پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۷:۳۷
سیاست خارجی - کد خبر : 10981
جمعه، ۲۵ تير، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

دور هفتم مذاکرات برجام در دولت رئیسی خواهد بود

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم ها به توافق بازگردد

دور هفتم مذاکرات برجام در دولت رئیسی خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رسانه های غربی به نقل از یک منبع ناشناس ادعا کردند که تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی گردد.

علی رغم تاکید ایران بر آمادگی برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکا، اما برخی منابع مدعی هستند که تهران برای ازسرگیری مذاکرات وین آماده نیست.

خبرگزاری «رويترز» بامداد پنجشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرد:ایران برای ازسرگیری مذاکرات جهت بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای تا زمان آغاز شدن دولت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران، آماده نیست.

این منبع - که نه نام و سمت آن مشخص نیست - در گفت وگو با رویترز مدعی شد: ایران این مسئله را از طریق مقام های اروپایی به عنوان میانجی در گفت وگوهای غیر مستقیم با آمریکا، به واشنگتن انتقال داده است.

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه بی بی اس گزارش داد که این منبع، یک مقام ارشد دولتی آمریکا است که ادعا کرده تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین باز نمی گردد.

پیش از این سناتور «باب متندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا مدعی شد حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد. با این حال، تاريخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی آزمایی هستند، اما راستی آزمایی رفع تحریم ها از سوی آمریکا به دست کم عمده تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار با عجله ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!