شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۵۰
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17513
شنبه، ۲۶ فروردين، ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

رقیب نورالینک در چین ظهور می کند؟

چین ‌در تلاش است تا سلطه شرکت‌های آمریکایی در زمینه فناوری رابط‌های مغز و کامپیوتر را بشکند و در همین راستا به یک آزمایشگاه با حضور بیش از 60 دانشمند در شهر «تیانجین» بودجه داده است تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه این رابط‌ها را فراهم کند.

رقیب نورالینک در چین ظهور می کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، برخی از این پژوهشگران روی توسعه بافت‌های بیونیک برای بدن انسان تمرکز می‌کنند، درحالی‌که گروه دیگری از آن‌ها بر شناسایی و اندازه‌گیری سیگنال‌های مغز تمرکز خواهند داشت تا بتوانند ارتباط میان انسان و ماشین‌ها را بهبود ببخشند.

 محقق ارشد این پژوهش می‌گوید این مرکز به‌لحاظ پتنت‌های حوزه تعامل بین مغز و کامپیوتر، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین آزمایشگاه دنیا به‌حساب می‌آید.

 او همچنین باور دارد که این آزمایشگاه در سه حوزه پیشگام است: اندازه‌گیری دقیق نوار مغزی (EEG)، دستورالعمل‌های کمیت کنترل که به‌شکلی اطمینان‌پذیر قابل شناسایی هستند و توسط دستگاه‌ها استفاده می‌شوند و نیز نرخ انتقال اطلاعات.

 

 ثبت دقیق نوار مغزی از آن جهت اهمیت دارد که با کاشت الکترودها در جمجمه می‌توان فعالیت‌های الکتریکی مغز را اندازه گرفت.

 

‌محققان دانشگاه کورنل فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که اجازه ارتباط بی‌صدا را فراهم می‌کند.

دستگاهی که آن‌ها طراحی کرده‌اند، فناوری سونار را روی یک عینک قرار می‌دهد تا حرکت لب‌های کاربر را تشخیص دهد و کلمات او را بخواند.

در ادامه می‌توان این کلمات را برای کسانی که با مشکلات تکلم روبه‌رو هستند روی بلندگو پخش کرد یا برای سیستم‌های کامپیوتری فرستاد.

 

 این عینک از میکروفن‌ها و بلندگوهای ریز استفاده می‌کند تا کلماتی را که بی‌صدا توسط کاربر بیان می‌شود، تشخیص دهد. این دستگاه دوربین ندارد و بدون ایرباد کار می‌کند. کاربر برای استفاده از آن کافیست عینک را روی صورت خود بگذارد.

 

این دستگاه برای تشخیص حرکات دهان کاربر از یک الگوریتم یادگیری ماشینی کمک می‌گیرد تا به‌صورت آنی پروفایل‌های صوتی را تحلیل کند. این سازوکار باعث می‌شود دقت دستگاه در تشخیص کلمات به حدود 95 درصد برسد.

 

محققان مؤسسه ملی Sardar Vallabhbhai در هند اخیراً به بررسی الگوی صوتی 630 فرد آلمانی پرداختند که 111 نفر آن‌ها سرما خورده بودند. هدف آن‌ها تلاش برای شناسایی کسانی بود که بیمار بودند.

 

این مطالعه به‌دنبال شناسایی ریتم‌های صوتی در حرف‌زدن انسان‌ها بود. این ریتم‌ها را می‌توان به‌عنوان هارمونیک‌هایی در نظر گرفت که با افزایش فرکانس، شدت آن‌ها کاهش می‌یابد. محققان حدس می‌زنند که سرماخوردگی می‌تواند این الگوی منظم را تغییر دهد.

 

در این تحقیق از افراد خواسته شد تا پیش از حرف‌زدن درباره آخر هفته خود، از 1 تا 40 بشمرند. فرد سپس باید حکایت «باد شمال و خورشید» از «ازوپ» را می‌خواند که در میان محققان به‌خاطر کلمات صدادار خود محبوب است.

 

 نتیجه این بود که محققان توانستند در 70 درصد مواقع افراد بیمار را به‌درستی شناسایی کنند. آن‌ها باور دارند که با این روش می‌توان از صرف زمان و هزینه برای مراجعه حضوری به پزشک خودداری کرد.

این روش می‌تواند در شناسایی کارمندانی مؤثر باشد که به‌دروغ می‌گویند بیمار شده‌اند تا سر کار نروند.

 

عینک صوتی هوشمند (Smart Audio Glasses) شیائومی با طراحی چشمگیر و ارگونومیک، فقط ۳۸.۱ گرم وزن دارد و طول عمر باتری ۲۲ ساعته را با هر بار شارژشدن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

 گجت پوشیدنی جدید شیائومی قرار است از تاریخ ۱۲ تا ۲۶ آوریل با قیمت حدود ۱۱۶ دلار (‌۷۹۹ یوان) در دسترس کاربران قرار بگیرد.

 

عینک هوشمند جدید شیائومی طراحی زیبایی دارد و می‌تواند با مشخصات خوبی که دارد، نویز را در هنگام برقراری تماس کاهش دهد. گجت پوشیدنی شیائومی با الگوریتم کاهش نویز تماس مبتنی بر هوش مصنوعی، رنگ صدا یا تیمبر (Timbre) خاصی ارائه می‌دهد که باعث می‌شود کاربر صدایی واضح و پایدار را دریافت کند.

 

کاربران می‌توانند با هر بار شارژکردن این عینک صوتی هوشمند، حداکثر ۷ ساعت مکالمه داشته باشند، 10 ساعت موسیقی گوش دهند و از ۲۲ ساعت طول عمر باتری در حالت عادی بهره ببرند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!