شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۴:۳۰
سیاست خارجی - کد خبر : 12385
دوشنبه، ۲۲ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : هدف قرار دادن مقر تروریست ها پاسخ به شهادت مرزبانان بود

در نشست های رسمی با مقامات عراقی بارها متذكر شدیم که خاک عراق مورد سوء استفاده این گروهک های تروریستی قرار نگیرد

خطیب زاده : هدف قرار دادن مقر تروریست ها پاسخ به شهادت مرزبانان بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعيد خطيب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(22 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت : خوشحالم وضعیت کرونایی کمی آرام تر شده و برخی شهرها در شرایط بهتری هستند، این مسئله می تواند نوید کنترل بیماری را بدهد.

خطیب زاده درباره افزایش سهمیه اربعين ایران پیرو سفر نخست وزیر عراق، بیان کرد: سفر الكاظمي به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق است، نخست وزیر عراق به عنوان نخستین مقام ارشد خارجی پس از تحلیف به ایران سفر کرد. هیئت عالی رتبه ای همراه ایشان بود و گفتگو های خوبی درباره همکاری های دو کشور و پروژه های در دست اجرا انجام شد.

در این سفر درباره تسهیل روادید دو کشور و زوار اربعین صحبت شد، توافق اوليه۳۰ هزار زائر ایرانی بود. پیش از این سفره درباره عدد ۶۰ هزار نفر توافق شد و در این سفر هم قرار شد مقامات دو طرف این عدد را بررسی کنند و چند هزار نفر به آن اضافه شود.

وی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر امیرعبداللهیان به هند گفت: سفری در دستورکار به هند بود که به خاطر چندین موضوع مرتبط با یکدیگر از جمله نشسته شانگهای، سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و چندین جلسه مهم در حوزه سیاست خارجی، امکان این سفر نبود و قرار است این سفر در زمان بندی جدیدی انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مورد هدف قرار دادن مقر تروریست ها در اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: این اقدام در پاسخ به حملات مکرری است که از سوی این گروهک ها در نزدیکی مرز ایران و علیه جمهوری اسلامی عملیات انجام داده و چندین نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند، ایران تحمل نمی کند مرزهایش توسط گروهک های تروریستی مورد خدشه قرار گیرد.

در نشست های رسمی با مقامات عراقی بارها متذكر شدیم که خاک عراق مورد سوء استفاده این گروهک های تروریستی قرار نگیرد، ایران آغوشش برای کسانی که توبه کنند و به دامن جمهوری اسلامی برگردند، باز است. توصیه ما به کسانی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند، این است که مام میهن محل امن تری برای آنها است.

خطیب زاده درباره توافق دیروز ایران و آژانس اظهارکرد: مراودات ایران و آژانس معمول و فني است و مادامی که جنبه های غیرسیاسی و غیرتبعيض آميز آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن، روابط خود را با جدیت پیگیری می کند.

سفر گروسی به ایران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب برخی از مسائل فیمابین بود که با توافق رویکرد فنی آژانس صورت گرفت و رایزنی های خوبی انجام شد. این موضوعات، مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری های فیمابین در حال انجام بود و این گفتگو ها به خاطر نشست شورای حکام انجام شد.

وی با بیان اینکه بیانیه مشترک میان ایران و آژانس به اندازه كافي گويا يود، خاطرنشان کرد: آژانس بدون آنکه پروتکل الحاقی دسترسی داشته باشد و بدون دسترسی به فیلم ها و کارت های حافظه، اقداماتش را انجام می دهد. کارت های حافظه به دلیل پر شدن حافظه نیاز به جایگزینی دارد، بدون دسترسی به آژانس تعويض خواهند شد. یکسری تعمیرات دوربین ها لازم دارند که باید براساس زمانبندی انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره گمانه زنی ها درخصوص تغيير معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: گردش مدیران موضوع شناخته شده ای در وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و یک وزارتخانه سیاسی و جناحی نیست، و دیپلمات های ایران در چارچوب اصول حاکمیتی حرکت می کنند.

هر وقت ضروری و لازم باشد، گردش مدیران در وزارت امور خارجه انجام می شود، این تغییرات محتمل است و احتمالا طی روزهای آینده اعلام می شود.

خطیب زاده درباره اینکه آیا در سفر رئیس جمهور به دوشنبه، عضویت ایران در سازمان شانگهای قطعی می شود، عنوان کرد: این اولین سفر خارجی رییس جمهور است، این سفر دوجنبه دارد؛ یک جنبه شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه سفر است. در هر دو جنبه، برنامه های گسترده ای توسط نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در دست پیگیری است پیگیری های ضروری هم در دوشنبه و سفارت ایران در تاجیکستان انجام شده است.

اینکه درخواست ایران در نشست شانگهای بررسی می شود، امیدواریم این بررسی به نتیجه ای که انتظار داریم، ختم شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره واردات واکسن های فایزر و مدرنا نیز اظهار داشت : ما در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. مرجعیت صلاحيت‌دار و یگانه اینکه کدام واکسن وارد شود، وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصحلت ندانست و تصور این بوده که این منابع، قابل اعتماد نیستند و شرکت های وارداتی دارای ویژگی های واردات نبودند.

واردات و تامین واکسن از مسیر کوواکس و همکاری با کشورهایی چون چین در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تامین نیازهای مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی شناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم، گفت: دولتی در جهان است که می خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بین المللی، خودش قاضی و زندانیان می شود. دنیا بیدار شده و می داند که آمریکا نمی تواند قوانین خود را به عنوان قوانین بین المللی تحمیل کند.

ادامه واردات واکسن در مسیر عادی خود ادامه خواهد یافت که این مسیر، همراه با تولید پرافتخار داخلی تشدید خواهد شد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!