پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۰:۳۱
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17430
شنبه، ۲۷ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

دادگاه بین المللی حکم بازداشت پوتین را صادر کرد

دیوان کیفری بین المللی روز جمعه حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه، ولادمیر پوتین را صادر کرد و ادعا کرد که اخراج اجباری کودکان اوکراینی از کشور، مصداق جنایت جنگی است.

دادگاه بین المللی حکم بازداشت پوتین را صادر کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، روسیه برنامه ای را برای خارج کردن هزاران کودک اوکراینی از کشورشان اجرا کرد و برای محافظت از آن ها در برابر خطرات مناطق جنگی، آن ها را به کشور خود منتقل کرد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت که این اقدام تاریخی منجر به "پاسخگویی پوتین" خواهد شد و افزود که اخراج شهروندان از کشور یک "شرارت حکومتی است که دقیقاً از مقام ارشد روسیه شروع می شود."

این اعلامیه واکنش خشمگینانه مسکو را برانگیخت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه سوالات مطرح شده از سوی دیوان کیفری بین‌المللی را «ظالمانه و غیرقابل قبول» می‌داند و هر گونه تصمیم دادگاه در رابطه با روسیه «باطل و بی‌اثر» است. روسیه، مانند ایالات متحده و چین، عضو دیوان بین المللی کیفری نیست.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دوما و از متحدان نزدیک رئیس جمهور پوتین، آمریکا را مقصر دانست و در تلگرام نوشت: "یانکی ها، دست از سر پوتین بردارید!"

وی افزود: "ما هرگونه حمله به رئیس جمهور روسیه را تجاوز به کشور خود می دانیم."

ایالات متحده نیز در واکنش به این تصمیم دادگاه بین المللی گفت که «بدون شک» روسیه در حال ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین است. دادگاه همچنین حکمی برای ماریا لووا-بلووا، کمیسر حقوق کودکان روسیه به همین اتهام صادر کرد.

پوتین، که سومین رئیس جمهور در حال خدمت است که حکم بازداشتش از سوی دیوان کیفری بین المللی صادر شده است، بعید است به این زودی در دادگاه حاضر شود. اما حکم به این معناست که در صورت سفر به یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی ، او دستگیر و به لاهه فرستاده می‌شود .

ساکنان پایتخت روسیه نسبت به این خبر ابراز ناباوری نموده و حمایت خود را از رئیس جمهور پوتین اعلام کردند.

 

روابط پکن و مسکو

نیروهای مسکو در جریان تهاجم یک ساله روسیه به همسایه خود اوکراین، از جمله توسط یک نهاد تحقیقاتی تحت دستور سازمان ملل، متهم به سوء استفاده‌های متعدد شده‌اند.

مسکو بارها اتهامات مربوط به جنایات نیروهایش در جریان تهاجم را که آن را عملیات نظامی ویژه می نامد، رد کرده است.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ، تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در اوکراین را از یک سال پیش آغاز کرده است. او گفت که در حال بررسی جنایات ادعایی علیه کودکان و هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی است.

خبر صدور حکم دستگیری پیش از سفر برنامه ریزی شده هفته آینده شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مسکو منتشر شد که احتمالاً روابط نزدیکتر بین روسیه و چین را در زمانی که روابط بین مسکو و غرب به پایین ترین حد خود رسیده است، تقویت خواهد کرد.

پکن و مسکو مدت کوتاهی قبل از تهاجم به یک شراکت "بدون محدودیت" دست یافتند و رهبران آمریکا و اروپا گفته اند که نگران ارسال سلاح از طرف پکن به روسیه هستند.

چین هرگونه ازسال سلاح را رد کرده و از ارسال تسلیحات غربی به اوکراین انتقاد کرده است که به زودی پس از تایید لهستان و اسلواکی در هفته جاری به جت های جنگنده نیز گسترش خواهد یافت . کرملین گفت که این جت ها نابود خواهند شد و مسیر درگیری را تغییر نمی دهند .

روابط نزدیک چین با روسیه و امتناع این کشور از برچسب زدن جنگ مسکو به عنوان تهاجم، شک و تردید را در مورد چشم انداز این که پکن ممکن است به عنوان میانجی در درگیری عمل کند، دامن زده است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که ایالات متحده نگرانی عمیقی دارد که چین ممکن است در جهت برقراری آتش بس تلاش کند زیرا در حال حاضر این آتش بس منجر به صلح عادلانه و پایدار بین اوکراین و روسیه نمی شود.

 

جنگ باخموت

نیروهای اوکراینی روز جمعه به مقاومت در برابر حملات روسیه به شهر ویران شده باخموت، نقطه کانونی هشت ماهه تلاش روسیه برای پیشروی از طریق منطقه صنعتی دونتسک در شرق اوکراین در مرز روسیه ادامه دادند.

باخموت به خونین ترین نبرد پیاده نظام اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شده است. نیروهای روسی بخش شرقی شهر را به تصرف خود درآورده‌اند اما تاکنون نتوانسته‌اند آن را محاصره کنند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد روسیه روز جمعه 19 حمله هوایی و 26 حمله موشکی انجام داده است.

یرماک، رئیس ستاد ریاست جمهوری اوکراین در تلگرام نوشت، نیروهای روسی همچنین روز جمعه چهار حمله هوایی به شهر آودیوکا در جنوب باخموت انجام دادند. او نوشت: «شهر تقریباً به صورت شبانه روزی گلوله باران می شود.»

روسیه حمله عمدی به غیرنظامیان را رد می‌کند، اما می‌گوید که زیرساخت‌ها را برای تضعیف ارتش اوکراین و حذف آنچه که تهدید بالقوه برای امنیت خود می‌داند، هدف قرار داده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!