پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۵۸
بین الملل - کد خبر : 15778
دوشنبه، ۱۶ اسفند، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

روسیه کریدورهای بشردوستانه را به سوی شهرهای اوکراین باز می کند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از توقف عملیات تخلیه و افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر تهاجم روسیه، ارتش روسیه روز دوشنبه در چندین شهر اوکراین آتش بس اعلام کرده و کریدورهای بشردوستانه را باز خواهد کرد.

روسیه کریدورهای بشردوستانه را به سوی شهرهای اوکراین باز می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این وزارتخانه گفت که کریدورها در ساعت 10 صبح به وقت مسکو از کیف پایتخت و همچنین شهرهای خارکف، ماریوپل و سومی بنا به درخواست شخصی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، باز می شوند.

به نقل از رویترز، بر اساس نقشه های منتشر شده توسط خبرگزاری ریا، کریدور از کیف به بلاروس متحد روسیه منتهی می شود و غیرنظامیان خارکف فقط یک کریدور منتهی به روسیه خواهند داشت. کریدورهای ماریوپول و سومی هم به شهرهای دیگر اوکراین و هم به روسیه منتهی خواهند شد.

این وزارتخانه گفت، کسانی که می خواهند کیف را ترک کنند همچنین می توانند با هواپیما به روسیه منتقل شوند و افزود که از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر تخلیه استفاده خواهد کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: «این بار تلاش طرف اوکراینی برای فریب روسیه و جهان متمدن، بی فایده است.»

تهاجم روسیه از طرف بسیاری از کشورهای جهان محکوم شده است، بیش از 1.5 میلیون اوکراینی در کشورهای دیگر آواره شده اند و تحریم‌های گسترده غرب را با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه به دنبال دارد.

روسیه کارزاری را که در 24 فوریه به راه انداخت یک "عملیات نظامی ویژه" می خواند. این کشور بارها حمله به مناطق غیرنظامی را رد کرده و می گوید که هیچ برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد.

پس از اینکه دولت بایدن اعلام کرد در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه است، قیمت نفت در تجارت آسیایی به بالاترین سطح از سال 2008 رسید. روسیه 7 درصد عرضه جهانی را تامین می کند.

کیودو نیوز روز دوشنبه گزارش داد، ژاپن که روسیه را پنجمین تامین کننده بزرگ نفت خام خود می داند، همچنین در حال مذاکره با ایالات متحده و کشورهای اروپایی درباره ممنوعیت احتمالی واردات نفت روسیه است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که اروپا برای نفت خام و گاز طبیعی به روسیه متکی است، اما ایده ممنوعیت محصولات روسی مطرح شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که نیروهای روسی پس از چند روز پیشروی آهسته در پیشروی اصلی خود به سمت جنوب از بلاروس، "شروع به جمع آوری منابع برای یورش به کیف، شهری 3 میلیون نفری کرده اند."

به گفته مقامات اوکراینی، حدود 200000 نفر در بندر محاصره شده ماریوپول گیر افتاده اند و بیشتر آنها در زیر زمین پناه گرفته اند تا از گلوله باران بیش از 6 روزه نیروهای روسی که غذا، آب، برق و گرمایش را قطع کرده است در امان بمانند.

قرار بود این افراد روز یکشنبه از شهر تخلیه شوند؛ اما این تلاش با شکست طرح آتش‌بس متوقف شد و طرفین یکدیگر مقصر دانستند.

مقامات اوکراینی روز دوشنبه گفتند که شهر میکولایف در جنوب این کشور هدف گلوله باران قرار گرفته است.

 

"قوس خودکامگی"

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد تلفات غیرنظامیان از زمان آغاز تهاجم روسیه به دلیل درگیری ها در سراسر اوکراین، 364 نفر از جمله بیش از 20 کودک بوده و صدها نفر نیز زخمی شده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایالات متحده گزارش های موثقی از حملات عمدی به غیرنظامیان را دیده است و آنها را برای حمایت از تحقیقات احتمالی جنایات جنگی مستند می کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به روس‌هایی که علیه غیرنظامیان مرتکب جنایات می‌شوند هشدار داد که با مجازات مواجه خواهند شد.

او در یک سخنرانی شبانگاهی تلویزیونی گفت: «برای شما هیچ مکان آرامی در این زمین وجود نخواهد داشت، جز گور.»

با برگزاری اعتراضات ضد جنگ در سراسر جهان، اوکراین مجدداً درخواست خود را از غرب برای تشدید تحریم ها و همچنین درخواست تسلیحات بیشتر از جمله جنگنده، مطرح کرد.

پوتین می‌گوید او خواهان یک اوکراین غیر نظامی و بی‌طرف است و روز شنبه تحریم‌های غرب را «به اعلان جنگ» تشبیه کرد.

نیوزلند آخرین کشوری بود که روز دوشنبه اعلام کرد تحریم هایی را علیه روسیه اعمال می کند، از جمله طرحی برای جلوگیری از ورود قایق های تفریحی، کشتی ها و هواپیماهای روسی به آب ها یا حریم هوایی این کشور.

کره جنوبی با ممنوعیت تراکنش با بانک مرکزی روسیه، تحریم های مالی خود علیه روسیه را تشدید کرد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، چین را ترغیب کرد تا به اعلامیه های خود مبنی بر ترویج صلح جهانی عمل کند و به تلاش برای توقف تهاجم روسیه به اوکراین بپیوندد و هشدار داد که جهان در خطر تغییر شکل توسط "قوس خودکامگی" قرار دارد.

موریسون پس از سخنرانی در اندیشکده انستیتو لوی در پاسخ به سوالی گفت: «هیچ کشوری به اندازه چین در پایان دادن به این جنگ وحشتناک در اوکراین تأثیر بیشتری نخواهد داشت.»

تحریم‌های غرب بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به خروج از روسیه کرده است. در حالی که برخی از بانک‌های روسی از سیستم‌های پرداخت مالی جهانی خارج شده‌اند، روبل سقوط کرده و مسکو مجبور به افزایش نرخ بهره شده است.

روز یکشنبه، شرکت‌های بیشتری روابط خود را با روسیه قطع کردند، از جمله نتفلیکس، آمریکن اکسپرس، غول‌های حسابداری KPMG و PwC، و اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیو  TikTok.

اما شرکت های چینی سر جای خود باقی می مانند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!