانه های کوچک برای خانوادهای تک نفره یا کم بضاعت در بسیاری از نقاط دنیا از جمله لندن، پاریس، تورنتو، هنگ کنگ و نیویورک انجام می‌شود اما در ایران به این مسئله به صورت جدی پرداخته نشده است.

زمزمه خانه‌های ۳۰ متری به گوش می رسد

امروزه با کوچک شدن بعد خانواده  تولید خانه های کوچک برای خانوادهای تک نفره یا کم بضاعت در بسیاری از نقاط دنیا از جمله لندن، پاریس، تورنتو، هنگ کنگ و نیویورک انجام می‌شود اما در ایران به این مسئله به صورت جدی  پرداخته نشده است.

بعضی از کارشناسان می گویند که اگر به مسکن با متراژ های کوچک توجه نشود این مسئله می تواند خود را به صورت حاشیه نشینی نشان دهد.

در تهران خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مربع بیشترین تقاضا را دارد. در موارد بعدی به ترتیب واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، ۷۰ تا ۸۰ متر و ۴۰ تا ۵۰ متر است. در این میان خانه هایی با متراژ کم تراز ۴۰ متر ۳.۸ درصد نیاز بازار را شامل می‌شود. که البته محدودیت در قوانین همیشه از مشکلات خانه های کوچک بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که مردم به واحد های کوچک رقبت بیشتری دارند چرا که محدودیت نقدینگی مانع خرید واحدهای با متراژ بزرگ می‌شود. همچنین افرادی که توانایی تامین هزینه خانه‌های کوچک متراژ را ندارند مجبور به مهاجرت می‌شوند. 

برداشت غلط از عدم تناسب قیمت هر متر مربع خانه‌های کوچک با بزرگ متراژها  که به دلیل فشار تقاضا در این شرایط کمبود عرضه است و هم‌چنین انتظار از خانه آرمانی باعث شده تا سیاست‌گذاران شهری در قوانین خود مانع از تولید آپارتمان‌های کمتر از ۴۰ متر مربع شوند. 

برخی می گویند بعد خانوار در کلانشهرها کاهش یافته و به ۳.۳ رسیده است؛ کارشناسان معتقدند باید این واقعیت پذیرفته شود.

پیشتر سخنگوی دولت خبر از احداث خانه‌های کوچک برای مردم شهر تهران داد و گفت:

 «با بحث رئیس جمهور، شهرداری‌های کلانشهر و در پیشگام آنها حناچی در جلسه مسکن اعلام کرد که خانه‌های کوچک برای افراد به خصوص افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند ایجاد می‌شود. »

در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که پیشنهاد ساخت خانه‌های ۳۰ متری توسط شهرداری برای اجاره و فروش، زمزمه می‌شود؛ اما این طرح نیز مشکلات خود را دارد و منوط  به تغییراتی در ضوابط طرح تفصیلی است که تصمیم‌گیری درخصوص آن به نتایج آسیب‌شناسی مربوط می‌شود .در این رابطه یکی از دانشگاه‌های تهران در حال بررسی است.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!