جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۴۸
سیاست خارجی - کد خبر : 14896
دوشنبه، ۱۳ دي، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : گفتگو ها از امروز وارد بخش محتوایی خواهد شد

اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست های حداکثری خودش، عقب نشینی کند

خطیب زاده : گفتگو ها از امروز وارد بخش محتوایی خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امروز خارجه امروز ( 13 دی ) در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

سعيد خطيب زاده در این نشست اظهار داشت: امروز سالگرد شهادت شهید سلیمانی نماد وحدت و قدرت است. نام و یاد سردار سلیمانی زنده است و وزارت امور خارجه تا روزی که عاملین و آمران ترور این سردار بزرگ را در پیشگاه عدالت نیاورد، ساکت و آرام نخواهد شد.

وی در مورد سفر رئیس جمهور به مسکو که قرار است در روزهای آتی انجام شود، گفت: این سفر به دعوت آقای پوتین انجام می شود و در مورد همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص سند همکاری میان ایران و روسیه گفته موضوع سند روابط همکاری های میان دو کشور در حال انجام شدن است و امیدواریم در این سفر کارهای انجام شود ولی باید جزییات دقیق را از دفتر رئیس جمهور سوال کنید.

خطیب زاده در مورد شناسایی طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان، گفت: وزارت امور خارجه مواقع جمهوري اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است. آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد.

وی با بیان اینکه مسير آینده افغانستان، تحقق اراده همه مردم افغانستان است، افزود: سياست ایران در قبال تمامی مردم افغانستان روشن بوده است. به رغم تمامی اختلافات و مشکلات، ما تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببينند، چه آنها که به ایران پناه آوردند و چه آنها که در داخل افغانستان دچار مشکل هستند.

یکی از بندهای تابعه گفتگو های ما با هیئت های خارجی کمک و تسهیل دسترسی های بشردوستانه به افغانستان بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با همه گروه های افغانستانی از جمله با طالبان در ارتباط هستیم، تصریح کرد: در سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان، مواضع و نكات ما به دقت به طالبان گفته شده است. ما اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مسیری حرکت کند که بتواند شناسایی بین المللی را از طریق اقداماتی که انجام می دهد و از مسیر خواست و اراده مردم به دست بیاورد.

خطيب زاده درباره مذاکرات وین اظهار کرد: ساز و کارهایی که در وین پیگیری می شود ساز و کارهای مشخصی است. برخی به خاطر اینکه نمی توانند از متن خیرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شان می روند حاشیه هایی را درست می کنند و بر اساس آن حاشیه ها تصور می کنند که برداشت درستی را منتقل می کنند.

بین ایران و چهار به علاوه یکه به صورت دوجانبه و چندجانبه گفتگو ها در وین در جریان بود، یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران روسیه و چین وجود دارد که همیشه برگزار شده و پیگیری شده است.

اینکه ۴ به اضافه یک با چه مکانیزمی خودشان با آمریکا صحبت می کنند، مکانیزم مشترک و یا انفرادی دارند ما نه ورود می کنیم و نه هيچ وقت پرسیدیم، این هم برای اولین بار نیست که به صورت دوجانبه و چندجانبه گفتگو می کنند.

فقط مختص به روسیه هم نیست برخی از مذاکره کنندگان فعالین فضای مجازی هستند و از خودشان عکس منتشر می کنند که شاید مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد برخی از هیئت ها در وین شاید در فضای مجازی خیلی فعالیت ندارند و کمتر دیده می شوند.

خطیب زاده يادآورشد: آنهایی که در وین بودند همه می دانند که ۴ بعلاوه اینکه در ادوار گذشته با هیئت آمریکایی گفتگو داشته است، بین ایران و ایالات متحده هم مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد و مسیر مشخص هم به صورت مکتوب، مشخص و روشن برای این که سوء تفاهم و سوء برداشت وجود نداشته باشد به صورت مکتوب ولی غیر رسمی پیشنهاداتی است که از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام می شود.

این جزییات را گفتم برای اینکه کسانی که قرار است دقيق بدانند در وین چه اتفاقی می افتد، بدانند. برخی هم که با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کننده نکاتی را می گویند و به قول طلبه ها "عليكم بالمتون لا بالحواشي".

خطیب زاده اضافه کرد: اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست های حداکثری خودش، عقب نشینی کند و ما امروز آنچه را که داریم، حاصل همین واقع نگری طرف های غربی در گفتگو های وین است که نمی توانند فراتر از برجام در موضوع هسته ای درخواستی داشته باشند و فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند.

ما امروز در نقطه ای قرار داریم که گفتگو های وین وارد بخش های محتوایی می شود. از بعد از ظهر امروز گفتگو ها به صورت دو جانبه و چندجانبه آغاز می شود. البته جزئیات آن را بعد از گفتگوی اولیه هماهنگ کننده برجام با مذاکره کننده ارشد کشورمان که مسیر جلسات بیشتر روشن خواهد شد، اعلام خواهیم کرد. کارگروه ها و هیئت ها از امروز دستور کار مشخصی خواهند داشت.

خطیب زاده درباره اولویت اصلی دولت سیزدهم برای واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی می شود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگان ها با تمام قوا وارد می شوند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!