جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۶:۲۴
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16670
يكشنبه، ۰۸ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

روسیه نیروهای انگلیسی را به منفجر کردن نورد استریم متهم کرد؛ انگلستان تکذیب کرد

وزارت دفاع روسیه گفت: «متخصاصان دریایی انگلیسی خط لوله حیاتی گاز نورد استریم را ماه گذشته تخریب کردند.» ادعایی که توسط انگستان رد شد.

روسیه نیروهای انگلیسی را به منفجر کردن نورد استریم متهم کرد؛ انگلستان تکذیب کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزارت دفاع روسیه در بیانیه اخیر خود ادعا کرد که نیروهای انگلیسی عاملان تخریب خط لوله گاز در ماه گذشته بودند. ادعایی که توسط انگلیس رد و بهانه ای برای پرت کردن حواس عمومی از شکست های پی در پی در اوکراین، خوانده شد. 

روسیه، مدرکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر متهم کردن یک عضو ارشد ناتو به خرابکاری در تأسیسات خود ارائه نکرده است. این در حالیست که روابط روسیه و غرب در تاریکترین نقطه خود از زمان جنگ سرد قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که متخصصان انگلیسی اشاره شده همان کسانی هستند که حملات پهپادی اوکراین به کشتی های روسیه در کریمه در روز شنبه را هدایت کردند.

این وزارتخانه نوشت: «طبق اطلاعات بدست آمده، نمایندگان این واحد نظامی انگلیسی در برنامه ریزی و اجرای یک حمله تروریستی در ماه گذشته در خط لوله نورد استریم 1 و 2 دست داشته اند.»

انگلستان این اتهامات را رد کرد.

وزارت دفاع انگلیس اظهار کرد: «وزارت دفاع روسیه برای سرپوش گذاشتن بر شکستی بزرگ در مدیریت تهاجم اوکراین، ادعایی دروغین آن هم در چنین مقیاسی را مطح کرده است.»

این وزارتخانه افزود: «این داستان ساختگی بیشتر در خصوص بحث های موجود درون دولت روسیه، اطلاعات میدهد تا در خصوص غرب.»

 

دنباله ای از حملات تروریستی

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهار کرد که روسیه خواستار واکنش شورای امنیت سازمان ملل است و میخواهد توجه این شورا را به دنباله ای از حملات تروریستی صورت گرفته علیه روسیه در دریای بالتیک و سیاه جلب کند.

روسیه که به شدت توسط غرب منزوی شده است، پیش ز این نیز غرب را به عملیات خرابکارانه در نورد استریم 1 و 2 متهم کرده بود؛ اما قبلاً اطلاعات دقیقی از مظنوین مورد نظر خود ارائه نکرده بود.

افتی شدید در فشار  جریان گاز هر دو خط لوله روسیه در ماه گذشته ثبت شد و همزمان داده های لرزه نگاری حاکی از وقوع چندین انفجار در منطقه بودند.

 

معمای خط لوله

سوئد و دانمارک پس از تحقیقات اعلام کردند که 4 محل نشتی در خط لوله نورد استریم 1 و 2 پیدا کردند؛ نشتی هایی که براثر انفجار بوجود آمده اند. با این حال در خصوص عاملان احتمالی حادثه اظهار نظر نکردند. این در حالیست که استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، این آسیب را اقدامی خرابکارانه نامید.

سوئد همچنان در حال انجام تحقیقات بیشتر در خصوص حادثه است.

کرملین بارها اتهامات مطرح شده مبنی بر دست داشتن روسیه در انفجار را احمقانه خوانده بود و آمریکا را به داشتن انگیزه برای انجام این حمله متهم کرده بود؛ چراکه آمریکا به دنبال فروش سوخت مایع بیشتر به اروپا است.

آمر یکا هرگونه دخالت در این اقدام را رد کرده است.

روسیه گفته است که دولت های غربی مانع از حضور او در تحقیقات بین المللی حول این حادثه شده اند و اشاره کرده بود که سرویس های اطلاعاتی او، به نتایج متفاوتی از نتایج غرب رسیده اند.

نورد استریم 1 و 2 به طور مشترک ظرفیت انتقال 110 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارند؛ چیزی حدود بیش از نصف صادرات معمول گاز زوسیه.

بخش هایی از خط لوله های 1224 کیلومتری که بین روسیه و آلمان کشیده شده اند در اعماق 80 تا 110 متری اقیانوس قرار دارند.

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!