شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۵:۱۳
دولت - کد خبر : 10567
شنبه، ۰۵ تير، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

روحانی : استفاده رهبر انقلاب از واکسن ایرانی یک اقدام راهبردی بود

تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود که اتخاذ شد ، خیلی ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است چرا که تولید واکسن به این زودی ها نیست و نمی شود ساخت

روحانی : استفاده رهبر انقلاب از واکسن ایرانی یک اقدام راهبردی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور حسن روحانی امروز (5 تیرماه) در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار داشت : روز هفتم تیر شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و همچنین روز قبل آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روز بسیار سختی برای مردم بود. در سال ۱۳۶۰ در چنین ایامی شرایط و روزهای بسیار سختی بر مردم گذشت.

وی از شهید بهشتی به عنوان یکی از مظلوم ترین چهره های تاریخ انقلاب یاد کرد و گفت: اتهامات بسیار ناروایی بر آن بزرگوار روا داشتند، او را به عنوان غرب گراو ليبرال لقب دادند و به عنوان روشنفکری که اعمال و رفتارش و ویژگی هایش با موازین دینی فاصله دارد معرفی کردند. حرف های ناصحیح و ناروایی که در آن ایام نسبت به آن عزیز و بزرگوار گفته شد، عمدتا توسط آدم های التقاطی و منافقین و گروه های منحرف که در آن زمان شایع شده بود و البته این تبلیغات در جامعه و اجتماع هم بی تاثیر نبود و با اتهامات فراوان نسبت به این چهره ایجاد نفرت کرده بودند.

روحانی افزود : هم دشمنان خارجی و هم داخلی هایی که حالت نفاق داشتند و به زبان با انقلاب بودند، آنها هم نسبت به شهید بهشتی به دلیل توانمندی ها و مدیریت و عقلانیت و تشکیلاتی بودنش کینه داشتند. به دلیل این که شهید بهشتی یک چهره کاملا دنیا دیده بود. جهان و منطقه و غرب و شرق را می شناخت و به مکاتب فکری به خوبی واقف بود.

شهید بهشتی نسب به آینده کشور و جهان کاملا آینده نگری دقیق داشت و مجموع اینها باعث شده بود با شهید بهشتی به عنوان یک ستون و امید به آینده او را مورد حمله قرار دهند. شاید این مسائل تا روز شهادت ایشان به نحوی ادامه پیدا کرد، شهادت ایشان شرایط را عوض کرد و  بسیاری از مردم به ویژگی های این شخصیت به نام واقف شدند.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش در هفته قوه قضاییه بیان کرد: قوه قضاییه بار سنگین مسولیتی برای امنیت کشور و عدالت و آرامش مردم بر عهده دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه روند کرونا این هفته نسبت به هفته گذشته کاهش است، گفت: البته چند استان حالت ویژه ای دارند و یک مقدار استثنا هستند . عمدتا استان های جنوبی، مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان این چند استان شرایط شان مقداری متفاوت است اما در بقیه استان ها روند نزولی بوده است.

البته نباید کاملا نسبت به این مسئله مطمئن باشیم، باید مراعاتها را انجام دهیم. امروز در کشورهای مختلف جهان، در اروپا، روسیه، شرق آسيا موج جدیدی را شاهد هستیم. در اطراف خودمان در همسایگان شرقی و همسایگان غربی هم تا حدودی شاهد خيز و موج جدید هستیم به همین دلیل ما کاملا باید مراعات کنیم. نمی توانیم نسبت به آینده با قاطعیت بگوییم که با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم، باید احتیاطهای لازم را در این زمینه انجام دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در مجموع کشور ما بعد از این ۱۶ ماه گرفتاری و ابتلای شدیدی که از پایان بهمن سال ۹۸ تا امروز با آن مواجه بوده، هم در مدیریت خود کرونا و این ویروس که عمدتا بار بر دوش وزارت بهداشت، درمان و مدافعین سلامت در سراسر کشور بود و آنهایی که در این زمینه کمک کردند مانند نیروهای مسلح، هلال احمر و دیگران و چه آنهایی که تلاش کردند آثار و تبعاث کرونا را در جامعه کاهش بدهند.

در کرونا، در اقتصاد، کسب و کار، اشتغال، فرهنگ، آموزش، گردشگری آثار بسیار شدیدی گذاشت. به طور طبیعی کشور ما هم با این آثار مواجه بوده است در سه ماهه اول امسال، نسبت به سه ماهه اول سال گذشته از نظر صادرات غیرنفتی، ۶۹ درصد افزایش داشته است، بخش بزرگ این ۶۹ درصد افزایش، مربوط به بحث کرونا می شود. یعنی در سال ۹۹ به دلیل کرونا تقريبا صادرات ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود الان این مشکلات کمتر شده، البته نه اینکه به صفر رسیده اما بسیار کمتر شده است.

وی ادامه داد: اینکه ما در سه ماهه اول توانستیم ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم رقم بسیار خوبی است و نشان می دهد اجازه ندادیم دوگانگی که بعضی ها دنبال آن بودند به وجود بیاورند. دوگانه سلامت و اقتصاد حرفی است که ما از روز اول هم با آن مخالف بودیم و می گفتیم این دوگانگی دقیق و درست نیست. البته سلامت برای ما مهم تر و اول است اما در عین حال در کنار مراعات پروتکل ها می توان فعالیتهای اقتصادی را هم انجام داد.

تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود که اتخاذ شد. خیلی ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است چرا که تولید واکسن به این زودی ها نیست و نمی شود ساخت. مگر با یک سال و دوسال می شود واکسن ساخت. بعضی ها هم می گفتند باید آنها را تشویق کنیم که ما راه دوم را که هم تشویق و هم کمک بود را انتخاب کردیم تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

روحانی افزود: زمانی که شرکت های داخلی و دانش بنیان و متخصصین تحقیقات خود را برای تولید و ساخت واکسن آغاز کردند عده ای به میدان آمدند که نباید واکسن خارجی بخریم که گفتیم این حرف هم نادرست است. گفتیم از هر جایی که وزارت بهداشت، اجازه داد و اطمینان پیدا کردیم و دنیا هم اعتماد پیدا کرد، واکسن خارجی را در حد توان خریداری می کنیم. بنابراین در کواکس هم ثبت نام کردیم پیش پرداخت دادیم.

این تصمیمات، تصمیمات استراتژیک و حساسی بود که اتخاذ شد چرا که عده ای در کشور مخالف خرید واکسن از خارج بودند و می گفتند که باید داخل را تقویت کنید. ما دیدیم که واکسن های خارجی نسبت به واکسن های داخلی زودتر دست ما را می گیرد و ساخت داخلی کمی زمان می برد. اولین واکسن خارجی که در ایران تزریق شد ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود یعنی ۶ ماه پیش ما واکسن خارجی استفاده کردیم که بعد از این مدت به واکسن داخلی رسیدیم. به نظر شما آیا می توانستیم در این مدت ۶ ماه کاری انجام ندهیم و افراد زیادی از بین بروند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به قیمت متفاوت واكسن کرونا هم خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می کند . این موضوع جای دعوا و نزاع نیست، البته هنوز قیمت دقیقی بیان نشده و مبنای ما ریالی است نه ارزی، این هم دوگانگی بیخود است که در جامعه شروع شده است.

روحانی با بیان اینکه باید به واکسن داخلی افتخار کنیم، بیان داشت: دانشمندان و شرکت های دانش بنیان ما با حضور در میدان ساخت واکسن را به ثمر رساندند. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که راه طولانی را در مدت کوتاهی طی کرده و این واکسن هم قابل قبول بوده و تایید شده است.

وی با اشاره به اقدام رهبر انقلاب اسلامی به استفاده از واکسن ایرانی گفت: دیروز مقام معظم رهبری از واکسن داخلی استفاده کردند. گرچه ماه های پیش این بحث را داشتیم همان طور که خودشان فرمودند اولا صبر کردند تا زمانی که همه افراد بالای ۷۰ سال ترزیق واکسن کردند و رهبر انقلاب هم حتی یک زودتر این کار را انجام ندادند با اینکه می توانستند از واکسن خارجی استفاده کنند، اما ترجیحا از واکسن داخلی استفاده کردند ، اقدام رهبری انقلاب در ترزیق واکسن داخلی تشویق فوق العاده موثری برای دانشمندان ما بود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!