سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۱:۲۴
خاورمیانه - کد خبر : 13690
يكشنبه، ۱۶ آبان، ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

خطیب زاده: ترور نخست وزیر عراق، به نفع کسانی است که تمامیت ارضی عراق را نقض کرده اند

یک هواپیمای بدون سرنشین بمب گذاری شده بامداد یکشنبه اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بغداد را هدف قرار داد.

خطیب زاده: ترور نخست وزیر عراق، به نفع کسانی است که تمامیت ارضی عراق را نقض کرده اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رهبر عراق در این حمله سالم ماند و از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. وزارت کشور عراق این حادثه را "حمله تروریستی" طبقه بندی کرد و فاش کرد که سه هواپیمای بدون سرنشین در این حمله دست داشته اند.

به نقل از اسپوتنیک، سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، گفت: «حمله به اقامتگاه نخست وزير الکاظمي به نفع آمريکا بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تهاجم آمریکا به عراق گفت: «چنین حوادثی به نفع کسانی است که ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق را در 18 سال گذشته نقض کرده اند.»

خطیب زاده افزود: «آن ها با ایجاد گروه های تروریستی که به دنبال فتنه انگیزی هستند به دنبال دستیابی به اهداف شوم منطقه ای خود بوده اند.»

ایران، سوریه، حزب‌الله و سایر نیروهای منطقه‌ای، مرتباً ایالات متحده را به ایجاد، پرورش و تأمین مالی مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان اسلام‌گرای رادیکال، از جمله داعش، متهم کرده‌اند.

خطیب زاده از عراقی ها خواست در برابر توطئه هایی که امنیت و پیشرفت عراق را هدف قرار داده است، هوشیار باشند و از اینکه الکاظمی در امان است ابراز خوشحالی کرد.

در اوایل یکشنبه، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پیشنهاد کرد که حمله هواپیماهای بدون سرنشین، تلاش برای برانگیختن یک شورش بود، و اشاره کرد که رد این حمله را باید در اتاق های فکر خارجی پیدا کرد، اتاق هایی که با اقدامات خود چیزی جز ناامنی به ارمغان نیاورده اند. آن ها به دنبال اختلاف و بی‌ثباتی مردم مظلوم عراق از طریق ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، بوده اند. این مقام در مورد اینکه این "اتاق های فکر خارجی" متعلق به چه کشور یا کشورهایی هستند توضیحی نداد.

پس از حمله به وی، الکاظمی در توئیتی نوشت که "خوب است" و خواستار "آرامش و خویشتن داری" عراقی ها شد. در اواخر روز، دفتر رسانه ای الکاظمی عکس هایی را از نخست وزیری که ریاست جلسه ای را در مورد حمله با مقامات امنیتی بر عهده داشت، منتشر کرد. حساب توییتری او در ادامه جریانی از پیام‌ها را در مورد تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر از سوی رهبران منطقه و مقامات ارشد عراقی، منتشر کرد که این حمله را محکوم کردند و با دولت و مردم عراق ابراز همبستگی نمودند.

وزارت کشور عراق با اشاره به دست داشتن سه پهپاد در این سوءقصد اعلام کرد که صدای تیراندازی که در ساعات اولیه صبح یکشنبه در منطقه سبز شنیده شد مربوط به تلاش برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین بود. به گفته این وزارتخانه، گفته شده است که چندین نفر در اقامتگاه نخست وزیری در این حمله مجروح شده و تحت مداوا هستند.

بهرام صالح، رئیس‌جمهور عراق، حمله به الکاظمی را تخلفی خطرناک و جنایتی فجیع علیه عراق، خواند و تأکید کرد که دولت، کشاندن عراق به هرج‌ومرج و کودتا علیه قانون اساسی را نمی‌پذیرد.

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه نیز این حمله را محکوم کرد و آن را به عنوان هدف قرار دادن آشکار عراق، ملت، امنیت و ثبات آن با هدف فرو بردن کشور در هرج و مرج طبقه بندی کرد. نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، این حمله را با عنوان تحول خطرناکی که امنیت و ثبات در کشور را تهدید می کند، به شدت محکوم کرد و از اینکه صدمه ای به نخست وزیر وارد نشده است، ابراز آرامش کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن در تماس نزدیک با نیروهای امنیتی عراق بوده و برای تحقیق در مورد این حمله پیشنهاد کمک کرده است. دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق این حمله را محکوم کرد و گفت: « نباید اجازه داده شود که تروریسم، خشونت و اقدامات غیرقانونی، ثبات عراق را تضعیف کند و روند دموکراتیک آن را از مسیر خارج کند.»

 

حمله در پی انتخابات جنجالی

عراق ماه گذشته انتخابات پارلمانی را برگزار کرد و مذاکرات برای تشکیل دولت جدید پس از اینکه احزاب قدرتمند شیعه از به رسمیت شناختن مشروعیت نتایج به دلیل ادعای بی‌نظمی‌های گسترده خودداری کردند، ادامه یافت. بغداد روز جمعه شاهد درگیری های خشونت آمیزی بین پلیس و حامیان احزاب شیعه بود که معترضان تلاش کردند به منطقه سبز محافظت شده، نفوذ کنند، جایی که علاوه بر اقامتگاه الکاظمی و دفاتر دولتی، سفارت آمریکا نیز در آن قرار دارد.

پلیس برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور و گلوله های جنگی استفاده کرد و ده ها تن از پرسنل نیروهای امنیتی زخمی و یک معترض کشته شد. الکاظمی وعده تحقیقات را داد. با این حال، برخی از رهبران شیعه، نخست‌وزیر را مسئول این خشونت‌ها می‌دانند و خزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق، هشدار داد که نخست‌وزیر بهای خشونت‌ها را خواهد پرداخت.

قبل از انتخابات ماه گذشته، خزعلی هشدار داد که قدرت های خارجی ممکن است تلاش کنند تا در رای گیری برای عادی سازی روابط بین عراق و اسرائیل تلاش کنند. او در ادامه خارجی ها را متهم کرد که به دنبال انحلال حشد شعبی عراق، هستند که در سال 2014 برای شکست داعش تشکیل شده بودند. 

جنبش صدر و حزب کمونیست قدرتمند عراق رأی گیری را با اشاره به فساد و احتمال تقلب تحریم کردند. ایلخانی کلیسای کاتولیک کلدانی عراق از مسیحیان این کشور خواست تا این انتخابات را تحریم کنند و گفت که انتظار ندارد این انتخابات "شفاف و منصفانه" باشد.

ناآرامی های پس از انتخابات و حمله به الکاظمی در حالی رخ می دهد که آمریکا وعده داده است تا پایان سال 2021، تمام نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند. تخمین زده می‌شود که واشنگتن در آن زمان حدود 2500 سرباز در کشور داشته باشد که انتظار می‌رود تعداد نامشخصی از مربیان و سایر پرسنل پس از خروج باقی بمانند. برخی از گروه های شیعه عراق قول داده اند که تا زمانی که همه نیروهای آمریکا نروند، آرام نخواهند گرفت.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!