جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۵:۳۲
تغذیه - کد خبر : 10320
چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

رژیم غذایی ناسالم با رانندگی خطرناک ارتباط دارد

نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذاهای اصلی به شدت با رفتارهای ایمن رانندگی در ارتباط بودند. رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی به شدت با میزان بالاتر خطاها، کاهش غلظت و تمرکز کمتر و مصرف تنقلات در میان وعده به شدت با رفتار ناایمن رانندگی همراه بودند.

رژیم غذایی ناسالم با رانندگی خطرناک  ارتباط دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی ناسالم ممکن است موجب افزایش خستگی و رانندگی خطرناک در بین رانندگان کامیون شود که اغلب از عوامل اصلی در برخورد با دیگر وسایل نقلیه محسوب می‌شوند.

طبق گزارشات در هر سال در حدود  ۱.۳۵ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند . در میان رانندگان حرفه ای به دلیلی اینکه مدت زمان بیشتری پشت ماشین قرار دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

در خصوص تغذیه و رفتارهای رانندگی در بین رانندگان حرفه‌ای کامیون تا کنون مطالعات اندکی انجام شده است. و محققان در تلاش برای ازبین بردن این شکاف علمی بررسی کردند که آیا الگوی غذایی و خستگی بر رفتارهای رانندگی تاثیر دارد یا خیر.

برای انجام این آزمایش نمونه‌ای از ۳۸۹ راننده مرد کامیون از یک شرکت حمل‌ونقل در سوژو چین بررسی شد. که اکثر رانندگان بین ۳۱ تا ۶۰ سال سن داشتند، ۶ تا ۱۰ سال سابقه رانندگی و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر در جاده رانندگی کرده بودند.

در مرحله بعد از آنها خواسته شد تا  گزارش کنند در ۱۲ ماه گذشته از ۲۵ ماده غذایی موجود در یک پرسشنامه فرکانس مواد غذایی چه مقدار و هر چند وقت یکبار مصرف کرده‌اند. سپس آنان پرسشنامه خستگی چند بعدی را که خستگی جسمی و روانی را در مقیاس پنج اصل ارزیابی می‌کند همچنین دو پرسشنامه معتبر در مورد رفتارهای رانندگی و نگرش نسبت به سایر رانندگان در جاده را تکمیل کردند.

الگوهای رژیم غذایی به دسته غذاهای اصلی (مصرف زیاد کربوهیدرات، غلات تصفیه‌نشده، لبنیات و تخم‌مرغ)، پروتئین‌های حیوانی (ماهی و مرغ) و تنقلات (غذاهای سرخ شده، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین) تقسیم شدند.

نتایج بدست آمده از این مطاله نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذاهای اصلی به شدت با رفتارهای ایمن رانندگی در ارتباط بودند. رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی به شدت با میزان بالاتر خطاها، کاهش غلظت و تمرکز کمتر و مصرف تنقلات در میان وعده به شدت با رفتار ناایمن رانندگی همراه بودند.

رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذاهای اصلی با خستگی کمتری در ارتباط هستند و رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی و میان وعده شامل تنقلات با خستگی بیشتر همراه می‌شوند. بدان معنا که  احتمالا خستگی بر الگوهای رژیم غذایی سپس رفتارهای رانندگی تاثیر دارد.

محققان این مطالع همچنین بیان کردند که: خوردن مقدار زیادی میان وعده ناسالم اغلب با اوقات نامنظم وعده‌های غذایی و متابولیسم آشفته همراه است و ممکن است بر بسیاری از کارها که به هوشیاری و تمرکز نیاز دارند تاثیر داشته باشد.

رفتار مثبت رانندگی با رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات مشخص می‌شود، در حالی که برخی از رفتارهای خطرناک رانندگی (اشتباهات، خطاها و تخلفات) را می‌توان توسط رژیم غذایی ناسالم پیش‌بینی کرد.  الگوهای غذایی ناسالمی که شامل میزان زیاد چربی و قندها هستند.

به طور کلی  نتایج این مطالعه از رابطه بین الگوی غذایی و رفتار رانندگی در نمونه‌ای از رانندگان حرفه‌ای کامیون پشتیبانی می‌کند. هر چند این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای است به همین دلیل نمی‌تواند علت را تعیین کند بلکه فقط ارتباط را بیان می‌کند. این مطالعه تا حد زیادی بر اساس گزارش شرکت‌کنندگان ارائه شده است و محققان هیچ اطلاعاتی در مورد عوامل مهم احتمالی مانند استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، الگوهای شیفت کاری و استرس کاری را جمع‌آوری نکردند.

محققان در این باره اظهار کردند: چندین عامل شناخته شده ازجمله جنسیت، سن، تجربه، مهارت‌ها و نگرش‌های رانندگی در این زمینه حائز اهمیت هستند اما ممکن است سبک زندگی نیز عاملی دیگر باشد به‌ویژه اینکه رانندگی در مسافت‌های طولانی اغلب موجب کمبود خواب، عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی محدود می‌شود.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!