شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۵:۲۶
سیاست خارجی - کد خبر : 11889
دوشنبه، ۰۱ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : مسئله افغانستان از راه نظامی حل نمی شود

انتظار ما از تمامی طرف های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند

خطیب زاده : مسئله افغانستان از راه نظامی حل نمی شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت : ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد کرده و ما با گروه های مختلف در ارتباط هستیم. ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.

خطیب زاده افزود : تاریخ افغانستان نشان می دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله این کشور وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفتگوها است.

ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می کند، ایران امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند. بدیهی است در شرایط حاکم، موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک های بشردوستانه را برای کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می سازد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران بیان کرد: این سفر به درخواست وزیر امور خارجه پاکستان در روز پنجشنبه انجام می شود و موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود.

ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده رایزنی خود را دارد و ان شاء الله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت به لبنان و جزئیات آن گفت: تجارت عادی در حوزه مشروع مثل انرژی تصميم حاكميتي و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستانمان نفت می فروشیم. قطعا ما نمي توانيم رنج مردم لبتان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده اند را ببينيم.

ما به عنوان کشوری که سال ها تحت تحریم قرار داشتیم، می دانیم برخی کشورها دچار اعتياد به تحریم هستند. اعلام آمادگی می کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شيعه لينان خریداری شده، سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

وی در خصوص اظهارات نماینده روسیه درباره مذاکرات وین مبنی بر آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک عنوان کرد: پیش تر اعلام کردیم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم های آمریکا و پایبندی طرف های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار برخی فیلم ها و خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، تاکید کرد: ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است، الان انتظار ما از تمامی طرف های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران همه تلاش خود را کرده است که به رغم ميراث شومی که آمریکا داشته منطقه ای آرام و همراه با صلح به همراه بیاورد، گفت: تصاویری که از افغانستان بیرون آمد، دل هر کسی را به درد می آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند که در این مقاطع لب از لب باز نمی کنند مگر این که تجاوزات خود را توجیه کنند. توصيه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملتها و حقوق بین الملل احترام بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنجشير اظهار داشت: همه طرف ها را به خویشتنداری، گفت و گو و راه حل سياسي دعوت می کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه حل سیاسی و گفت وگوهای اصیل حاصل می شود.

خطیب زاده همچنین درباره بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران بیان کرد: آنچه ایران انجام داده در پایبندی به NPT و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیتها و از جمله مسئله اخير با اهداف صلح آمیز انجام شده است. این بیانیه های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست، این بیانیه ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند.

این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و قشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاده کجا بودند و چه بیانیه ای دادند و چه اقدامی کردند؟

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!