شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۳:۳۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 16446
شنبه، ۰۵ شهريور، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

دبیر کل ناتو: همکاری روسیه و چین، یک چالش استراتژیک برای ناتو است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه با استقبال از سرمایه گذاری اخیر کانادا در سیستم های دفاعی آمریکای شمالی پس از اولین بازدید خود از کانادا، گفت که توانایی های روسیه در شمال یک چالش استراتژیک برای ناتو است.

دبیر کل ناتو: همکاری روسیه و چین، یک چالش استراتژیک برای ناتو است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، استولتنبرگ که در کنار جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در Cold Lake، آلبرتا ایستاده بود، گفت: «اهمیت شمال برای ناتو و کانادا در حال افزایش است، زیرا ما شاهد افزایش نظامی قابل توجه روسیه هستیم.»

به نقل از رویترز، استولتنبرگ گفت که روسیه صدها پایگاه نظامی دوران شوروی را در قطب شمال بازگشایی کرده است و از این منطقه برای آزمایش سیستم های تسلیحاتی جدید استفاده می کند. وی همچنین هشدار داد که روسیه و چین در حال ایجاد یک شراکت استراتژیک در قطب شمال هستند که ارزش ها و منافع ناتو را به چالش می کشد.

کانادا به دلیل هزینه اندک برای توانایی های نظامی خود به عنوان عضو ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است. اما پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، کانادا در ژوئن اعلام کرد که 4.9 میلیارد دلار کانادا (3.8 میلیارد دلار) را طی شش سال آینده برای نوسازی سازمان دفاعی مشترک ایالات متحده و کانادا در آمریکای شمالی سرمایه گذاری خواهد کرد.

ترودو گفت: «وضعیت ژئوپلیتیکی در ماه‌های گذشته تغییر کرده است، به همین دلیل است که درک این موضوع که روسیه نگرانی فزاینده‌ای برای همه ما است و هماهنگی به موقع با دبیر کل ناتو در خصوص اقدامات ما در سازمان دفاعی مشترک در شمال، حیاتی است.»

ترودو و استولتنبرگ روز پنجشنبه از خلیج کمبریج، نوناووت، روستایی در بالای دایره قطب شمال که یک پایگاه راداری برای دفاع هوایی در آن قرار دارد، بازدید کردند. این بخشی از سیستم هشدار شمال است که به گفته کارشناسان به شدت نیاز به ارتقا دارد.

این سیستم با قدمت بیش از شش دهه، تهدیدات امنیتی آمریکای شمالی را شناسایی می کند و رادار هشدار اولیه آن برای منطقه قطبی به اواخر دهه 1980 باز می گردد.

ترودو و استولتنبرگ هر دو توافق کردند که تغییرات آب و هوایی، قطب شمال را برای فعالیت های اقتصادی و نظامی قابل دسترس تر می کند و نگرانی های امنیتی را افزایش می دهد.

خلیج کمبریج یکی از ایستگاه های اصلی کشتی هایی است که از گذرگاه شمال غربی اقیانوس منجمد شمالی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام عبور می کنند. ایالات متحده چندین دهه است که حاکمیت کانادا بر این گذرگاه را به چالش کشیده و گفته است که این یک آبراه بین المللی است.

ترودو روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره موضوع حاکمیت گفت: "گذرگاه شمال غربی جزو آب های کانادا است. تمام."

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!