پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۸:۴۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 16545
دوشنبه، ۲۸ شهريور، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

زلنسکی عهد کرد که تسلیم روسیه نخواهد شد

ولادیمیر زلنسکی قول داد که در نبرد برای بازپس‌گیری قلمروی اوکراین تسلیم نخواهند شد، این درحالیست که کی‌یف گفت که نیروهایش از رودخانه اوسکیل عبور کرده‌اند و برای حمله به نیروهای اشغالگر روسیه در شرق منطقه دونباس آماده می‌شوند.

زلنسکی عهد کرد که تسلیم روسیه نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با انعکاس تغییر شگرف حرکت از زمانی که نیروهای اوکراینی در اوایل ماه جاری نیروهای روسیه را در شمال شرق شکست دادند، پیش بینی کرد که اوکراین در جنگ پیروز خواهد شد.

به نقل از رویترز، بایدن در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت: آنها روسیه را شکست می‌دهند.

بایدن گفت که پیروزی تنها زمانی حاصل می شود که نیروهای روسیه به طور کامل از خاک اوکراین بیرون رانده شوند و ایالات متحده «تا زمانی که طول بکشد» از اوکراین حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: معلوم شد که روسیه آنقدرها که بسیاری از مردم فکر می‌کردند توانمند نیست.

عبور از رودخانه اوسکیل یکی دیگر از نقاط عطف مهم در ضد حمله اوکراین در شمال شرقی منطقه خارکیف است. 

فراتر از آن، استان لوهانسک قرار دارد، پایگاهی برای نیروهای نیابتی جدایی طلب روسیه از سال 2014 و پس از برخی از خونین ترین نبردهای جنگ، از ژوئیه کاملاً در دست روسیه است.

ستاد نیروهای مسلح اوکراین اواخر روز یکشنبه در تلگرام نوشت: سربازان اوکراینی در سراسر اوسکیل پیشروی کرده اند. از دیروز، اوکراین کرانه شرقی را کنترل می کند.

سرهی گایدای، فرماندار اوکراینی لوهانسک در تلگرام نوشت: منطقه لوهانسک دقیقا در کنار ما است. بازپس گیری آن نزدیک است.

نیروهای اوکراینی در این ماه پس از شکستن خط مقدم، منطقه خارکیف را در نوردیدند و هزاران سرباز روسی را فراری دادند. در روزهای اخیر، سرعت پیشروی اوکراین دوباره کاهش یافته است، اما زلنسکی گفت این تنها به این دلیل است که نیروها در حال تجمیع و آماده شدن برای حملات بیشتر هستند.

او در سخنرانی شبانه‌اش در روز یکشنبه گفت: «شاید به نظر برخی از شما این باشد که پس از یک سری پیروزی‌ها، اکنون یک جور استراحت داریم. اما هیچ استراحتی وجود نخواهد داشت. در حال آماده سازی برای سری بعدی حملات هستیم. زیرا اوکراین باید آزاد باشد.»

 

هشدار نسبت به نیروگاه هسته ای

اوکراین روز دوشنبه نیروهای روسیه را به گلوله باران نزدیک نیروگاه هسته ای پیودنوکراینسک در منطقه میکولایف جنوبی اوکراین متهم کرد.

اپراتور انرژی اتمی اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که انفجاری در فاصله 300 متری راکتورها رخ داد و اندکی بعد از نیمه شب به ساختمان های نیروگاه آسیب رساند. این راکتورها آسیبی ندیده اند و به کارکنان آسیبی نرسیده است، و عکس هایی منتشر کرد که گودال بزرگی را نشان می دهد که گفته می شود ناشی از انفجار بوده است.

زلنسکی در پستی در شبکه های اجتماعی گفت: مهاجمان می خواستند دوباره شلیک کنند، اما فراموش کردند که نیروگاه هسته ای چیست. روسیه تمام جهان را به خطر می اندازد. ما باید قبل از اینکه خیلی دیر شود جلوی آن را بگیریم.

این حملات می‌تواند به نگرانی‌های جهانی در مورد احتمال وقوع یک فاجعه اتمی، که پیش از این در خصوص سرنوشت نیروگاه هسته‌ای دیگر اوکراین، زاپوریژیا، که در ماه مارس توسط نیروهای روسی در نزدیکی خط مقدم تسخیر شد، وجود داشت، دامن زند. مسکو درخواست های بین المللی برای عقب نشینی و غیرنظامی کردن نیروگاه را نادیده گرفته است.

طبق ادعای اوکراین از زمانی که نیروهای روسی از خارکف بیرون رانده شدند، روسیه بارها به سمت نیروگاه‌ها، زیرساخت‌های آبی و دیگر اهداف غیرنظامی شلیک کرده است. مسکو هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد می کند.

با پیشروی نیروهای اوکراینی به سمت سرزمین‌هایی که قبلاً توسط روسیه اشغال شده بود، آنچه را که به عنوان شواهدی از جنایات سربازان روسی توصیف می‌کنند، کشف کردند، از جمله یک گور دسته جمعی عظیم در نزدیکی شهر ایزیوم.

روز شنبه، زلنسکی گفت که مقامات یک گور دسته جمعی حاوی اجساد 17 سرباز را در ایزیوم پیدا کرده اند که به گفته او در برخی از آنها نشانه هایی از شکنجه وجود دارد.

در لندن، دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین و بانوی اول اولنا زلنسکی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا حضور یافتند. روسیه به همراه متحدش بلاروس به این مراسم دعوت نشدند.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!