پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۶:۰۱
بهداشت و درمان - کد خبر : 14197
جمعه، ۱۲ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

دانشمندان علت بالقوه بیماری آلزایمر را کشف کردند

بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که با گذشت زمان بدتر می شود. کسانی که از آن رنج می برند مشکلات حافظه، ارتباطات و رفتار را تجربه می کنند و در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند آن را درمان کند یا خطرات آن را کاهش دهد.

دانشمندان علت بالقوه بیماری آلزایمر را کشف کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سعی کردند بیماری آلزایمر را از منظری متفاوت مورد مطالعه قرار دهند و به نظر می رسد بر اساس تحقیقات جدید ممکن است علت احتمالی آن را کشف کرده باشند.

به نقل از اسپوتنیک، به نظر می رسد که تجمع ناسالم مغز ممکن است با کند شدن توانایی سلول ها برای "تمیز کردن خود" مرتبط باشد. وقتی پزشکان علائم احتمالی را قبل از تشخیص آلزایمر بررسی می‌کنند، به دنبال دو چیز می‌گردند؛ پلاک‌های آمیلوئید و گره‌های نوروفیبریلاری.

پروفسور رایان جولیان، پروفسور شیمی UCR، گفت: «تقریباً 20 درصد افراد دارای پلاک هستند؛ اما هیچ نشانه ای از زوال عقل ندارند. این باعث می‌شود به نظر برسد که خود پلاک‌ها علت آن نیستند.»

پس علت چیست؟ محققان کالیفرنیایی گمان می کنند که این می تواند در مورد پروتئین تاو باشد. پس از بررسی نمونه‌های اهدایی مغز، دانشمندان دریافتند افرادی که دارای شکل "دسته‌های متفاوت" از تاو، همراه با پلاک‌ها و گره‌ها بودند، دچار زوال عقل شدند.

کل این موضوع همچنین با این حقیقت مرتبط است که بعضی پروتئین ها مانند تاو گاهی اوقات می توانند بیشتر از 48 ساعت نرمال، زندگی کنند؛ که می تواند باعث شود برخی از اسیدهای آمینه به یک ایزومر "با دسته متفاوت" تبدیل شوند.

جولیان توضیح داد: «اگر سعی کنید یک دستکش راست دست را روی دست چپ خود قرار دهید، خیلی خوب کار نمی کند. این یک مشکل مشابه در زیست شناسی است. مولکول‌ها بعد از مدتی آنطور که باید کار نمی‌کنند؛ زیرا یک دستکش چپ‌دست می‌تواند در واقع به یک دستکش راست دست تبدیل شود که اتفاق مناسبی نیست.»

سرعت پاکسازی پروتئین ها یا اتوفاژی در افراد مسن تر از 65 سال کاهش می یابد. دلیل آن به وضوح مشخص نیست؛ اما دانشمندان کالیفرنیا قصد دارند این موضوع را مطالعه کنند.

برخی از داروها در حال حاضر برای بهبود فرآیند اتوفاژی در حال آزمایش هستند. در کنار رژیم غذایی مناسب و داروهای جدید، بشریت ممکن است به پیشگیری موثرتر از بیماری آلزایمر امیدوار باشد.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!