جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۰:۳۰
بهداشت و درمان - کد خبر : 14435
سه شنبه، ۲۳ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

دانشمندان روسی روش جدیدی برای تشخیص التهاب کشف کردند

دانشمندان دانشگاه ایالتی ساراتوف (SSU) روشی جدید، کارآمد و مقرون به صرفه را برای تشخیص نشانگر زیستی مهم التهاب در بدن انسان پیشنهاد کرده اند.

دانشمندان روسی روش جدیدی برای تشخیص التهاب کشف کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این تحقیق در مجله "Analytical and Bioanalytical Chemistry" منتشر شده است.

به نقل از اسپوتنیک، طبق تحقیقات، روش های موجود بسیار گران تر هستند و می توانند التهاب را فقط در مراحل بعدی تشخیص دهند.

روش دانشمندان روسی امکان اندازه گیری سطح پروتئین واکنشی C را برای تشخیص و درمان به موقع فراهم می کند؛ که یک نشانگر زیستی اصلی التهاب در بدن انسان است. این پروتئین در نتیجه جراحات و عفونت ها و همچنین در هنگام ایجاد برخی بیماری های خطرناک مانند آرتریت، تصلب شرایین و انواع خاصی از سرطان افزایش می یابد.

همانطور که SSU توضیح داد، غلظت این پروتئین در بیماران مبتلا به کرونا در حال افزایش است. مطالعات نشان داده اند که سطح این پروتئین در بیماران مبتلا به کووید به طور مستقیم با بیماری مرتبط است. افزایش قابل توجهی در سطح CRP در بیماران بدحال مشاهده شده است. به گفته کارشناسان، اندازه گیری این نشانگر زیستی می تواند ابزار تشخیصی قابل اعتمادی برای پیش بینی شدت بیماری باشد.

ایرینا گوریاچوا، پروفسور دپارتمان شیمی عمومی و معدنی دانشگاه  "SSU"، گفت که غلظت کم CRP را می‌توان با کمک نشانگرهای به‌دست‌آمده، به‌دقت تعیین کرد، که باعث می شود پزشکان بتوانند در خصوص بیماری فرد تشخیص دقیقتری داشته باشند. به گفته گوریاچوا، این رویکرد به عنوان یک روش مبتنی بر فعالیت آزمایشگاهی برای تعیین نشانگرهای التهاب، پتانسیل قابل توجهی دارد.

او افزود: «روش های دیگری برای تعیین CRP وجود دارد؛ اما برخی از آن ها می توانند فقط مقادیر زیادی از پروتئین (که در مراحل بعدی بیماری اتفاق می افتد) را تشخیص دهند و برخی دیگر بسیار گران هستند.»

این مطالعه روش جدیدی برای مطالعه نشانگرهای این پروتئین واکنشی در پلاسمای خون انسان ایجاد کرد. این اجازه می دهد تا به سرعت نانوذرات طلا با اندازه حدود 9 نانومتر تولید شود که با یک ماده فعال بیولوژیکی به نام بیوتین پوشانده شده اند تا تشخیص CRP در خون را تسهیل کند. روش آنالیز ایمونوشیمیایی برای تشخیص CRP استفاده می‌شود. نشانگرهای توسعه‌یافته و آنتی‌بادی‌های اختصاصی برای CRP تنها با این پروتئین تعامل دارند و امکان تشخیص بدون آماده‌سازی نمونه پیچیده را فراهم می‌کنند.

همانطور که این دانشگاه گزارش داد، دانشمندان قصد دارند رویکردهای جدیدی را برای شناسایی نه تنها التهاب، بلکه نشانگرهای نارسایی قلبی نیز توسعه دهند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!