جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۰:۵۰
سیاست خارجی - کد خبر : 9887
دوشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده: نباید در مذاکرات عجله کنیم

ما نظرمان را قاطع و روشن بیان کرده ایم و در موضوعات کلیدی باید تصمیمات مهمی گرفته شود

خطیب زاده: نباید در مذاکرات عجله کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به صورت حضوری برگزار شد، به آخرین تحولات در حوزه سیاست های خارجی کشور پرداخت.

سعید خطیب زاده با اشاره به مذاکرات وین اظهار داشت: آغاز دور پنجم گفتگوهای ایران و اعضای برجام را در این هفته داشتیم که در سطح کارشناسی پیگیری می شود. همچنین سفر محمدجواد ظریف به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را داشتیم، ضمن اینکه دور نخست گفتگوهای حقوق بشری ایران و نیوزلند هم این هفته برگزار شد.

خطیب زاده با اشاره به ارسال محموله اهدایی 300 دستگاه اکسیژن ساز به هند و بازگشت دانشجویان ایرانی از این کشور گفت: علاوه بر این روز شنبه سفر وزیر داریی عراق را به ایران داشتیم که با همتایان خود دیدار کردند. همچنین روز گشته سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان را داشتیم، امروز هم میزبان وزیر کشور تاجیکستان خواهیم بود.

وی درباره اظهارات اولیانوف درخصوص عدم تصمیم گیری برای آغاز دور ششم مذاکرات در وین بیان کرد: من موضع ایران را در هفته های متوالی عرض کردم که با وسواس گفتگوهای وین را ادامه می دهیم. هر دور قابلیت دور پایانی بودن را دارد و اساسا نباید عجله کنیم، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم اما مباحث کلیدی باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر معاون نخست وزیر عراق به ایران و دلیل عدم امضای تفاهم نامه گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بود، درخصوص ارتقای روابط دوجانبه و تسویه بدهی عراق به ایران مورد توجه قرار گرفت و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات مناسب را در خصوص تعدیل بدهی انجام دهد، در ادامه مسیر مشکلی نخواهد بود. این سفر همچنین در ادامه سفر معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به عراق صورت گرفته بود.

خطیب زاده در واکنش به پیدا شدن گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا اظهار داشت: یک تراژدی بزرگ انسانی در تاریخ کانادا قرار دارد که نامی جز نسل کشی برای آن نمی توان گذاشت. جای تاسف است کشوری که خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان می کند، چنین فجایعی را در تاریخ خود دارد. مسئله بومیان همچنان جزو موارد مهم در تاریخ کانادا است و من با جامعه بومیان کانادا ابراز همدردی می کنم.

دولت کانادا باید همیشه به یاد داشته باشد که هر زمان خواست ژست بشردوستانه بگیرد، اول این موارد را در کشور خودش پیاده کند.

وی راجب درباره خبر رویترز مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران توسط آمریکا گفت: از این خبر اطلاع ندارم اما می دانم آمریکا از زمان رئیس جمهور اسبق خود به دلیل برخی قوانین، نفتی از ایران خریداری نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات ایران و عربستان هم بیان کرد: هیچگاه مرسوم نیست جزئیات مذاکرات پیش از حصول توافق در رسانه ها مطرح شود. گفتگوها در فضای سازنده ای در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه سازنده ای برسیم.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا لغو تحریم های ترامپ را پذیرفته است، گفت: موضع ایران این است که همه تحریم های ترامپ که علیه ایران اعمال کرده است، با هدف محروم کردن مردم ایران از مواهب برجام صورت گرفته و هدفمند هستند. ما نظرمان را قاطع و روشن بیان کرده ایم و در موضوعات کلیدی باید تصمیمات مهمی گرفته شود. ما براساس همان دستورالعملی که از روز اول داشتیم، مسیر را ادامه می دهیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!