شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۲:۵۹
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16243
دوشنبه، ۱۳ تير، ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

دانمارک در شوک؛ کشته شدن سه نفر طی تیراندازی در مرکز خرید

پلیس دانمارک اعلام کرد که در تیراندازی روز یکشنبه در یک مرکز خرید در کپنهاگ، سه نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند و یک مرد 22 ساله دانمارکی را دستگیر و او را به قتل عمد متهم کردند.

دانمارک در شوک؛ کشته شدن سه نفر طی تیراندازی در مرکز خرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این حمله دانمارک را در پایان یک هفته شادی بخش، درست پس از میزبانی سه مرحله اول مسابقه دوچرخه سواری تور دو فرانس، در شوک فروبرد.

به نقل از رویترز، مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک در اواخر روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: "دانمارک یکشنبه شب مورد حمله بی رحمانه ای قرار گرفت. چندین نفر کشته شدند. حتی افراد بیشتری زخمی شدند. خانواده های بی گناه در حال خرید یا صرف غذا در بیرون از خانه. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان."

او افزود: «پایتخت زیبا و معمولاً امن ما در چند ثانیه تغییر کرد. من می‌خواهم دانمارکی‌ها را تشویق کنم تا در کنار هم بایستند و در این زمان سخت از یکدیگر حمایت کنند.»

پلیس کپنهاگ اعلام کرد که افسران مسلح اواخر بعد از ظهر یکشنبه پس از گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی به مرکز خرید فیلد در پایتخت فرستاده شدند و به مردم گفته‌اند که در آنجا بمانند و منتظر کمک باشند. تصاویر رسانه های محلی، گروهی از خریداران وحشت زده را نشان می دهد که از مرکز خرید فرار می کنند.

مظنون در ساعت 5:48 بعد از ظهر به وقت محلی در حالی که یک تفنگ و مهمات به همراه داشت دستگیر شد. پلیس در اوایل عصر یکشنبه عملیات جستجوی گسترده ای را در سراسر منطقه محلی نیوزلند برای یافتن همدستان وی آغاز کرد.

توماسن گفت: «ما یک تحقیق گسترده و یک حضور عملیاتی گسترده در کپنهاگ خواهیم داشت تا زمانی که بتوانیم با اطمینان بگوییم: او تنها بوده است.»

توماسن گفت که تیرانداز یک مرد چهل ساله و دو «جوان»، یک مرد و یک زن را کشته است. چند تن دیگر زخمی شدند و در میان آنها سه نفر در وضعیت وخیم بودند.

او گفت که تحقیقات تاکنون به انگیزه نژادپرستانه یا چیزهای دیگر اشاره نکرده است، اما این مسئله می تواند تغییر کند.

روزنامه دانمارکی BT فیلم ویدئویی تایید نشده ای را منتشر کرد که ادعا می شود توسط یکی از شاهدان ضبط شده است که نشان می دهد مردی با تفنگ بزرگی در مرکز خرید قدم می زند و آن را دور شانه هایش می چرخاند.

این شاهد به BT گفت: «رفتار او قبل از تیراندازی بسیار تهاجمی به نظر می رسید و چیزهای مختلفی را فریاد می زد.»

یک شاهد عینی، ریکه لواندوفسکی، به شبکه تلویزیونی گفت: «مردم ابتدا فکر کردند که دزد است. سپس ناگهان صدای تیراندازی شنیدم و خودم را پشت پیشخوان فروشگاه پرتاب کردم.»

این مرکز خرید چند طبقه در حدود 5 کیلومتری جنوب مرکز شهر کپنهاگ واقع شده است.

این حمله به دنبال تیراندازی مرگبار هفته گذشته در نروژ انجام شد که در آن دو نفر توسط یک تیرانداز در اسلو کشته شدند.

سرویس اطلاعاتی و امنیتی دانمارک، خطر تروریست را جدی اعلام کرده است و اشاره کرده است که بیشترین خطر از جانب اسلام گرایان افراطی است. 

دانمارک آخرین بار در سال 2015 شاهد یک حمله اینچنینی بود که در آن دو نفر کشته و شش افسر پلیس زخمی شدند که یک مرد مسلح به یک مرد در خارج از یک مرکز فرهنگی که میزبان مناظره درباره آزادی بیان بود، شلیک کرد و یک نفر را کشت و بعداً یک نفر را در خارج از کنیسه یهودی کشت.

آن مرد مسلح در تیراندازی با پلیس کشته شد.

پلیس اعلام کرد کنسرتی که قرار بود توسط هری استایلز یکشنبه شب در کپنهاگ برگزار شود، لغو شد.

ملکه مارگرته دانمارک و زوج ولیعهد دانمارک در بیانیه ای اعلام کردند: «افکار و عمیق ترین همدردی ما با قربانیان، بستگان آنها و همه کسانی است که تحت تأثیر این تراژدی قرار گرفتند.»

رویدادی در جنوب دانمارک که قرار بود برای پایان مراحل تور دو فرانس که توسط ولیعهد و با حضور فردریکسن برگزار می شد، نیز لغو شد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!