پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۵:۴۰
دفاعی نظامی - کد خبر : 16468
چهارشنبه، ۰۹ شهريور، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

دریادار سیاری: اهمیت راهبردی و استراتژیک اقیانوس هند برهیچ‌کس پوشیده نیست

معاون هماهنگ کننده ارتش در دیدار با هیئت اعزامی دانشگاه دفاع ملی جمهوری هندوستان گفت: اهمیت راهبردی و استراتژیک اقیانوس هند برهیچ‌کس پوشیده نیست و لازم است دو کشور ایران و هند که دارای منافع مشترک منطقه‌ای در این اقیانوس پهناور هستند، بیش از پیش در این حوزه همکاری‌های منطقه‌ای مشترک داشته باشند.

دریادار سیاری: اهمیت راهبردی و استراتژیک اقیانوس هند برهیچ‌کس پوشیده نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، هیئت اعزامی دانشگاه دفاع ملی جمهوری هندوستان به سرپرستی سرلشکر رادش موقه، روز گذشته سه‌شنبه (8 شهریور) با حضور در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، با امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش دیدار و گفت‌وگو کردند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با تاکید بر اهمیت موقعیت و ویژگی‌های ژئوپلتیکی دو کشور ایران و هندوستان، گفت: نقاط اشتراک در علایق ژئوپلتیکی دو کشور مواردی از جمله همکاری‌های متقابل منطقه‌ای، مدیریت بستر و زیر بستر اقیانوس هند، محیط زیست دریایی، مقابله با تروریسم دریایی، دزدی دریایی و قاچاق دریایی، عدم نفوذ قدرت‌های فرامنطقه ای، امنیت انرژی و موارد متعدد دیگر است که می تواند زمینه همکاری های دوجانبه را گسترش دهد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های خاص اقیانوس هند تصریح کرد: 20 درصد از کل آب‌های کره زمین متعلق به اقیانوس هند است و 37 کشور در کناره و 17 کشور از طریق آبراه‌های کوچک‌تر به آن راه دارند. همچنین اقیانوس هند دارای پر ترددترین خطوط دریایی و کلید ورود به 7 دریای مهم، راهبردی و اقتصادی جهان است به طوری که از آن به عنوان قلب اقیانوس‌های جهان نام می‌برند.

امیر سیاری در ادامه با اشاره به کلام نورانی مقام معظم رهبری که فرمودند: «دریا برای یک کشور، یک فرصت بزرگ پیشرفت و حفظ منافع ملی است»، گفت: پانیکار، استراتژیست معاصر هند نیز می گوید: «هرکس اقیانوس هند را کنترل کند، هندوستان را تحت سیطره خود خواهد داشت» لذا اهمیت راهبردی و استراتژیک اقیانوس هند برهیچ‌کس پوشیده نیست و لازم است دو کشور ایران و هند که دارای منافع مشترک منطقه‌ای در این اقیانوس پهناور هستند، بیش از پیش در این حوزه همکاری‌های منطقه‌ای مشترک داشته باشند.

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه با اشاره به برخی از عوامل موثر در تعامل و همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هندوستان از جمله ملاحظات مشترک امنیتی، منافع مشترک در حوزه انرژی، موقعیت مناسب ایران در دسترسی هند به آسیای مرکزی و نقش چابهار در کریدور شمال جنوب، افزود: اجرای تمرینات مشترک هوایی و دریایی، تبادل استاد و دانشجو، همکاری‌های آموزشی و فناوری دفاعی و همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی، مطالعاتی و خدمات مشاوره‌ای از جمله مواردی است که در همکاری های نظامی دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

امیر سیاری در ادامه تصریح کرد: ما مخالف نظامی سازی منطقه هستیم و امنیت منطقه می‌تواند توسط خود کشورهای منطقه از جمله کشورهای قدرتمندی نظیر ایران و هند تامین شود و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نیست. 

سرلشکر «رادش موقه»، سرپرست هیات اعزامی دانشگاه دفاع ملی هندوستان نیز ضمن تشکر از میزبانی شایسته ارتش جمهوری اسلامی ایران و تشکر از دیدگاه ها و نقطه نظرات امیر دریادار سیاری در مسائل جهانی و منطقه ای بویژه ضرورت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و هندوستان، گفت: مردم هند نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند و ما در بازدید خود از دانشگاه عالی دفاع ملی ایران از نزدیک در جریان نحوه ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های مختلف به دانشجویان قرار گرفتیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری های مشترک از ظرفیت‌های آموزشی یکدیگر بهره‌مند شویم.

در ادامه این دیدار، ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه دفاع ملی هندوستان با امیر دریادار سیاری، کِرِست (یادبود این دیدار) بین معاون هماهنگ‌کننده ارتش و سرپرست هیئت اعزامی دانشگاه دفاع ملی هند تبادل شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!