شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۲:۳۲
تحلیل بین الملل - کد خبر : 1181
سه شنبه، ۱۲ آذر، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

در نجف چه خبر است؟ تلاش آشوبگران برای حمله به بارگاه آیت الله حکیم

علیرغم موافقت پارلمان عراق با استعفای عادل عبدالمهدی اعتراضات عراق ادامه دارد.

در نجف چه خبر است؟ تلاش آشوبگران برای حمله به بارگاه آیت الله حکیم

علیرغم موافقت پارلمان عراق با استعفای عادل عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری در روز یکشنبه، اعتراضات در عراق نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه طی دو روز اخیر تشدید شده است. با این حال به نظر می‌رسد شکاف و دو صدایی در میان معترضین و تظاهر کنندگان رو به افزایش است. در گزارشی از اعتراضات خیابانی دو روز اخیر ملاحظه می‌کنید.
طی دو روز اخیر وضعیت شهر مقدس نجف اشرف به شدت ملتهب شده است. دور جدید اعتراضات در نجف از روز چهارشنبه هفته گذشته در میدان «صدرین» (ساحة الصدرین) آغاز شد. با توجه به حساسیت‌های مربوط به اماکن مقدسه در نجف اشرف، معترضین از ابتدا با دیوارهای انسانی تشکیل دادند تا مانع سوء استفاده آشوبگران از فضا و حرکت به سمت بخش‌های قدیمی نجف موسوم به «النجف القدیمة» (شامل حرم مطهر امیر مؤمنان، قبرستان وادی السلام، بیت مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله سیستانی و...) شوند.

همزمان تعدادی از نیروهای امنیتی نیز در میدان «ثورة العشرین» و مقابل مقبره «آیت الله محمد باقر حکیم» مستقر شدند. علیرغم این تدابیر، بخشی از آشوبگران با حمایت استاندار و برخی جریانات سیاسی خود را به بارگاه حکیم رسانده و مدرسه علمیه «امام محمد باقر» در مجاورت بارگاه را به آتش کشیدند که باعث تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت آشوبگران شد.

اعتراضات عراق

در پی این تیراندازی، فضای شهر نجف اشرف ملتهب شده و آشوبگران در صدد تحریک جوانان برآمده‌اند تا مقبره آیت الله حکیم را به آتش بکشند. در همین راستا شایعاتی مانند بازداشت و نگهداری ۶۰ نفر در این مکان منتشر شد که تولیت مقبره با دعوت از خبرنگاران، شیوخ و بزرگان عشیره‌های مقیم نجف و... نشان داد این خبر کذب است.

با این حال، از روز جمعه التهاب و درگیری در اطراف این مقبره و میدان ثورة العشرین افزایش یافته است تا این‌که شنبه‌شب آشوبگران توانستند مقبره را به آتش بکشند. پیش از آن نیز سه بار بخشی از صحن و حیاط این مقبره به آتش کشیده شده بود.

همزمان با این اتفاقات، بخشی از اهالی نجف و مناطق همجوار برای حمایت از مقبره رهبر دینی و سیاسی مورد علاقه خود در مقبره حکیم گرد آمدند. این تحصن توسط توده‌های غیرمسلح هوادار آیت الله حکیم صورت گرفت؛ اما مانع حملات آشوبگران نشد! آشوبگران با پرتاب کوکتل مولوتوف و نارنجک‌های آتش‌زا قصد داشتند بار دیگر به این مقبره حمله کنند و در چنین شرایطی تلفات انسانی بالا می‌رفت. به همین جهت، نیروهای امنیتی هم در مقابل آشوبگران وارد عمل شده و آنان را هدف قرار دادند.
در مجموع نجف طی دو روز اخیر، تلفات زیادی در حومه مقبره آیت الله حکیم داده است. مخالفین مدعی هستند جمعا بیش از ۲۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند؛ اما منابع رسمی تاکنون صرفا کشته شدن ۹ نفر را تأیید کرده‌اند.
به نظر می‌رسد صحنه‌گردان‌های اصلی آشوب‌های نجف دو گروه باشند. از یک سو بقایای حزب بعث و هواداران دیکتاتور سابق عراق قرار دارند که از سه شنبه هفته قبل فراخوان دادند تا هوادارانشان به نجف و کربلا بیایند. از سوی دیگر بخشی از گروه‌های سیاسی به هدف تضعیف نقش مرجعیت، نجف را به جولانگاه آشوبگران تبدیل کرده‌اند.

در میان این گروه‌های سیاسی به طور مشخص می‌توان از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق و رهبر فراکسیون پارلمانی «نصر» نام برد؛ زیرا «عدنان الزرفی» استاندار سابق نجف و از چهره‌های وابسته به وی از جمله کارگردانان و صحنه‌گردانان آشوب در عراق است. تصاویر نشان می‌دهد بسیاری از صحنه‌گردانان میدانی آشوب‌های میدان ثورة العشرین و بارگاه آیت الله حکیم، در مناطق اطراف مانند «حنانه» و حتی تجمعات مردمی در میدان صدرین، با الزرفی جلسه می‌گذارند!

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!