سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۱۸:۴۴
خاورمیانه - کد خبر : 16465
سه شنبه، ۰۸ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

درخواست مقتدی صدر برای پایان دادن به درگیری ها

مقتدی صدر، روحانی قدرتمند عراق به پیروان خود دستور داد تا به اعتراضات خود در مرکز بغداد در روز سه‌شنبه پایان دهند و درگیری را که منجر به مرگبارترین خشونت‌ها در پایتخت عراق در سال‌های اخیر شد، متوقف کنند.

درخواست مقتدی صدر برای پایان دادن به درگیری ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، صدر با عذرخواهی از عراقی‌ها پس از کشته شدن 22 نفر در درگیری‌های یک گروه مسلح وفادار به او و گروه‌های مسلمان شیعه رقیب تحت حمایت ایران، این جنگ را محکوم کرد و به پیروان خود یک ساعت فرصت داد تا متفرق شوند.

به نقل از رویترز، صدر، رهبر سابق شورشیان ضد ایالات متحده، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «این یک انقلاب نیست، زیرا ماهیت صلح آمیز خود را از دست داده است. ریختن خون عراقی ها حرام است.»

پیروان صدر شروع به ترک منطقه در منطقه سبز مستحکم در مرکز بغداد کردند، جایی که دفاتر دولتی در آن قرار دارند و هفته‌ها پارلمان را اشغال کرده بودند.

درگیری‌های روز دوشنبه میان جناح‌های رقیب اکثریت مسلمان شیعه عراق به دنبال 10 ماه بن‌بست سیاسی پس از انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر رخ داد که نگرانی از تشدید ناآرامی‌ها را افزایش داده است.

خشونت های این هفته پس از آن شروع شد که صدر گفت که از تمام فعالیت های سیاسی کناره گیری می کند - تصمیمی که به گفته او در پاسخ به شکست سایر رهبران و احزاب شیعه در اصلاح یک سیستم حکومتی فاسد و رو به زوال است.

ارتش عراق روز دوشنبه در سراسر کشور منع آمد و شد اعلام کرد و از معترضان خواست منطقه سبز را ترک کنند. اما یک مقام دولتی عراق که خواست نامش فاش نشود، اندکی پیش از فراخوان صدر برای پایان دادن به اعتراضات، گفت که مقامات نمی توانند کنترلی بر گروه های مسلح رقیب اعمال کنند.

این مقام گفت: «دولت قادر نیست جلوی این کار را بگیرد، زیرا ارتش به دو دسته حکومتی و صدریان تقسیم شده است.»

اوایل روز سه‌شنبه شبه‌نظامیان راکت‌هایی را به سمت منطقه سبز شلیک کردند و افراد مسلح در وانت‌هایی که مسلسل حمل می‌کردند در خیابان ها بودند.

ایالات متحده ناآرامی ها را نگران کننده توصیف کرد و خواستار گفتگو برای کاهش مشکلات سیاسی عراق شد. ایران همسایه کمتر از سه هفته قبل از مراسم شیعیان که میلیون ها ایرانی را به شهر کربلای عراق می کشاند، مرز را بست و پروازها به عراق را متوقف کرد.البته اکنون مرزها به فعالیت عادی خود بارگشته اند.

صدر خود را به عنوان یک ملی گرا معرفی کرده است که مخالف هرگونه مداخله خارجی است.

وی بر برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان تاکید کرده و گفته است که هیچ سیاستمداری که از زمان تهاجم آمریکا در سال 2003 در قدرت بوده است، نباید در مقام خود باشد.

او هزاران شبه نظامی را فرماندهی می کند و میلیون ها حامی وفادار در سراسر کشور دارد. مخالفان او ده ها گروه شبه نظامی را کنترل می کنند که مسلح و آموزش دیده اند.

صدر در سخنرانی خود ضمن لغو اعتراضات گفت: «بله، شبه نظامیان کنترل نشده وجود دارند، اما این بدان معنا نیست که جنبش صدر نیز باید کنترل نشده باشد.»

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!