شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۵۰
راه و شهر سازی - کد خبر : 10535
پنجشنبه، ۰۳ تير، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

افزایش دسترسی گاز برای روستاییان

وزیر نفت گفت: این وزارتخانه از سال ۹۲ تاکنون تعداد روستا‌های بهره‌مند از گاز طبیعی را از ۱۴۰۰۰ به حدود ۳۵۰۰۰ روستا یعنی ۲.۵ برابر رسانده است.

افزایش دسترسی گاز برای روستاییان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، با اشاره به بند ابلاغیه سیاست ابلاغیه بخش انرژی که در سال 1377 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده افزود: در این سیاست‌ها بر افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور تامین مصرف داخلی و جایگزینی حداکثری با فرآورده‌های نفتی تاکید شده است.
 
وی اضافه کرد: لذا با توجه به این ابلاغیه و با اتکا به 2 و نیم برابر شدن تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال 92 تاکنون و نیز با مجموعه اقدامات که برای توسعه شبکه انتقال گاز طبیعی انجام شده وازرت نفت موفق شد از سال 92 تاکنون تعداد روستا‌های بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را از 14 هزارروستا به قریب 35 هزار روستا برساند که بیش از دو و نیم برابر شده است.
 
زنگنه ادامه داد: به این ترتیب پوشش گازرسانی کل کشور به 95 و یک دهم درصد رسیده که این رقم، رکوردی بی نظیر درنیاست.
 
وی با بیان اینکه گاهی اوقات نقد‌هایی مطرح می‌شود که بهتر بود گاز را به برق تبدیل می‌کردیم و به روستائیان برق می‌رساندیم گفت: ما همه این گزینه‌ها را در سال 92 قبل از هر اقدامی بررسی کردیم و گزینه‌های مختلفی شامل استفاده از برق، انرژی‌های نو، ال پی جی یاگاز مایع و سی ان جی و ادامه وضع فعلی بررسی شد که خروجی مطالعه این را به ما داد که گازرسانی تا 2000 دلار به ازای هر مشترک اقتصادی‌تر است.
 
زنگنه افزود: لذا گازرسانی با خط لوله به شهر‌ها و روستا‌ها به عنوان روش بهینه تامین انرژی مورد استفاده قرار گرفت.
 
وزیر نفت ادامه داد: تاکنون بیش از 20 هزار روستا با بیش از یک میلیون و 700 هزار خانوار و 194 شهربا حدود 650 هزار خانوار گازرسانی شده است و هم اکنون 98 و چهاردهم درصد جمعیت شهری و هشتاد و چهار و شش دهم درصد جمعیت روستایی و در مجموع بیش از 95 ویک دهم درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند و این در حالی است که در سال 92 جمعیت شهری 95 درصد، جمعیت روستایی 54 درصد و در کل 85 درصد کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی بود.
 
وی در تشریح جزئیات گازرسانی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: این دستاورد‌ها در سندی تهیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
وزیر نفت درباره فعالیت‌هایی که برای گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی و رساندن گاز به مناطق کمتر برخوردار انجام شده افزود: اقدامات زیادی انجام شده که از جمله می‌توان به نصب 84 واحد توربوکمپرسور جدید در شبکه انتقال گاز کشور، احداث بیش از پنج هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز از جمله خطوط لوله ششم و نهم سراسری، توسعه شبکه گاز رسانی داخلی و افزایش 90 درصدی صادرات گاز کشور اشاره کرد.
 
زنگنه با بیان اینکه هزینه این اقدامات از محل صرفه جویی تامین شده و هیچ بار اضافی به بودجه کشور تحمیل نکرده است گفت: تا کنون 80 هزار میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه شده که اگر بخواهیم با قیمت روز حساب کنیم معادل 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.
 
وی ادامه داد: 41 هزار میلیارد تومان در گازرسانی به روستا‌ها و شهر‌های کوچک، 43 هزار میلیارد تومان در زمینه شبکه انتقال گاز طبیعی هزینه شده است که با این اقدام توانسته ایم گاز طبیعی را جایگزین 11 میلیارد لیتر سوخت مایع کنیم که با زحمت بسیار برای مردم تامین می‌کردیم.
 
زنگنه کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها با گاز طبیعی را یکی دیگر از دستاورد‌های این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: با کاهش مصرف سوخت نیروگاه از 43 درصد در سال 92 به میزان 20 درصد در سال 99 با وجود افزایش مصرف سوخت نیروگاه‌ها زمینه افزایش رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست را فراهم کرده ایم؛ و با تاکید براینکه در سال‌های آینده آثار زیست محیطی این طرح‌ها مشخص خواهد شد افزود: گازرسانی به روستا‌ها موجب اشتغال شده است که علاوه بر اشتغال زایی حین اجرای این طرح ها، امکان توسعه کسب وکار‌های کوچک و متوسط مانند احداث گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی که به انرژی گاز نیازدارند مانند گلاب گیری و تولید عرقیات نیز در روستا‌ها ایجاد کرده است.
 
وی اضافه کرد: همچنین جایگزینی گاز طبیعی در سبد سوخت کشور باعث آزادشدن بیش از 58 میلیارد لیتر فرآورده‌های مایع به ارزش 26 میلیارد دلار شده که از سال 92 تاکنون بیش از 4 برابر رشد داشته است.
 
زنگنه در ادامه سخنان خود به طرح‌های گازرسانی که امروز به بهره برداری می‌رسند اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها شامل گازرسانی به 21 شهر و 2809 روستا در 31 استان و 4661 واحد صنعتی در 27 استان است که با هزینه 6 هزار و 630 میلیارد تومان انجام شده است.
 
وی افزود: همچنین هم اکنون طرح گازرسانی به 2 هزار و 500 روستا با 170 هزار خانوار و 27 شهر مشتمل بر 127 هزار خانوار در دست اجراست که از آن جمله می‌توان به طرح انتقال گاز به زابل، خاش، میرجاوه، چابهار، بندر لنگه و جزیره کیش اشاره کرد.
 
زنگنه درباره طرح گازرسانی به منطقه سیستان، خاش، میرجاوه و پالیزان هم گفت: دراین طرح جمعاً بالغ بر 2 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در ماه‌های آتی بهره برداری می‌رسد.
 
وزیر نفت پیشرفت خط لوله ایرانشهر- چابهار- کنارک را بیش از 82 درصد عنوان کرد و افزود: طبق برنامه این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، اما با یک طرح ابتکاری بزودی گاز را به صورت سی ان جی به نیروگاه چابهار و کنارک خواهیم رساند.
 
وی همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر اختصاص وام 10 میلیون تومانی به مشترکان گاز در استان هرمزگان گفت: امیدواریم با این دستور گرفتن انشعاب گاز در هرمزگان با اشتقبال بیشتر مردم مواجه شود.
 
وزیر نفت در پایان به بهینه سازی مصرف گاز نیز اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل غیر واقعی بودن قیمت گاز و برق ما رشد غیر قابل پیش بینی مصرف گاز در بخش تجاری و خانگی داشتیم و موجب تشدید در عدم توازن تولید و مصرف شده است بنابراین بهینه سازی در مصرف گاز و رشد تولید باید بطور مستمر دربرنامه کاری دولت‌ها قرارگیرد.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار برای یارانه مصرف سوخت درکشور هزینه می‌شود.
 
* بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت
 
بهره برداری از چند طرح بزرگ وزارت نفت با حضور رئیس جمهور و به صورت تصویری آغاز شد.
 
در هفتاد و پنجمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی و با دستور رئیس جمهور بهره برداری از طرح گاز رسانی به 21 شهر، دو هزار و 809 روستا و چهار هزار و 664 واحد صنعتی در سراسر کشور؛ راه اندازی چهار واحد تاسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس و واحد شیرین سازی برش سبک مجتمع پترو شیمی بوعلی سینا بندر امام خمینی بهره برداری می شود.
 
این طرح‌های وزارت نفت با سرمایه گذاری سیزده هزار و 700 میلیارد تومان تکمیل شده است.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار راه و شهر سازی
پربیننده‌ترین اخبار راه و شهر سازی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!