پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۶:۱۸
ایران - کد خبر : 14711
شنبه، ۰۴ دي، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

رئیس آژانس هسته ای: ایران می تواند سوخت هسته ای تولید کند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور (AEOI) به اسپوتنیک گفت: «ایران می تواند سوخت هسته ای را در داخل کشور تولید کند و به زودی استفاده از آن را در نیروگاه اتمی بوشهر آغاز خواهد کرد.»

رئیس آژانس هسته ای: ایران می تواند سوخت هسته ای تولید کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وی افزود: «ایران از قبل می‌تواند سوخت هسته‌ای را در داخل کشور تولید کند. ما با روس اتم مذاکراتی داشتیم و امیدواریم که به عنوان بخشی از همکاری‌هایمان، بر اساس برنامه‌ها و قراردادهایی که با آن امضا خواهیم کرد، بتوانیم این کار را انجام دهیم و استفاده از سوخت ایران را در روسیه آغاز کنیم.»

به نقل از اسپوتنیک، محمد اسلامی افزود: «ایران از شرکت روس اتم دولتی روسیه انتظار دارد که به ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر سرعت ببخشد که تقریباً دو سال از برنامه عقب است.»

اسلامی گفت: «ساخت واحدهای دوم و سوم تقریباً 23 ماه از برنامه زمان‌بندی عقب افتاده است. انتظار داریم روس اتم با برنامه‌ای توافق شده برای جبران همه تاخیرها، سرعت اجرای پروژه را تسریع بخشد.»

علاوه بر این، مسکو سوخت هسته ای مورد نیاز برای بهره برداری از رآکتور واحد اول را به تهران تامین می کند. آخرین عرضه سوخت روسیه در آوریل 2020 انجام شد.

محمد اسلامی گفت: «تهران هزینه ساخت بلوک اول نیروگاه بوشهر را به طور کامل به روسیه پرداخت کرده است و هیچ بدهی معوقه ای به مسکو ندارد.»

در ماه اوت، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران گفت که مسکو و تهران به دلیل تحریم‌های آمریکا که وجوه تهران را در بانک‌های ژاپن و کره جنوبی مسدود کرده بود، موضوع بدهی ایران برای نیروگاه اتمی بوشهر را حل و فصل نکرده‌اند. با وجود این، پروژه به طور عادی به کار خود ادامه داد.

ساخت واحدهای نیروگاهی در نیروگاه بوشهر، بزرگترین پروژه مشترک روسیه و ایران است. بلوک اول نیروگاه اتمی که با همکاری روسیه تکمیل شد، در شهریور 1390 به شبکه سراسری برق ایران متصل شد که ساخت بلوک دوم در حال انجام است و قرارداد ساخت واحد سوم نیروگاه نیز امضا شده است.

محمد اسلامی افزود: «زیرساخت‌های حیاتی تاسیسات هسته‌ای ایران امن است و آسیب‌پذیری‌ها دائماً برای حملات سایبری احتمالی رصد می‌شوند

اسامی گفت: «هر کشوری توجه زیادی به تضمین ایمنی نیروگاه های هسته ای خود دارد. همه سیستم های ما ایمن هستند، تمام آسیب پذیری های آن ها تحت کنترل هستند، به لطف اقداماتی که انجام داده ایم. ما امیدواریم که چنین اقدامات امنیتی تشدید شده ای در زیرساخت های هسته ای ما انجام شود. کسانی را که در صدد سازش هستند ناامید کنید.»

سامانه‌های الکترونیک دولتی ایران اخیراً به هدف حملات سایبری تبدیل شده‌اند. در ماه اکتبر، شبکه های پمپ بنزین ایران مورد حمله قرار گرفت و به رانندگان ایرانی اجازه داد تا بنزین را با قیمت های پایین تر خریداری کنند. مقامات بعداً گفتند که ایالات متحده و اسرائیل پشت این حمله سایبری بودند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!