پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۵:۰۶
دوشنبه، ۱۴ فروردين، ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

دست و پنجه نرم کردن گوگل با OpenAI

گوگل برای به چالش‌کشیدن OpenAI، دسترسی توسعه‌دهندگان به مدل هوش مصنوعی PaLM را ممکن کرد.

دست و پنجه نرم کردن گوگل با OpenAI

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری در مرکز توجه قرار دارد و حالا گوگل تصمیم گرفته است که دسترسی توسعه‌دهندگان به یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی هوش مصنوعی خود به نام PaLM را فراهم کند. 

غول موتور جستجوی جهان در کنار انتشار یک API برای PaLM، از چندین ابزار سازمانی هم رونمایی کرده که کسب‌وکارها به کمک آن‌ها می‌توانند با دستورات زبانی ساده، متن، تصاویر، کد، ویدیو و صدا تولید کنند. 

 مدل زبانی بزرگ PaLM مشابه مدل‌های زبانی سری GPT ساخت شرکت OpenAI یا مدل‌های LLaMA شرکت متا است. 

 گوگل برای اولین‌ بار در 2022 April از PaLM رونمایی کرد و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای کارهای مختلف از جمله ساخت چت‌بات‌های مکالمه‌محور مشابه ChatGPT یا کدنویسی استفاده کنند.

 گوگل برای اینکه توسعه‌دهندگان راحت‌تر بتوانند با PaLM کار کنند، یک اپ جدید در کنار API این مدل منتشر کرده که MakerSuite نام دارد که از طریق آن می‌توان مدل‌های شخصی‌سازی‌ شده ساخت.

شرکت Anthropic که توسط کارمندان سابق OpenAI تأسیس شده است و تحت حمایت گوگل قرار دارد، چت‌بات هوش مصنوعی جدیدی به نام Claude را منتشر کرده است که عملکردی شبیه به ChatGPT دارد.

 گوگل چندی قبل اعلام کرد که 300 میلیون دلار در Anthropic سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت حالا چت‌بات Claude را در اختیار کاربران قرار داده است که می‌تواند نوشته‌ها را خلاصه کند، به سؤالات پاسخ دهد، در نوشتن به کمک شما بیاید و برنامه‌نویسی کند.

در این برنامه می‌توانید لحن، شخصیت و رفتار چت‌بات را تعیین کنید و به‌نظر می‌رسد که این قابلیت پیشرفته‌تر از سه حالت چت‌بات بینگ است.

درمجموع به‌نظر می‌رسد که هدف Anthropic ساخت یک دستیار هوش مصنوعی صادق اما بی‌خطر برای کمک به کاربران بوده است. این برنامه به اینترنت دسترسی ندارد و به‌گونه‌ای طراحی شده است که خودکفا باشد.

بایدو، غول فناوری چین، امروز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی از چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام Ernie Bot رونمایی کرد.

تقریباً از مدت‌ها قبل اخباری درباره Ernie Bot شنیده می‌شود که درست مانند چت‌بات محبوب ChatGPT برای پاسخگویی به سؤالات پیچیده طراحی شده است.

شرکت چینی از سال‌ها قبل در حال کار روی مدل زبان بزرگ زیربانی خود بوده است که اولین بار سال 2019 معرفی شد.

دیرعامل بایدو در حالی این بات را در مقابل عموم به نمایش گذاشت که سهام شرکت چینی حدود 10 درصد کاهش یافت. 

ارائه او شامل ویدیوهای از پیش ضبط‌شده‌ای از این بات بود که شعری می‌نویسد و به سؤالاتی درباره رمان «مسئله سه جسم» (The Three-Body Problem) پاسخ می‌دهد.

بایدو می‌خواهد این چت‌بات را به موتور جستجوی خود اضافه کند و همچنین یک اکوسیستم مبتنی بر Ernie با برنامه‌های کاربری برای ماشین‌های هوشمند، فضای ابری و زمینه‌های دیگر ایجاد کند.

 

محصولات گوگل ممکن است به زودی به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز شوند

گوگل، شرکتی که در پس پرده پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مانند Tensor Flow، Magenta و Imagen قرار دارد، برای به نمایش گذاشتن ابزارهای هوش مصنوعی خود لحظه‌شماری می‌کند. پس از اینکه OpenAI با ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند Dall-E و ChatGPT تخیل جهان را برانگیخته است و در حالی که مایکروسافت همچنان میلیاردها دلار سرمایه به کار گرفته و کنترل استراتژیک روی ابزارهای OpenAI به دست آورده است، گوگل حرارت رقابت بی‌سابقه‌ای را احساس می‌کند. اکنون، این شرکت تصمیم گرفته قابلیت‌های هوش مصنوعی را در محبوب‌ترین محصولات خود بکارگیری کند.

طبق گزارش بلومبرگ، یک پیام کد داخلی قرمز به کارمندان این شرکت اطلاع داده است که «همه محصولات مهم آن – که بیش از یک میلیارد کاربر دارند – باید تا چند ماه آینده بتوانند از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند.»

برای مبارزه با تهدید فزاینده یک مرورگر جستجوی بینگ مجهز به ChatGPT، گوگل اخیراً نسخه خاص خود به نام Bard را معرفی کرده است.

 

شتاب سئول برای رقابت در AI

استارت‌آپ کره‌جنوبی «ربلیونز» (Rebellions Inc)  یک تراشه هوش مصنوعی (AI) را راه‌اندازی می‌کند و برای برنده شدن و کسب قراردادهای دولتی در حالی که سئول به دنبال مکانی برای شرکت‌های محلی در صنعت درحال انفجار هوش مصنوعی است، رقابت می‌کند.

تراشه ATOM این شرکت آخرین تلاش کره‌ای برای به چالش کشیدن انویدیا به‌عنوان پیشتاز سخت‌افزار در جهان است که فناوری بالقوه انقلابی هوش مصنوعی را تقویت می‌کند.

هوش مصنوعی بحث دنیای فناوری است، زیرا ChatGPT، ربات چت شرکت OpenAI با حمایت مایکروسافت، تنها ظرف دو ماه پس از راه‌اندازی به سریع‌ترین برنامه پرمصرف تاریخ تبدیل شد.

به گفته مارک لیپاسیس، تحلیلگر تراشه‌ها، انویدیا سهم مهمی از تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته را در اختیار دارد که حدود ۸۶ درصد از قدرت محاسباتی ۶ سرویس ابری بزرگ جهان را تا دسامبر ۲۰۲۲ تشکیل داده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!