جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۰:۴۷
ایران - کد خبر : 16463
پنجشنبه، ۱۰ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

دُم خروس و قسم حضرت عباس آمریکا؛ اقدامی که می تواند وین را به هم بریزد

بایدن نگران است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی رای نیاورد به همین علت، سعی دارد کمی مانور اقتدار داشته باشد.

دُم خروس و قسم حضرت عباس آمریکا؛ اقدامی که می تواند وین را به هم بریزد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در حالیکه توافق هسته ای در حال سر و شکل پیدا کردن است و بسیاری از سرعت گرفتن مذاکرات و توافق حاصل از آن سخن می گویند، اقدامات هفته اخیر آمریکا نشان داد هنوز نمی توان به طور قطعی از توافق سخن‌ گفت‌ و روابط دیپلماتیک بین دو طرف می تواند هر لحظه به طور کامل قطع شود.

آمریکا روز سه شنبه به شبه نظامیان سوری در شمال این کشور حمله کرد. اگرچه ایران اعلام کرده که این شبه نظامیان ایرانی نبودند اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده شبه نظامیان از حامیان و متحدان ایران بوده اند و آمریکا برای جلوگیری از حملات آنها به پایگاه های آمریکایی این اقدام را کرده است.
از نظر بسیاری از ناظران، این اقدام بایدن نقض علنی حسن نیت در شرایط مذاکره است. آمریکا مدتی است به طرق مختلف در حال مخالفت با خواسته های ایران در برجام است. عدم ضمانت در مورد خروج غیر قانونی از برجام و عدم خروج نام سپاه پاسداران از لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا دو خواسته اصلی ایران بودند که بایدن سرسختانه در مقابل هر دو ایستاد. حالا هم که جریان حمله به شبه نظامیان سوری پیش آمده است. این شواهد گویای این است که بایدن که خود داعیه بازگشت به توافق هسته ای و جبران خسارت ها و اشتباهات زمان ترامپ را داشته، حالا نه تنها این اشتباهات را جبران نکرده بلکه بعد از یک سال مذاکره، در مسیر برجام سنگ اندازی می کند.
 
حمله به سوریه باعث نابودی دستاوردهای وین می شود؟
الجزیره قطر در گزارشی سعی کرده علت اقدام اخیر دولت بایدن را متوجه شود. نویسنده مقاله پایگاه خبری قطری معتقد است اگرچه حمله آمریکا به شمال روسیه می تواند روند مذاکرات را کُند کند با این حال،  این حمله آنقدر شدید نبوده که نوار دیپلماسی را به طور کامل قطع کند.
در همین رابطه، ژان لوپ سمان (  Jean-Loup Samaan)، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با الجزیره تاکید کرده که میزان حمله آمریکا آنقدر نبوده که بر مذاکرات وین تاثیر بگذارد. این نشان می دهد که بایدن قصد نداشته برجام نابود شود.
اما هدف رئیس جمهور آمریکا از حمله به شبه نظامیان سوری در دوره ای که مذاکرات وین سرعت گرفته، چیست؟ سمان معتقد است علت این اقدام نشان دادن  نوعی "دو قطبی" در روابط ایران و آمریکا است. بایدن با این حمله نشان داد که اگرچه ایران و آمریکا  می توانند بر سر بحران هسته ای اختلافات خود را حل کنند اما مشکلات منطقه ای آنها سر جایشان هستند و به هیچ وجه، ربطی به برجام و مذاکرات هسته ای ندارند.
 
 نمایش یک چهره مقتدر/ چرا بایدن در میانه مذاکرات، به سوریه حمله کرد؟
به جز مورد بالا، برخی تحلیلگران دیگر معتقدند علت اقدام بایدن نه جدا کردن برجام از مسائل منطقه ای بلکه پیوند آن دو است. الجزیره معتقد است، علت اقدامات بایدن در سوریه این است ‌که رئیس جمهور ایالات متحده می خواهد تصویر یک رئیس‌جمهور مقتدر را از خود به ثبت برساند. محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی ایران در همین رابطه می گوید: "بایدن می‌خواهد قبل از انتخابات آتی در مقابل طبقه سیاسی خود و مردم آمریکا به عنوان یک رهبر قدرتمند دیده شود؛ به خصوص اینکه به توافق هسته ای بین ایران و آمریکا نزدیک شده ایم."
در واقع، علت اقدامات اخیر جو بایدن این است که بعد از توافق هسته ای، همچنان به عنوان قدرت برتر شناخته شود. در حال حاضر بسیاری از متحدان آمریکا من جمله رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی بایدن را یک رئیس جمهور ضعیف می دانند. آنها معتقدند ترامپ و اقدامات خصمانه اش در رابطه با برجام مقتدرانه تر از بایدن و سیاستش بوده است. با توجه به تاثیر لابی های صهیونیستی در انتخابات و هیاهوی جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ، بایدن نگران این مطلب است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی رای نیاورد به همین علت، سعی دارد کمی مانور اقتدار داشته باشد.
مرندی در همین رابطه می گوید: "نیروهای آمریکایی مراقب هستند که اوضاع را بیش از حد خراب نکنند که این نیز نشان می دهد این اقدام (حمله به شمال سوریه) بیشتر به سیاست داخلی (آمریکا) مربوط می شود تا مسائل منطقه ای."
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!