جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۲:۵۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16216
پنجشنبه، ۰۹ تير، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

روسیه همزمان با نشست ناتو، حملات خود در اوکراین را تشدید کرد

پس از آنکه ناتو، مسکو را بزرگترین "تهدید مستقیم" برای امنیت غرب نامید و با طرح های مدرن سازی نیروهای مسلح کیف موافقت کرد، روسیه حملات خود در شرق اوکراین را تشدید کرد.

روسیه همزمان با نشست ناتو، حملات خود در اوکراین را تشدید کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات اوکراینی گفتند که در حال تلاش برای تخلیه ساکنان شهر لیسیچانسک در خط مقدم جبهه شرق هستند.

به نقل از رویترز، سرگی گایدای، فرماندار منطقه به تلویزیون اوکراین گفت: "درگیری ها همیشه ادامه دارد. روس ها دائما در حال حمله هستند. خبری از تسلیم شدن نیست."

گایدای بعداً در تلگرام نوشت، نیروهای روسی صبح پنجشنبه به پالایشگاه نفت لیسیچانسک حمله کردند.

سفیر جمهوری خودخوانده لوهانسک به خبرگزاری RIA روسیه گفت که پالایشگاه نفت لیسیچانسک اکنون به طور کامل توسط نیروهای روسیه کنترل می شود و تمام جاده های لیسیچانسک نیز تحت کنترل آنها است.

در نشست روز چهارشنبه که تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین و تحولات ژئوپلیتیکی ناشی از آن بود، ناتو از سوئد و فنلاند دعوت کرد تا به آن بپیوندند و متعهد شد که از سال 2023 تعداد نیروهای رزمی در حالت آماده باش در امتداد جناح شرقی خود را هفت برابر کند.

در واکنش، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت، اگر ناتو، زیرساخت هایی را در فنلاند و سوئد ایجاد کند، روسیه نیز به همین شکل پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری های روسی به نقل از پوتین گفتند که احتمال بروز تنش در روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم بر سر پیوستن آنها به ناتو، وجود دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، استقرار نیروی زمینی، دریایی و هوایی بیشتر در سراسر اروپا از اسپانیا در غرب تا رومانی و لهستان در مرز اوکراین را اعلام کرد.

استقرار تمام وقت ایالات متحده در حاشیه شرقی ناتو، شامل یک ستاد دائمی ارتش با گردان همراه در لهستان خواهد بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری گفت: «جنگ رئیس‌جمهور پوتین علیه اوکراین صلح در اروپا را خدشه دار کرده و بزرگترین بحران امنیتی را در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ایجاد کرده است. ناتو با قدرت و وحدت پاسخ داده است.»

بریتانیا اعلام کرد که یک میلیارد پوند دیگر (1.2 میلیارد دلار) حمایت نظامی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی، پهپادها و تجهیزات جدید جنگ الکترونیک به اوکراین ارائه خواهد کرد.

 

اوکراین خواستار سلاح های بیشتر است

در حالی که 30 رهبر ملی ناتو در مادرید گرد هم می آمدند، نیروهای روسیه حملات خود در اوکراین را تشدید کردند، از جمله حملات موشکی و بمباران منطقه جنوب میکولایف، نزدیک به خطوط مقدم و دریای سیاه.

شهردار شهر میکولایف گفت که یک موشک روسی دست کم پنج نفر را در یک ساختمان مسکونی کشته است، در حالی که مسکو گفت، که نیروهایش، پایگاهی آموزشی برای مزدوران خارجی در منطقه را، هدف قرار داده‌اند.

ارتش اوکراین گفت که حملات به شهر خارکیف در شمال شرق این کشور با گلوله باران تانک، خمپاره و موشک ادامه یافت.

اولسکی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: «در منطقه جنوبی خرسون، نیروهای اوکراینی با حملات توپخانه ای خود به مقابله پرداختند.»

یک کلیپ ویدیویی پخش شده در خبرگزاری دولتی RIA روسیه، سرباز سابق آمریکایی الکساندر دروکه را نشان می دهد که در حین مبارزه برای نیروهای اوکراینی دستگیر شده است.

دروئک، اهل توسکالوسا، آلاباما، با اشاره به روزی که در خارج از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین دستگیر شد، گفت: «تجربه رزمی من در اینجا همان یک ماموریت در آن روز بود. من یک گلوله ام شلیک نکردم. امیدوارم که این واقعیت، درحکم صادره برای من در نظر گرفته شود، اگر حکمی صادر شود.»

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی بار دیگر به ناتو گفت که نیروهای اوکراینی به سلاح و پول بیشتر برای از بین بردن امتیاز عظیم روسیه در قدرت توپخانه و موشکی نیاز دارند و گفت که جاه طلبی های مسکو در اوکراین متوقف نمی شود.

آوریل هاینس، مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت محتمل ترین سناریوی کوتاه مدت، یک درگیری شدید است که در آن مسکو فقط دستاوردهای تدریجی به دست می آورد، اما هیچ پیشرفتی در هدف خود برای تصاحب بیشتر اوکراین ندارد.

 

"همبستگی کامل"

در بیانیه ناتو در اشاره به وخامت سریع روابط با روسیه از زمان تهاجم، روسیه را "مهم ترین و مستقیم ترین تهدید برای امنیت متحدان" خواند. این درحالیست که قبلاً آن را به عنوان "شریک استراتژیک" طبقه بندی کرده بود.

ناتو یک سند استراتژیک جدید منتشر کرد که اولین سند منتشر شده این ائتلاف از سال 2010 است که می گوید "اوکراین مستقل و قوی برای ثبات منطقه یورو آتلانتیک حیاتی است".

برای این منظور، ناتو با بسته کمک مالی و نظامی بلندمدت برای مدرنیزه کردن ارتش اوکراین که عمدتاً متعلق به دوران شوروی بود، موافقت کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما در همبستگی کامل با دولت و مردم اوکراین در دفاع قهرمانانه از کشورشان ایستاده‌ایم».

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!