جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۲:۴۹
سیاست خارجی - کد خبر : 14092
دوشنبه، ۰۸ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

خطیب زاده: آمریکا با رفع تحریم ها بلیت بازگشت به برجام را دریافت می‌کند

آمریکایی ها در ۶ دور مذاکره وقت ما را گرفتند تا میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند

خطیب زاده: آمریکا با رفع تحریم ها بلیت بازگشت به برجام را دریافت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با حضور اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

خطيب زاده در ابتدا با تبریک روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم فلسطين، اظهار داشت: فلسطین برای ما یک آرمان غیرقابل خدشه است و رنج و آلام مردم آن سرزمین هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نمی شود.

رژیم صهیونیستی همچنان در راستای نقض حقوق فلسطين عمل می کند، ما ضمن حمایت از حقوق حقه مردم فلسطين، عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل را محکوم می کنیم چون آرمان فلسطين فراموش شدنی نيست.

وی درباره یادداشت مشترک وزیر خارجه انگليس و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در روزنامه دیلی تلگراف گفت: این که وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفتگو های وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و برجام از بین برود و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفتگو ها در وین و احیای برجام است، یادداشت مشترک می نویسد، وقتی این آرایش را می بینید متوجه می شوید که حداقل برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم ها به وین نمی آیند.

علاوه بر این نشان می دهد نه تنها برخی این کشورها جدی نیستند بلکه بدنبال ایجاد زمینه هایی هستند برای این که این گفتگو ها و مذاکرات تکثیر پیدا کند و اجرای برجام به طور موثر اتفاق نیافتد. این کاملا روشن هست، بگو تو باکیان دوستی تا بگويم تو کیستی.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستاوردهای سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهوری به افغانستان گفت: سفر نماینده ویژه ما به افغانستان در راستای گفت وگوهای ما با همه طرف های افغانستانی و به شمول هيات حاکمه سرپرستی افغانستان و طالبان بوده است.

مردم افغانستان در فشارهای شدید اقتصادی قرار دارند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور برادر افغانستان نمی تواند در این روزهای سخت نسبت به وضعیت مردم افغانستان و بیجاشدگان و کسانی که دچار محرومیت شدند، بی تفاوت باشد. بنابراین ما در همه این روزها و ماه ها به رغم همه سختی ها تلاش کردیم که همه گذرگاه ها باز باشد تا مراودات صورت گیرد.

خطیب زاده در ادامه گفت: این کارها نیاز به یکسری تنظیماتی داشته که سقر کاظمی قمی به افغانستان در خصوص همين تنظيمات ضروری برای ادامه این مراودات در سطوح مختلف مردمی بوده است. ما در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم ماند.

وی درباره اینکه طالبان همواره تاکید کردند که ما اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان عمليات تروریستی علیه ایران استفاده شود، آیا طالبان می توانند به این وعده خود عمل کنند؟، گفت: همان طور که در سفر کاظمی قمی به افغانستان به صراحت گفته شد هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیمی نسبت به حفظ امنیت و مرزهای جغرافیایی افغانستان را دارند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی راستی آزمایی رفع تحریم ها اظهار کرد: ما تاکید کردیم که به دنبال راستی آزمایی اقدامات ایالات متحده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستیم و این یکی از خطوط اصلی ما در گفتگو ها و مذاکرات خواهد بود.

هیئت مذاکره کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفتگو های نتیجه بخش فکر می کند، اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.

به گمانه زنی ها دامن نزنید اگر آمریکا با این اصل به میدان بیاید که بخواهد بن بست را حل کند، گفتگو ها در مسیر درست خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز بن بسته های وین باقی مانده است، گفت: مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حيث خروج و چه تحریم، ایالات متحده است. آمریکا بخشی از بن بست ها را طوری تعریف کرده که اگر برای حل بن پست به وین نیاید شرایط سختی خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر مذاکره مستقیم دو طرفه و نیز جدیت تهران در مذاکرات گفت: ما با اراده جدی و حسن نیت وارد وین شده ایم و اگر ایالات برای رفع تحریم ها بیاید قطعا می تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه خارج از میز برجام خواهد ماند.

آمریکایی ها در ۶ دور مذاکره وقت ما را گرفتند تا میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که الان در ابتدای گفتگو ها در دولت جدیدی هستیم که با حسن نیت و عزم و اراده واقعی و گفتگو های نتیجه بخش وارد شد، طرف های واقعی این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا می شود هم به برجام رسید و هم صنعت هسته ای را حفظ کرد، گفت: دوگانه ها را قبول نداریم همانقدر که بر حفظ و صیانت صنعت هسته ای معتقديم، همانقدر در جهت رفع تحریم های ظالمانه حرکت می کنیم و به خنثی سازی اهرم فشار می پردازیم و هیچ یک از راهبردها را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!