سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۱:۳۸
دولت - کد خبر : 10785
چهارشنبه، ۱۶ تير، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

روحانی : تحریم ها مانع سرمایه‌گذاری ما در آب و برق شد

در برنامه ششم که ۲۴ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده، ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است و طرح آن هم مشخص است

روحانی : تحریم ها مانع سرمایه‌گذاری ما در آب و برق شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور حسن روحانی امروز (16 تیر ماه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: سخنانم را از ابراز تاسف به خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند، آغاز می کنم، بعد تصمیماتی که توسط معاون اول در جلسه دیروز و همچنین امروز در هیات وزیران گرفته شده را توضیح میدهم.

همواره در جامعه بین واقعیت هایی که روزانه ما می بینیم و آنچه مطلوب ماست، فاصله وجود دارد. همیشه باید تلاش کنیم این فاصله را کم کرده و اگر امکانپذیر است، برداریم. همواره بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بدون فاصله نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه ریشه ها و علت های این فاصله و مشکل را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم، اظهار داشت: ممکن است حادثه ای رخ دهد و دستگاه ما دچار معضلی شود. ممکن است حوادثی قابل پیش بینی روبه رو شویم و برخی غیرقابل پیش بینی ممکن است کشور با زلزله، سیل، کرونا و جنگ اقتصادی و... روبه رو باشیم. مثلا قابل پیش بینی نبود که فروردین ۹۸ ، ۲۵ استان دچار سیل می شود. پیش بینی این بود که بارش ها از حد نرمال بالاتر است. پیش بینی ها هم خیلی دقیق نیستند و کشورها با مشکلات فراوان مواجه می شوند.

وی با طرح این سوال که چرا سرمایه به اندازه کافی نمی توان در بازار ایران آورد؟ خاطرنشان کرد: این مسئله باید به مردم توضیح داده شود. ۲۵۵، ۳۰ میلیارد طرح آماده سرمایه گذاری داریم؛ چه در مسئله آب، چه در مسئله برق، چه در مورد تصفيه آب، چه در فولاد، آلومنیوم، پتروشیمی و ... طرح های زیادی وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی هم شده اند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در داخل برخی از مشکلات را می شود حل و فصل کرد، ابراز داشت: اگر همه دستگاه ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از ۱۲ مرداد ماه به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگرچه عده ای از شغلشان می افتند، چرا که انتقادات عجیب و غریبی می کردند ولی از آن تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفكر می شوند.

روحانی با اشاره به فرایند تصویب لوایح مرتبط با FATF اظهار کرد: دولت تصمیم گرفته و لوایح آن را آماده کرد و به مجلس برده مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت و آنجا با ما همکاری کرد و جای دیگر گیر افتاد. جایی که ما اصلا فکر نمی کردیم در آنجا ماند و گرفتار شد و FATF بدست نیامد. نتیجه آن چه می شود. تا این مساله حل نشوده روابط ما با بانکهای دنیا دچار مشکل است. شاید نظرات مختلف زیاد باشد و کسی هم بگوید بهتر است که FATF نداشته باشیم که من کاری به آن ندارم اما این یک واقعیت است.

بانکهای بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چارچوب FATF عمل می کنند و همه هم داخل آن هستند. دو کشور کره شمالی و ایران بیرون این چهارچوب هستند. ما در دولت یازدهم به داخل برگشتیم. اما لوایح که دچار مشکل شد ما دو مرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم لذا ریسک کشور بالا می رود در آن صورت چه کسی می خواهد سرمایه گذاری کند.

وی افزود: برای سرمایه گذاری داخلی یا سرمایه گذار خارجی در نهایت بانک است که سرمایه گذاری می کند چرا که کسی سرمایه ای ندارد که سرمایه گذاری کند، کسی پولی ندارد که یک میلیارد یا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند یا بانک داخلی، یا بانک خارجی و یا صندوق توسعه به میدان بیاید که پول بیاورند. کسی که میخواهد کار عظیم و بزرگ انجام دهد در جیب خود پول ندارد مصرف کند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: دهها طرحی که در سال ۹۶ افتتاح کردیم همه مال برجام بود. چرا؟ زمانی که قادر هستید نفت بفروشید ۳۸ درصد پول این تفت به صندوق توسعه واریز می شود. بعد از صندوق توسعه برای سرمایه گذاری در زمینه های برق، آب، فولاد و پتروشیمی یا هرجایی که لازم باشد پول داده می شود. وقتی صندوق شما پول ندارد چه کار باید کرد.

طرح هایی وجود دارد که صندوق هم تصویب کرده و آماده است اما به خاطر این که پول نیست نمی توان آنها را اجرا کرد. چه پول داخلی برای صندوق و بانکها و چه پول خارجی برای بانک های خارجی در صورتی حاصل می شود که بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز شدیم، تحریم را هم برداریم بتوانیم FATF را هم نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این سریع‌تر حل می شود. اینجا دیگر دست خود ما است.

روحانی گفت: بانک خارجی در اختيار ما نیست صندوق توسعه خالی است و نمی توانیم نفت بفروشیم و با بانک ها به خاطر FATF نمی توانیم رابطه خوبی داشته باشیم نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست طرح های بزرگ را نمی شود اجرایی و عملیاتی کرد.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات برق در کشور بیان کرد: طرحهای ۱۵هزار مگاوات برق معطل فاینانس است و نیاز به پول دارد. پول و منابع ۱۶ هزار مگاوات به طریقی تامین شده است در دست اجراست و ۱۵ هزار مگاوات دیگر آماده است. در همین طرح های آب و برق در سال های اخیر چهار و نیم میلیارد آماده سرمایه گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و خروج ترامپ موجب قطع همه اینها شد و چهار و نیم میلیارد در طرح های آب و برق عقب افتادیم.

وی تصریح کرد: مردم عزیز ما این نکته را به طور اساسی مطلع باشند زیرا هر حادثه ای که رخ می دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می شود دولت است و می گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود هیچ کس نمی آید و توضیح بدهد که ریشه این مشکلات کجاست.

رییس جمهوری بیان کرد: به اعتقاد من FAFT دست خودمان و مربوط به داخل کشور است. ما می توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانکها تغيير کند.

روحانی با اشاره به مسئله جنگ اقتصادی گفت: ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسئله تحریم باقی مانده است که دست خودمان است البته بخشی هم دست دیگران است، اما اصل ما هستیم. می توانیم همین هفته تصمیم بگیریم تمام کنیم و می تواند ماهها ادامه پیدا کند که بحث دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه نباید مسائل اساسی را از یاد نبریم و فراموش نکنیم و به فرعيات بچسبیم، اظهار داشت : البته نمی خواهم بگویم اگر اکنون وارد مشکلی به نام برق شدیم، بگوییم مشکل برق مربوط به FATF و جنگ اقتصادی است و ما هیچ مسئولیتی نداریم. اگر ما سالهای قبل را نگاه کنیم، در دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه معمول دولت های گذشته و کمی بیشتر، هر سالی هزار و ۷۷۵ مگاوات برق تولید و ظرفیت آن اضافه می شده است. اکنون این رقم ۲۵۰۰ مگاوات است یعنی به طور معمول در این ۸ سال علیرغم تحریم، کرونا و ظرفیت بیش از معمول دولت های گذشته سرمایه گذاری و حاصل شده است.

در برنامه ششم که ۲۴ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده، ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است و طرح آن هم مشخص است. یک وقتی در این جلسه ای بحث شد و یکی از نمایندگان مجلس که شبهه ای داشت، آقای نوبخت به همان جلسه رفت، آمار و ارقام همین 19 هزار و ۷۳۲ مگاوات را با تمام نیروگاه هایی که افتتاح شده بود را ارائه کرد.

رییس جمهوری گفت: گاهی وقتها انسان حرفهای عجیب و غریبی می شود. من از نمایندگان مجلس، قوه قضاییه تقاضا می کنم، سخنی که بیان می کنیم، دقیق باشد. یک دفعه شخصی می گوید هیچ چیزی افتتاح نشده است، در این دو، سه ماه ۲ نیروگاه برق را خود من افتتاح کردم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!