پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۵:۲۱
سیاست - کد خبر : 7612
دوشنبه، ۱۱ اسفند، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

خطیب زاده: آمریکا در عمل تغییر خود را نشان دهد، ادعای نتانیاهو را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه : ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم اگر از طرف مقابل رفتار متفاوتی ببینیم پاسخ ما هم متقابل خواهد بود.

خطیب زاده: آمریکا در عمل تغییر خود را نشان دهد، ادعای نتانیاهو را رد می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، صبح امروز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا اگر خواستار این است که در میز برجام جایی داشته باشد اول باید تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند، این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.

خطیب زاده ادامه داد: متاسفانه دولت بایدن در پی آن است که مسیر ترامپ را با چندجانبه‌گرایی منفی به پیش ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پاسخ متقابل ایران به اقدام آن‌ها گفت : ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم اگر از طرف مقابل رفتار متفاوتی ببینیم پاسخ ما هم متقابل خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برجام گفت: روشن است آمریکا در مسیر غلطی قرار دارد و دولت آقای بایدن شروع ناامید کننده‌ای در اجرای تعهداتش داشته است.

وی در سخنان خود به همکاری ایران و آژانس نیز اشاره کرد و بیان کرد: در چارچوب پادمان مسیر همکاری ما با آژانس ادامه خواهد یافت. طرف‌های برجامی باید قدر تفاهم ایران با آژانس را بداند و از این فرصت استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به تهران، اظهار داشت: یکی از محورهای مباحث ما با وزیر خارجه عراق درباره بعضی از تحولات عراق و حوزه امنیتی محیط پیرامون ما بود. پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خطیب‌زاده به پرسش مربوط به وضعیت مسلمانان چین در استان اویغور چنین پاسخ داد: سیاسی کردن این موضوعات بدترین رویکرد در قبال اینگونه مسائل است که متاسفانه آمریکا و اروپا با همین رویکرد این موضوع را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: اینکه بعضی طرف‌ها در صدد هستند تا این موضوع را به یک ابزارسیاسی و چانه زنی برای خود تبدیل بکنند، درست نیست. ما مسیر گفتگو با چین را در همه زمینه ها داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چین یکی از کشورهایی است که در دوران تحریم روابط نزدیکی با ما داشته است. چین در طول یاغی‌گری آمریکا نفت ما را خریده و اعلام هم کرده است.

خطیب زاده در خصوص روابط بین ایران و چین اظهار کرد: مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه های گوناگونی ادامه دارد که مردم از بعضی از آنها اطلاع دارند. دیروز ۲۵۰ هزار واکسن اهدایی نیز از چین به ایران داشتیم. روابط ایران و چین بدخواهانی دارد اما در پکن و تهران مدیریت درست روابط در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ سوال دلیل طفره رفتن دولت آقای روحانی از مذاکره با بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دیپلماسی، بیان کرد: شما با دیپلماسی نمی‌توانید جنگ کنید و فشار بیاورید. مسیر دیپلماسی روشن است و نتیجه این دیپلماسی ۱۵۰ صفحه قرارداد برجام شده است؛ امروز وقت عمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای منافع ملت ایران نمی‌توانیم گروهی که برای برجام مذاکره کرد و دروغ هایی هم در آن زمان گفت، امروز نمی‌خواهد تغییری در مواضع خودش انجام دهد. برای حل مسائل همواره باید نگاه به داخل باشد نه به خارج. ما سه قدم ساده برای انها اعلام کردیم، اعلام اجرای تعهدات، برداشتن تحریم ها و برگزاری جلسات.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه مسیر دیپلماسی مشخص است، خاطرنشان کرد: نمی‌شود که مسیر فشار حداکثری و تحریم‌ها را حفظ کنند و گردن کشی ها را ادامه دهند و درخواست کنند پشت میز بنشینند. دولت آمریکا برای اینکه این مسیر دیپلماسی باشد نه مسیر نیرنگ باید تغییر در مسیر دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت آمریکا نه تنها به دنبال کاهش فشارها نیست بلکه به دنبال آن است تا مسیرهایی به زعم خود فشار را بر ایران افزایش می‌دهد، ایجاد کند. ما هیچ گفتگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آنها مسیر غلط خود را درست نکنند، تغییری در سیاست ایران رخ نمی‌دهد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: نزدیک به دو ماه از دولت آقای بایدن گذشته، حتی در کلام هم رسما بازگشت خودشان به تعهدات را اعلام نکرده است. این یک شرم تاریخی برای دولت بایدن است.

وی در رابطه با کمیسیون مشترک برجام گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام اتفاقی نیافتاده است و نشست ایران با ۱+۴ به کار خود ادامه می‌دهد. این آمریکا است که به عنوان کشور ناقض برجام باید تعهدات خودش را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسئله خرید واکسن کرونا، بیان کرد: هردرخواستی وزارت بهداشت از ما کرده است، ما جلوتر عملی کردیم. اقدام‌های متعددی در رابطه با واکسن صورت گرفته و مبالغ پرداخت شده است.

خطیب‌زاده  درباره این موضوع که لغو تحریم ها از نظر ایران باید متناوب اتفاق بیافتد یا بطور کامل، افزود: نخستین گام در این باره اعلام رسمی انجام تعهدات از سوی آمریکا است. به همان شکل که دولت ترامپ در ملاء عام فرمان اجرایی را امضا کرد و از برجام خارج شد. قدم بعدی باید رفع موثر تحریم ها باشد. در مورد این مسئله که رفع بعضی از تحریم‌ها به زمان احتیاج دارد، ما نیز اطلاع دادیم اقدامات متقابل ما هم می‌تواند با فاصله صورت گیرد. این اقدامات باید توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا شکل بگیرد و هماهنگ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نتانیاهو برای متهم کردن ایران به انفجار کشتی اسرائیل، اعلام کرد: رژیم صهیونیستی مبنای همه ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها است و این فرافکنی‌ها کاملا خط روشنی را دارد. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد که با این اظهارات هراس‌افکنی کنند. نتانیاهو درگیر یک بیماری وسواس‌گونه ذهنی در قبال ایران است.

وی درخصوص رفع تحریم‌ها توسط دولت بایدن، گفت: هیچ تغییری تا امروز صورت نگرفته است. در حوزه صحبت و کلام تغییراتی صورت گرفته اما در حوزه عمل تفاوتی میان دولت ترامپ و بایدن دیده نمی‌شود چه بسار در برخی حوزه ها، دولت جدید آمریکا بدتر از دولت قبلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برداشت دولت بایدن از چندجانبه گرایی اشتباه است و فکر می‌کنند چندجانبه گرایی یعنی دورهم جمع شدن برای توطئه. تا زمانی که از این اشکال شناختی فاصله نگیرند، دچار اشکال محاسباتی می‌شوند.

خطیب‌زاده گفت: دولت ایران ثابت کرده در مسیر دفاع از منافع خودش کاملا راه روشنی را می‌رود. ما تا مادامی که طرف مقابل به تعهدات خودش برنگرددف مسیر متفاوتی را انجام نخواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص اتهامات جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نسبت به انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس، گفت: این اتهام زنی توسط سارائیل انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که این اتهام زنی چقدر بی اعتبار است. ما نه تنها قویا این اتهام را رد می‌کنیم بلکه احساس می‌کنیم اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در حوزه امنیتی پیرامونی ایران بسیار مشکوک است. ما این اقدامات را رصد می‌کنیم و پاسخ آن را در جای خودش خواهیم داد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!