سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۰۷:۰۲
سیاست - کد خبر : 4853
چهارشنبه، ۰۱ مرداد، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

رایزنی و تبادل نظر وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو

وزرای امور خارجه ایران و روسیه در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.

رایزنی و تبادل نظر وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به مسکو سفر کرده، عصر گذشته (سه‌شنبه) در دیدار با سرگئی لاوروف همتای خود در مسکو با اشاره به سی‌امین سفرش به مسکو و قدردانی از مهمان‌نوازی مقامات روس گفت: فکر می‌کنم من رکوردهای سفرهای وزیر خارجه را به مسکو شکانده باشم.

وی گفت: برای موفقیت رفراندوم در روسیه تبریک می‌گویم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات همتای روس خود گفت: همانگونه که اشاره کردید، آمریکایی‌ها سیاست خطرناکی را در مورد برجام دنبال کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بسیار خرسندیم که فدراسیون روسیه هم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم در شورای امنیت با سیاست‌های غیرسازنده‌ای که دنبال شده، مقابله کرده است.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: این باعث می‌شود نقش روسیه و چین در حفظ برجام برجسته باشد و همه دنیا به این نقش اعتراف کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: براساس توافق روسای جمهورمان خوب است در این زمینه با هم از نزدیک درباره مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای کار کنیم. فرصت خوبی برای ماست که آخرین تحولات در سوریه بعد از ویدئو کنفرانس سران و تحولات در افغانستان، یمن و منطقه را دنبال کنیم.

*روابط ایران و روسیه قوی‌ترین شرایط را دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان بیان کرد: امروز روابط ایران و روسیه قوی‌ترین شرایط را در دهه‌های گذشته دارد و امیدواریم بتوانیم این روابط را هر چه قوی‌تر، درازمدت‌تر و راهبردی تر پیگیری کنیم که حتما در جهت منافع دو کشور براساس احترام متقابل و به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان است.

ظریف ۲۷ خرداد ماه نیز سفری یک روزه به روسیه داشت و با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد. او در سفر امروزش حامل پیام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به مسکو درباره گفتگوهایش با سرگئی لاوروف همتای روس که به درازا کشید و در شام کاری ادامه یافت و همچنین دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور ‌روسیه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مهمترین موضوعات این سفر بحث برجام و سیاست های آمریکا درباره برجام و موضع گیری بسیار مناسب روسیه در این زمینه بود.

وی یادآور شد: البته ما بحث های دوجانبه داریم. با توجه پایان یافتن قراردادی که داریم، بحث تمدید یا نوشتن قرارداد جدید براساس وضعیت موجود و با یک نگارش جدید مطرح است،با توجه به اینکه رابطه امروز ما با فدراسیون روسیه بسیار گسترده تر و قوی تر از رابطه ای است که ۲۰ سال پیش داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا صرف تمدید اتوماتیک آن قرارداد به نظر ما نه با واقعیات کنونی بین المللی سازگار است و نه با نوع روابط کنونی ما.

ظریف گفت: توافق کردیم تلاش کنیم تا قبل از رسیدن به آن تاریخ قرارداد جدیدی داشته باشیم.

وزیر خارجه افزود: مسائل منطقه ای از جمله سوریه، افغانستان و یمن موضوعاتی است که برای ما بسیار با اهمیت است و فرصت کردیم در این خصوص گفت و‌گو کنیم.

وی با بیان اینکه سفر فشرده بسیار خوبی بود، درباره دیدارش با پوتین نیز بیان کرد: گفت و گو با آقای پوتین و انتقال پیام هم طولانی و‌ هم بسیار مفید بود و پیگیری آن با آقای لاوروف هم بسیار خوب بود.

وی درباره نشست خبری اش با لاوروف و طرح سوالی درباره اظهارات بولتون در کتابش مبنی بر اینکه پوتین گفته که روسیه به حضور ایران در سوریه نیاز ندارد و پاسخ او و لاوروف نیز عنوان کرد: لاوروف گفت که اولا خلاف روش معقول است که چنین کنند و ثانیا دروغ است. من هم گفتم حرف های بولتون را از قدیم هم باور نداشتم.

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با‌ ظریف درباره این ادعای جان بولتون گفت: «گمان می‌کنم که آقای بولتون هیچگونه مدرکی برای انتساب این سخنان به پوتین ندارد و این نوع اظهارات متعلق به رئیس جمهور روسیه نیست.مشی ما اینطور نیست و خط مشی پوتین هم انجام چنین رفتارهایی پشت سر شریکانش نیست.»

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!