پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۲۴
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15300
دوشنبه، ۰۴ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

دانشمندان می گویند، مغز حتی در زمان خواب هم، مراقب خطرات محیطی است

این واقعیت که مغز ما هرگز در هنگام خواب به طور کامل استراحت نمی کند، حقیقتی شناخته شده است؛ زیرا باید اندام ها را کنترل و تنفس ما را پیگیری کند؛ اما اخیراً دانشمندان متوجه شده اند که مغز در هنگام خواب، مسئولیت های دیگری نیز دارد.

دانشمندان می گویند، مغز حتی در زمان خواب هم، مراقب خطرات محیطی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تحقیقات نشان می دهد که اگر صدای ناآشنا هنگام خواب با شما صحبت کند، می تواند "زنگ هشدار" را به صدا در بیاورد؛ زیرا مغز ما نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از جانب غریبه ها هوشیار باقی می ماند.

به نقل از اسپوتنیک، مانوئل شابوس و همکارانش از دانشگاه سالزبورگ در اتریش برای بررسی چگونگی نظارت مغز ما بر محیط اطرافمان، 17 نفر را به مدت دو شب در یک آزمایشگاه تست خواب، تحت نظر گرفتند. در حالی که شرکت کنندگان در شب اول به محیط اطراف خود در آزمایشگاه خواب عادت کردند، در شب دوم، تیم علمی، یک سخنرانی ضبط شده را روی دور تکرار پخش کردند. صداها یا برای شرکت کنندگان آشنا بود یا ناآشنا.

صداها سه نام را بر زبان می آوردند که دو نام رایج اما ناآشنا بود و سومی متعلق به فرد خوابیده بود. هنگامی که افراد خواب صداهای ناآشنا را شنیدند، دانشمندان افزایشی در کمپلکس های K ، نوعی امواج مغزی که آهسته و ایزوله است، ثبت کردند. به گفته شابوس، کمپلکس‌های  K، "واکنش فوری به یک اختلال" را نشان می‌دهند.

جولی داربیشایر از دانشگاه آکسفورد گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که صداهای ناآشنا بیشتر از صداهای آشنا، خواب افراد را مختل می کنند. ما این اثرات را زمانی که بیماران بیمارستانی به سختی می توانند بخوابند، مشاهده می کنیم.»

به گفته شابوس، از نظر تکاملی، منطقی است که صداهای ناآشنا نسبت به صدایی که ما می شناسیم، فعالیت مغزی قوی تری را تحریک می کنند. با این حال، دانشمندان دریافتند که در نیمه دوم شب، تعداد کمپلکس‌های K که به دلیل صداهای ناآشنا برانگیخته شده بودند، کاهش یافت.

شابوس گفت: «این بدان معناست که ما می‌توانیم در حالت تقریباً ناخودآگاه، مطالب جدیدی یاد بگیریم.»

شابوس با اشاره به روش رایج برای یادگیری زبان های جدید هشدار داد: «با این حال، یافته ها نشان نمی دهد که یاد گرفتن کلمات جدید در هنگام خواب، برای ما خوب است.»

وی خاطرنشان کرد: «شما برای خواب و استراحت به شب نیاز دارید و اگر درست نخوابید بیشتر از اینکه برای یادگیری مفید باشد، مضر است.»

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!