شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۰:۲۹
دولت - کد خبر : 10501
چهارشنبه، ۰۲ تير، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

روحانی : اهداف اصلی را فدای انتخابات نکنیم

اینکه مردم پای صندوق آمدند به آمریکا نشان دادند که تو در مسيرت راه غلط انتخاب کردی و نتوانستی ما را پشیمان کني و ما را از صندوق و نظام جدا کني مردم کار بزرگی کردند

روحانی : اهداف اصلی را فدای انتخابات نکنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور حسن روحانی امروز (2 تیر ماه) در جلسه هیئت دولت تبریک میلاد مبارک امام رضا (ع) اظهار داشت : انقلابی بودن یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم اگر لازم است با حاکم وقت حرف زدن و با حاکم وقت همسایه شدن، خانه امام هشتم را کنار خانه مامون قرار دادند، برای اینکه مساله دنیای اسلام حفظ شود.

روحانی گفت: بسیار خوشحال هستیم که بعد از قرن ها از ورود امام هشتم (ع) به سرزمین ایران و امروز مدفن آن حضرت در خراسان است که همچنان ملجا، همه عاشقان و علاقه مندان خاندان رسالت، ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در همه روزهای سخت آن مضجع شریف، ملجاء ما بوده است و تا پایان خواهد بود و افتخار ما این است که پیرو راه امامان عزیزمان و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستیم.

وی با اشاره به انتخابات سيزدهمين دوره ریاست جمهوری بیان کرد : اصل انتخابات بسیار مهم و به یک مفهوم از ارکان نظام است اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوريت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد امکان ندارد بگویید جمهوریت داریم ولی در آن انتخابات نیست.

جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این پایه ها را حفظ کنیم. این پایه ها متزلزل شود کل نظام ما متزلزل می شود. انقلاب ما و همه تلاش ها که شده، همه خون ها، زندان ها و مجاهدت ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز محفوظ بماند.

رئیس جمهور گفت: همه تلاش کنیم به اسلام لطمه نخورد نمیخواهد به اسلام خیلی خدمت کنیم به اسلام الطمه نزنیم هرچه بتوانیم خدمت کنیم چه بهتر اسلام جایگاه بلند و عظیمی دارد خیلی نیاز به ما ندارد ولی ما به اسلام لطمه نزنیم. اسلام دارای سیاست و اخلاق و احکام روشن و عدالت و احترام به همه قومیت ها و جنسيتها است. در اسلام همه چیز سر جای خود است ما بد عمل می کنیم بحث دیگری است. اگر اخلاق نباشد و دروغ گفتن آدم را متفور می کند. باید جامعه ای داشته باشیم اگر کسی دروغ گفت هیچ کس به او اعتنا نکند بگویند او دروغگو است.

اسلامیت به این نیست که شعار دهیم و حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و بگوییم ما مسلمان هستیم. آنچه اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت به مردم، حسن ظن به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن مهم و اساسی است. اگر اینها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی ماند. این که شعار دهیم اسلامیت نمی شود.

روحانی تاکید کرد: اما مساله جمهوریت کمی آسانتر از اسلاميت است. باید مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیدید اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید که به نقطه اوج رسیدید.

ما در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست. ۵۰ تا ۳۰  درصد جمعیت را که به تفکری علاقه دارند را حذف کنیم بگوییم اینها نباشد. این چه هنر و خدمتی به کشور است. اگر ۳۰ درصد مردم را کنار زدیم آیا به کشور و امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کردیم؟ این که مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصيتی برای ما دارد. این که اشکال کار از کجا است بحث دیگری است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که اصل انتخابات بسیار مهم بود افزود: یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم در هفته های پایانی اش برگزاری یک انتخابات کاملا امن و سالم و با توجه به پروتکل های بهداشتی بود که شد. کار مهمی بود که انجام گرفت. این که دهها هزار صندوق در سراسر کشور از صبح زود تا پاسی از شبه که مردم آزادانه بتوانند پای صندوق بیایند و در زمان کوتاهی بای گیری انجام بگیرد و صبح اول وقت فردا بتواند بگوید منتخب مردم نیست که این یکه هتر و کار بزرگی است.

این که در صندوقی نیم ساعت کسی معطل شود به خاطر آن كل انتخابات را زیر سوال ببریم یعنی به خاطر یک دستمال بخواهيم قيصريه را به آتش بکشیم انصاف است، عقل و انصاف کجا رفته است.

روحانی افزود: وزارت کشور، فرمانداران، استانداران و بخشداران و وزارت خارجه برای صندوق های خارجی و همه وزیران، وزارت ارتباطات و آب و برق و صدا و سیما همه تلاش کردند و کار بزرگی انجام دادند. همه چیز به خوبی امن و سالم و یک انتخابات بزرگ در کشور برگزار شد که باید به آن افتخار کنیم.

من درآوردی علت درست نکنیم که مردم زندگی شان سخت بود برای همین نیامدند رای بدهند. درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت تر بود، در آنجا آمار بالاتر بود. در شهرهایی شرکت کمتر است که اتفاقا وضع معیشت و زندگی شان بهتر است، چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند و آنجا هم زندگی شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد.

وی ادامه داد: البته مردم سختی داشتند اینکه جای تردید نیست مردم در جنگ بودند و در داخل جنگ اقتصادی پای صندوق رای آمدند. اینکه مردم پای صندوق آمدند به آمریکا نشان دادند که تو در مسيرت راه غلط انتخاب کردی و نتوانستی ما را پشیمان کني و ما را از صندوق و نظام جدا کني مردم کار بزرگی کردند.

رییس جمهوری یادآورشد: مردم در شرایط کرونا مقداری احتیاط می کنند و این در همه جای دنیا طبیعی است. در جنگ و کرونا هستیم مسائل دیگری هم بوده است. شیوه و نحوه ای که کاندیداها چیده شدند، اینها همه مسائلی است که کنار هم قرار می گیرد و باید حل کنیم. اگر مشکلی بوده ما نباید با نظام و صندوق قهر کنیم این کار درست نیست. اگر مشکلی هست بنشينيم و مشکل را برای انتخابات بعدی حل کنیم.

رییس جمهور افزود : الحمد الله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیار خوب ما حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، ۱۸ میلیون رای کسب کرد و رئیس جمهور منتخب مردم شد.

همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی کند این دولت، دولت دوازدهم است یا فردا سیزدهم و چهاردهم است همه ما یکه نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم.

روحانی ادامه داد: به محض اینکه صبح شنبه آقای وزیر کشور به من اطلاع داد که از نظر ایشان تكليف انتخابات تقريبا روشن بود ۹۰ درصد آرا شمرده شده بود و نتیجه روشن بود و به من گفت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور شده، همان وقت تصمیم گرفتم و زنگ زدم به آقای رئیسی و به ایشان تبریک گفته و همان وقت قرار گذاشتم با ایشان که ساعت ۱۱ خدمت ایشان بروم و طبق رسم متعارف سیاسی به دیدن کاندیدایی که بالاترین رای آورده بود، رفتم و به ایشان حضورا هم تبریک گفتم.

البته در آن جلسه درباره مسائل سیاست خارجی، مسائل بین الملل مسائل داخلی مسائل اقتصادی در حدی که فرصت آن در جلسه بود بحث کردیم و آن جلسه را ما ادامه می دهیم، امروز ما جلسه دوم با رئیس جمهور منتخب داریم و بحث ها را ادامه می دهیم و باز هم جلسات مختلف را ادامه می دهیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!