پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۰:۵۷
سیاست - کد خبر : 1976
دوشنبه، ۰۷ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

روحانی: بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود

روحانی گفت: یک پایه قانون اساسی ما هم‌پرسی است. قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی هم با همه‌پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد.

روحانی: بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود

حسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد گفت:  شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم.  از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ شروع شد که با همه پرسی و رفراندوم شروع شد؛ بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه پرسی شروع شده است.

نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت دو چیز را تا پایان این نظام مدنظر قرار دهید. اسلامیت و جمهوریت. بنابراین مردم به جمهوری سالامی رای دادند. ما همه باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم یعنی پاسدار رضایت عامه و نظر و خواست مردم باشیم. ما به همین رای دادیم. نظام ما از دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ شروع شد. و دوازدهم به عنوان روز جمهوری اسلامی اعلام شد.  

روحانی گفت: یک پایه قانون اساسی ما هم‌پرسی است. قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی هم با همه‌پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد.

مشروعیت ما از قانون اساسی است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بدون استثنا مشروعیت و پایه کار همه ما از قانون اساسی است و قانون اساسی و همه قوانین و مقررات مشروعیت شان از آرای مردم و رای مردم است البته در چارچوب موازین اسلام که همه ما به آن چارچوب موازین اسلام متعهد و معتقد هستیم.

قدرت مردم دائمی است

روحانی تصریح کرد: شک نکنید قدرت ما با حضور مردم است. ما چیزی نیستیم. تازه اگر کشوری بودیم که به یک ابرقدرت وصل بودیم اگر آن ابرقدرت روزی اخم می‌کرد و ما را رها می کرد. آن قدرتی که قدرت دائم برای یک کشور است، قدرت ملت است.

رییس‌جمهوری با یادآوری حوادث دی‌ماه ۹۶ اظهارداشت: چگونه دی ماه ۹۶ برابر یک گروه، ملت ما پیروز شد و به صحنه آمد. عده‌ای شلوغ کردند ممکن است میان آن‌ها عده‌ای معترض یا غیر معترض باشند. ۹۶ جزو روزهای تلخ تاریخ ماست که هیچ وقت از یادم نمی‌رود و این ۹۶ بود که ترامپ را پررو کرد و به آمریکا برابر ایران قدرت داد.

وی ادامه داد: این اتفاقات ۹۶ بود که دشمنان ما را تشویق کرد عده ای با هدف دیگری آمدند و نمی‌فهمیدند چه می‌کنند. ما برابر این حوادث که پیش آمد، به کدام قدرت افتخار کردیم؟ این مردم ما بودند که آمدند. که مردم را دعوت کردیم در ۹۶ خیابان بیابند جواب بدهند و ۹۸ دعوت کردیم بیایند جواب بدهند.

بگذارید روز انتخابات همه باهم باشیم

روحانی ادامه داد: آن وقت هم ما گفتیم حزب فلان بیاید یا فلان حزب نیایند یا گفتیم امروز روز ملی است همه بیایید از کشور دفاع کنید؟ آیا آن وقت تقسیم می‌کردیم که بگوییم این خیابان باید این جناح بیاید؟ آیا بیست و دوم بهمن همه ملت را دعوت می‌کنیم یا یک جناح خاص را دعوت می‌کنیم؟

رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر خدای ناکرده یک روز حمله دشمن باشد جناح خاص را دعوت می‌کنیم یا همه را؟  در دفاع مقدس آیا یک جناح خاص بود یا همه در میدان بودند؟ یادمان نرود روز مشکل همه باید باهم باشیم؛ بگذارید روز انتخابات همه باهم باشیم.

وی افزود: استانداران و فرمانداران مجری قانون و مجری انتخابات هستند.  قانون اساسی ما احتیاط کرده و گفته که یک دستگاهی بیاید و از کنار، نظارت کند. یعنی یک عده‌ای گفته‌اند که شما این بالا بایستید و نگاه کنید و ببینید که خلافی صورت نگیرد.  

روحانی یادآور شد: یادمان نرود که یک دستگاهی در کشور مجری انتخابات است و بار انتخابات بر دوش اوست، مردم با ید به این گروه اعتماد کنند و یک گروه هم آن بالا نظارت می‌کنند که خلافی صورت نگیرد و اگر در جایی خلافی صورت گرفت اعلام کنند.  

بگذارید رقابت انتخاباتی شکل بگیرد مشارکت افزایش یابد

روحانی خطاب به برخی از مدعیان برنده شدن صد در صدی در انتخابات گفت: شما که در جلسات خصوصی در اتاق فکرتان می گویید «مجلس بعدی برای ما است»، پس چرا غصه می خورید؟ اگر مطمئن هستید پس بگذارید رقابت انتخاباتی شکل بگیرد و مشارکت هم بالا رود و مجلس برای شما باشد نوش جانتان؛ ما با این موضوع مشکلی نداریم؛ بگذارید رقابت سالم باشد و تلاش کنیم مشارکت در انتخابات نیز افزایش پیدا کند.  

از جمهوریت و اسلامیت نظام حراست و حفاظت کنیم 

روحانی گفت: مشارکت‌های انتخابات در دوره‌های قبل معمولا میان ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است، البته در انتخابات ریاست جمهوری کمی بالاتر می‌رود، نگذاریم مشارکت حداقل آرا باشد؛ مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات را یک وظیفه بدانیم؛ نشاط را در مردم ایجاد کنیم و ۲۲ بهمن خوبی داشته باشیم و ۲اسفند (روز انتخابات) باشکوهی داشته باشیم و خداوند از ما راضی باشد و ان‌شاء الله جمهوریت و اسلامیت را به خوبی حراست و حفاظت کنیم

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!