جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۱:۲۴
تحلیل نظامی - کد خبر : 16044
سه شنبه، ۱۰ خرداد، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

رونمایی از شهر پهپادی ارتش؛ اهمیت و پیام‌های آن

ارتش جمهوری اسلامی ایران هفتم خردادماه از یکی از پایگاه‌های فوق سری پهپادی خودرونمایی کرد. با توجه به این موضوع در نوشتار زیر به بررسی اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

رونمایی از شهر پهپادی ارتش؛ اهمیت و پیام‌های آن

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از سید رضی عمادی، ارتش در عرصه تولید و بهره برداری از پهپاد در چند سال اخیر رشد نمایی داشته و این رشد دور از چشم رسانه ها و بدون جنجال رسانه ای و چراغ خاموش بوده است.

اهمیت پهپاد

به دلیل مزیت‏های استفاده از پهپاد، چندین کشور در حال ساخت و گسترش پهپادهای مختلف هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام‌های قابل‌توجهی در این زمینه انجام داده است تا جایی که در سال‏های اخیر از پهپاد انتحاری آرش با برد بیش از 2000 کیلومتر و کمان 22 که قابلیت مداومت پروازی 24 ساعته را دارد و قادر به حمل انواع مهمات و موشک‌های لیزری و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌برداری از اهداف دوردست است، رونمایی کرده است. پهپادهای مهاجر 2، مهاجر ۴، مهاجر 6، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، کرار، ناصر، کیان ۱، کیان ۲، امید، کمان ۱۲، کمان ۲۲ و پهپاد صادق از جمله پهپادهای دیگری هستند که در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند که قابلت استفاده در رزم عملیاتی را فراهم می‏ کنند.

می‌توان گفت به دلیل سرعت بالای تغییرات در صحنه نبرد و جنگ‏های آینده، پهپادها از قابلیت بالایی در پاسخگویی به حملات دشمن برخوردارند، به‌گونه‌ای که تولید، ساخت و بهینه‌سازی این فناوری شتاب خاصی نسبت به گذشته گرفته و در سال‌های آینده نیز اهمیت این پرنده‌های ارزشمند چند برابر خواهد شد. منازعات اخیر نیز نشان داد که پهپادها توانسته‌اند در جنگ‌های نوین جای خود را باز کنند و به‌خوبی از عهده ایفای وظایف و مأموریت‌های مختلفی از قبیل مأموریت‌های اکتشافی، شناسایی، تجسّسی، رزمی، حمله به اهداف، دیده‌بانی و همچنین انواع و طیف وسیعی از مأموریت‌های غیرنظامی از مرزبانی گرفته تا گشت‏زنی در بزرگراه‌ها و شهرها برآیند.

 

پیامهای راهبردی اقدام ارتش

اقدام ارتش در رونمایی از شهر پهپادی پیام‌های راهبردی متعددی دارد:

بومی سازی دانش نظامی

یکی از مهم‌ترین پیام‌ها این است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حدی از دانش ساخت تجهیزات نظامی برخوردار هستند که توان ساخت و تولید انبوه تجهیزات روز دنیا را دارند. شهر پهپادی ارتش در عمق چند صد متری زمین ایجاد شده و به تعبیر رسانه‌های صهیونیستی پایگاه آن زیرزمین و امن بوده و برای کاربردهای راهبردی است.

عبور از تحریم در صنعت دفاعی

یکی دیگر از پیام‌های مهم رونمایی از شهر پهپادی ارتش این است که این دستاورد راهبردی با وجود تحریم‌های گسترده دشمن به دست آمده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از تحریم به عنوان فرصتی برای کسب دانش ساخت تجهیزات نظامی استفاده کرده‌اند. در واقع، تحریم نه تنها مانع پیشرفت نظامی کشور نشده بلکه از هزینه‌های نظامی نیز کاسته است زیرا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به جای صرف هزینه‌های سنگین جهت واردات سلاح و تجهیزات نظامی روز، قابلیت تولید آنرا در داخل کشور با هزینه به مراتب کمتر به دست آوردند.

پهپاد در کنار موشک

یکی از ویژگی‌های شهر پهپادی ارتش این است که پهپادهای رونمایی شده قابلیت حمل موشک کروز را دارند. جمهوری اسلامی ایران پیش از این توان خود در ساخت موشک‌ها را به اثبات رساند و یک قدرت موشکی در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.

اکنون رونمایی از شهر پهپادی ارتش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر منطقه در حوزه پهپاد تبدیل شده و پهپاد در کنار موشک، نماد اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. در واقع، در دنیای امروز قدرت موشکی و پهپادی دو عامل مهم برای تغییر موازنه قدرت است که جمهوری اسلامی ایران هر دو عامل را امروز در اختیار دارد.

سید رضی عمادی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!