جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۴:۳۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 15988
دوشنبه، ۲۶ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

درگیری نیروهای اوکراین و روسیه در شرق ادامه دارد

پس از اینکه آژانس های نظامی غربی گفتند حمله مسکو در منطقه دونباس متوقف شده است، اوکراین روز دوشنبه با درگیری در نزدیکی دومین شهر بزرگ این کشور، خارکف، به نیروهای روسیه در جبهه شرقی حمله کرد.

درگیری نیروهای اوکراین و روسیه در شرق ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین در اظهارنظرهای تلویزیونی گفت که درگیری در نزدیکی خارکف "ضد حمله ما" است.

به نقل از رویترز، او گفت: "دیگر نمی توان آن را متوقف کرد. به لطف این حملات، ما می توانیم به پشت گروه نیروهای روسیه برویم."

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در دونباس، گفت که با تلاش نیروهای روسی برای تصرف شهر سیورودونتسک، وضعیت "بسیار دشوار" است.

او گفت که رهبران جمهوری خلق لوگانسک، منطقه ای در لوهانسک که توسط جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کنترل می شود، بسیج عمومی را اعلام کردند و افزود که "یا بجنگ یا گلوله بخور، چاره دیگری نیست".

دفتر ریاست جمهوری در کیف گفت که در جنوب، درگیری ها در اطراف شهر خرسون جریان دارد و موشک های روسیه به مناطق مسکونی میکولایف اصابت کردند.

رویترز نتوانست این گزارش ها را تأیید کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت حمله روسیه به دونباس متوقف شده است و اوکراین می تواند در جنگ پیروز شود، نتیجه ای که تعداد کمی از تحلیلگران نظامی در زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه پیش بینی کردند.

از آن زمان تاکنون، نیروهای روسی تلفات سنگینی را متحمل شده اند و شهرها و شهرک های زیادی را تخریب کرده اند، هزاران نفر را کشته و بیش از شش میلیون پناهجو را به کشورهای همسایه فراری داده اند. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

فنلاند روز یکشنبه در یک ضربه راهبردی برای روسیه، که مدتهاست با گسترش ناتو مخالف است، تأیید کرد که برای پیوستن به ائتلاف نظامی آتلانتیک درخواست خواهد کرد.

سوسیال دموکرات های حاکم سوئد نیز از عضویت در ناتو حمایت کردند و راه را برای درخواست هموار کردند و دهه ها عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند.

ناتو و ایالات متحده گفتند که مطمئن هستند هر دو کشور در ائتلاف پذیرفته خواهند شد و می‌توان بر محفوظات ترکیه که از کشورهای شمال اروپا می‌خواهد حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی کرد حاضر در خاک خود را متوقف کنند، غلبه کرد.

اوکراین از ماه فوریه به یک سری موفقیت‌ها دست یافته است و پیشروی روسیه به پایتخت کیف را معکوس کرده و نیروهای روسی را از خارکف در شرق بیرون رانده است.

از اواسط آوریل، نیروهای روسیه بیشتر قدرت آتش خود را بر تلاش برای تصرف دو استان شرقی موسوم به دونباس متمرکز کرده اند.

مسکو چند روز قبل از آغاز تهاجم، استقلال جمهوری خودخوانده خلق دونتسک و جمهوری خلق لوگانسک را در دونباس به رسمیت شناخت.

اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که روسیه حدود یک سوم از نیروهای رزمی زمینی مستقر را از دست داده است و حمله دونباس به میزان قابل توجهی از برنامه عقب افتاده است.

مسکو تهاجم خود به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» برای خلاصی این کشور از شر فاشیست ها می خواند، ادعایی که کیف و متحدان غربی آن می گویند بهانه ای بی اساس برای یک آغاز جنگ بی دلیل است.

 

نبرد در اطراف ایزیوم

سربازان اوکراینی از پیروزی این کشور در مسابقه آواز یوروویژن در آخر هفته روحیه خود را تقویت کردند، و برخی گفتند که این نشانه پیروزی در میدان نبرد در آینده است.

به نظر می رسد شدیدترین درگیری ها در اطراف شهر ایزیوم در شرق روسیه بوده است، جایی که روسیه گفته است که مواضع اوکراین را با موشک هدف قرار داده است.

گروه ویژه نیروهای مشترک اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور 17 حمله را در روز یکشنبه دفع کردند و 11 قطعه تجهیزات روسی را منهدم کردند. فرماندهی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی دو هلیکوپتر، دو موشک کروز و هفت پهپاد را سرنگون کردند.

گروه ضربت افزود: روسیه به هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی در امتداد کل خط مقدم در مناطق لوهانسک و دونتسک ادامه داد و 23 روستا و شهرک را هدف قرار داد.

ارتش اوکراین نیز به عقب‌نشینی‌ در برخی مواضع اذعان کرد و گفت نیروهای روسی به پیشروی خود در چندین منطقه در منطقه دونباس ادامه می‌دهند.

ارتش اوکراین گفت همچنین روز یکشنبه در بمباران کارخانه فولاد در بندر جنوبی ماریوپل، جایی که چند صد مبارز اوکراینی هفته‌ها پس از افتادن شهر به دست روسیه در آن مقاومت کرده اند، هیچ وقفه‌ای رخ نداد.

الکساندر خداکوفسکی، یکی از فرماندهان دونتسک، روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود گفت که 10 سرباز اوکراینی با در دست داشتن پرچم های سفید از تونلی در کارخانه آزوفستال بیرون آمدند. رویترز نتوانست این گزارش را تأیید کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: مذاکرات بسیار دشوار و ظریفی برای نجات اوکراینی‌ها در ماریوپول و آزوفستال در جریان است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!