چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۴:۵۵
علم و فناوری جهان - کد خبر : 14345
جمعه، ۱۹ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

روشی برای افزایش سرعت شارژ خودروهای الکتریکی

یک نانو ماده کربنی با خواص الکتریکی منحصر به فرد توسط دانشمندان دانشگاه دولتی ساراتوف چرنیشفسکی (SGU) ساخته شد.

روشی برای افزایش سرعت شارژ خودروهای الکتریکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته محققان، این ماده به طور قابل توجهی روند شارژ را تسریع می کند و دوره عملکرد خودروهای الکتریکی و سایر وسایل نقلیه را افزایش می دهد و برای ایجاد لوازم الکترونیکی پوشیدنی انعطاف پذیر استفاده می شود. نتایج این مطالعه در مجله "Membranes" منتشر شد .

به نقل از اسپوتنیک، به گفته دانشمندان، به دلیل سختی و شکنندگی ذاتی مواد الکترود معمولی، امکان حل بسیاری از مشکلات مهم مرتبط با نانو الکترونیک، مانند ایجاد ابرخازن‌ها یا توسعه دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر و قابل کشش را نمی‌دهد.

به گفته کارشناسان، فیلم‌های هیبریدی چند لایه مبتنی بر گرافن و نانولوله‌های کربنی امیدوارکننده‌ترین جایگزین هستند. به گفته دانشمندان SGU، این ماده با انعطاف ساختاری، رسانایی الکتریکی بالا، پایداری شیمیایی و حرارتی، و همچنین سادگی در اصلاح و سهولت ساخت، شناخته می شود.

برای اولین بار، متخصصان پیکربندی ساختاری فیلم هیبریدی را پیدا کردند که نه تنها رسانایی الکتریکی و ظرفیت الکتریکی بالایی را فراهم می کند، بلکه اجازه می دهد تا خواص عملکردی ماده در طول تغییر شکل حفظ شود.

اولگا گلوخوا، رئیس بخش رادیوتکنولوژی و الکترودینامیک SGU گفت: «ما دریافته ایم که عرض نوار نانو گرافن و بزرگی جابجایی صفحات گرافن، خواص الکتروشیمیایی فیلم هیبریدی را تعیین می کند. در طول کشش محوری، مقاومت و سایر ویژگی های الکتریکی ضروری مواد ما حفظ می شود.»

دانشمندان SGU توضیح دادند که با توجه به این ویژگی ها، فیلم هیبریدی جدید به ماده ای بهینه برای الکترودهای انعطاف پذیر ابرخازن های نسل جدید تبدیل خواهد شد. محققان بر این باورند که با جایگزینی الکترودهای گرافیتی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند با الکترودهای نانو هیبریدی جدید، می توان عمر مفید دستگاه ها و ظرفیت الکتریکی را به میزان قابل توجهی افزایش داد و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای شارژ باتری را کاهش داد.

گلوخوا اشاره کرد: «به عنوان مثال، ابرخازن‌های مبتنی بر مواد ما ممکن است در نهایت به خودروهای الکتریکی اجازه دهند بدون شارژ مجدد، مدت زمان بیشتری کار کنند، در حالی که فرآیند شارژ به جای چند ساعت، تنها در چند دقیقه اتفاق می‌افتد. حتی در مرحله فعلی تحقیق، مشخص شده است که مواد ما می تواند شارژ را تسریع و حداقل آن را دو برابر کند.»

در آینده، دانشمندان قصد دارند تأثیر انواع مختلف تغییر شکل را بر خواص الکتریکی فیلم های هیبریدی با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!