چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۸:۱۳
بین الملل - کد خبر : 14935
چهارشنبه، ۱۵ دي، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

دولت قزاقستان پس از اعتراضات خشونت آمیز در پی افزایش قیمت سوخت، استعفا داد

دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از افزایش قیمت سوخت در این کشور نفت خیز آسیای مرکزی، کاسیم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، استعفای دولت را پذیرفت.

دولت قزاقستان پس از اعتراضات خشونت آمیز در پی افزایش قیمت سوخت، استعفا داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پلیس در اواخر روز سه شنبه از گاز اشک آور و نارنجک های بی حس کننده استفاده کرد تا صدها معترض را از میدان اصلی در الماتی، بزرگترین شهر این کشور، بیرون راند و درگیری ها روز چهارشنبه از سر گرفته شد.

به نقل از رویترز، این اعتراضات تصویر این کشور عضو جمهوری شوروی سابق را به عنوان کشوری با ثبات سیاسی و تحت کنترل محکم، که در طول سه دهه استقلال خود از آن برای جذب صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنایع نفت و فلزات خود استفاده کرده است، متزلزل کرد.

توکایف در صحبت با سرپرستان کابینه، به آنها و والیان ولایتی دستور داد تا کنترل قیمت گاز مایع را دوباره برقرار کنند و این کنترل ها را به بنزین، دیزل و دیگر "کالاهای مصرفی مهم اجتماعی" گسترش دهند.

وی همچنین به حکومت دستور داد تا روی یک قانون ورشکستگی شخصی کار کند و به ثبات هزینه تاسیسات و پرداخت یارانه اجاره بها برای خانواده های فقیر توجه کند.

وی گفت که وضعیت در شهرهای مرکز اعتراضات پس از اعلام وضعیت اضطراری که شامل حکومت نظامی و محدودیت های جابجایی است، در حال بهبود می باشد.

توکایف علاوه بر جایگزینی نخست وزیر، معاون اول جدید کمیته امنیت ملی را نیز منصوب کرد که جایگزین سمات ابیش، برادرزاده نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قدرتمند سابق شد.

نظربایف ۸۱ ساله پیش از استعفای ناگهانی در سال ۲۰۱۹ و حمایت از توکایف به عنوان جانشین، تقریباً ۳۰ سال کشور را اداره کرده بود. نظربایف به عنوان رئیس شورای امنیت قدرت های گسترده ای را حفظ می کند؛ اون هنوز جلسه شورا را از زمان اعتراضات، برگزار نکرده و در مورد خشونت اين هفته اظهار نظر نکرده است.

این اعتراضات در استان غربی منگستائو که تولید کننده نفت است، روز یکشنبه در پی بالا بردن محدودیت های قیمتی بر روی گاز مایع، آغاز شد که پس از این تصمیم، قیمت آن بیش از دو برابر شد.

توکایف در آلمااتی و منگستائو وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته است که تحریک کنندگان داخلی و خارجی در پشت این خشونت ها قرار داشته اند.

به طور جداگانه وزارت کشور می گوید که علاوه بر آلماتی، ساختمان های دولتی در شهرهای جنوبی شیمکنت و طراز، شبانه مورد حمله قرار گرفته و ۹۵ افسر پلیس در درگیری ها زخمی شده اند. پلیس بیش از 200 نفر را بازداشت کرده است.

باکیتشان ساگینتایف، شهردار آلماتی در یک سخنرانی خطاب به ساکنان این شهر گفت که وضعیت شهر تحت کنترل است و نیروهای امنیتی "تحریک کننده ها و افراط گرایان" را بازداشت می کنند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!