جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۱:۳۵
دولت - کد خبر : 11829
شنبه، ۳۰ مرداد، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

رئیسی : تخصص ، دانش و مردمی بودن از شاخص های معرفی وزیران بود

در کابینه ترکیبی از جوانان، جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کار، امور را به پیش ببرد

رئیسی : تخصص ، دانش و مردمی بودن از شاخص های معرفی وزیران بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور سید ابراهیم ئیسی امروز (30 مرداد) در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس اظهار داشت : برای ابتکار بسیار خوبی که مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی وضعیت وزیران پیشنهادی کرد، سخنان آنها را در کمیسیون های اصلی و فرعی شنید و وقت بسیار خوبی گذاشت، باید صمیمانه از رئیس مجلس برادر مجاهدم دکتر قالیباف و هیات رئیسه و رئیس کمیسیون ها و اعضای آنها تشکر کنم.

رئیسی در ادامه گفت: می دانیم فرصت خدمت کوتاه است و رنج های مردم بسیار است، این بار امانت جز با هدایت الهی و عنایت اهل بیت (ع) و عزم اراده پولادین برای تحول به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و تحول خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

اکنون هنگام حرکتی جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره جويي از ظرفیت های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکتی آحاد ملت، همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه ساز تحقق ایران قوی باشد.

رئیس جمهور بیان داشت : سند تحول مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادی پنج گانه است، نخست، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوم تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، سوم اقتصاد مقاومتی، چهارم تامین و بهبود معیشت جامعه به ويژه اقشار کم درآمد و پنجم توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام است که در هریک از برنامه ها عدالت وپیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

به علاوه زنجيره کامل فرایند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود، تصویر پردازی از آینده مطلوب و تاکید بر ارائه راهبردها و راهکارهای معطوف به علل وقوع چالش ها ، برنامه ریزی در چارچوب ظرفیت های ساختاری انسانی مالی دولت با رویکرد یاری دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: کاهش نقشهای تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان سازی و تسهیل گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول خواهي هستند، از دیگر حوزه های مورد تاکید در برنامه است و همه برنامه ها به گونه ای تهیه و تنظیم شده که تضمین کننده تحقق دومحور اصلی و مهمی یعنی عدالت و پیشرفته در کشور باشد.

چرخش از دموکراسی کند کننده و فسادخيز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه ریزی های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به رویکرد تلفیق سیاست های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی است از جمله برنامه ها است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد از بخشی نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال سازی ظرفیت ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیم گیری های سلیقه ای و موسمی در حلقه های بسته کارشناسی به فرایند های جلب مشارکت حداکثری به ویژه در حوزه نخبگاتی از جمله این برنامه ها است.

رئیس جمهور تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور، تغيير رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش های تورم را در تامین منابع مالی دولت به افزایش بهره وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار، تغییر رویکرد از بودجه ریزی سنتی و مبتنی بر چانه زنی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی و هوشمند از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

رئیسی در ادامه گفت: توجه بیش از پیش به فرصت های اقتصادی روستایی، تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و کارهای هدایتی هدایتی برای تقویت بنیه بخش های میانی و محروم به صورت پایدار و صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی از دیگر محورهایی است که در این دولت مدنظر است.

اگر بخواهم شرایط و وضعیت کشور را که نمایندگان خود مطلع هستند و ارقام را می دانند بگویم، اینها مشکلاتی است که امروز دولت با آن مواجه است که یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت با محوریت مشکلات پیش رو و یک برنامه میان مدت و بلند مدت در دولت تعریف کرده ایم و این برنامه ها به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و مشکلات که امروز دغدغه همه است در این برنامه تقدیم خواهد شد.

وی اولویت نخست خود را در دولت، مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور عنوان کرد و گفت: تعجيل در واکسیناسیون عمومی و اجرای پروتکل های بهداشتی و ارتقای سطح درمان اولویتی است که دولت در بحث کرونا دنبال می کند.

اولویت دوم مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص های کلان و تقویت معیشتی مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است، خطاب به نمایندگان گفت: شما هم خوب از این وضعیت مطلع هستید. حل مشکلات تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار یا بیش از ۵۵ درصد بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت شدید مردم و خانوارها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست امکان پذیر است، اما نیاز به برنامه دارد و همچنین نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول آفرین باشد.

رئیسی شرط سوم انجام این کار را پیگیری و نظارت تا آخرین لحظه و تحقق اجرای برنامه های تحول در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگر این سه شرط باشد حتما بر مشکلات فائق خواهیم آمده و دولت با کمک مجلس این کار را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به شاخص هایی که در انتخاب وزیران مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت : مساله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت از مسائل مورد توجه در انتخاب و معرفی وزیران بود. داشتن تعهد کاری، روحیه انقلابی و جهادی، فساد ستیزی و مردمی بودن از دیگر شاخص های انتخاب وزیر بود.

در کابینه ترکیبی از جوانان، جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کار، امور را به پیش ببرد و یک نتیجه کارآمدی بسازد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اسم وزیران پیشنهادی جز دو وزير، ده ها بار در سایت پیشنهاد شد، بعد از پیشنهادات مردم اسامی در ۹ کارگروه تخصصی برای بررسی ارسال و از مراجع ذیصلاح دستگاه های نظارتی در داخل و بیرون از دولت و دستگاه قضایی استعلام شد، با حساسیت سوابق اجرایی این افراد دنبال شد.

برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه های تخصصی معین شد تا برنامه آنان و مصاحبه با تک تک افراد پیشنهادی انجام شود. در هر کارگروه ۵ نفر، مصاحبه و ارزیابی شدند، مصاحبه کنندگان با تعیین شاخص هایی برای نمره دادن از نظرات یکدیگر مطلع نبودند و در جای دیگر نظرات این افراد جمع بندی می شد و در نهایت این نظرات را از نزدیک با بررسی های دقیق نهایی کردم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!