پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۵۲
سیاست خارجی - کد خبر : 13159
دوشنبه، ۱۹ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

خطیب زاده : حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه را تحمل نخواهیم کرد

ایران درخصوص امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و همه همسایگان این موضوع را می دانند

خطیب زاده : حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه را تحمل نخواهیم کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 19 مهر ) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

خطیب زاده درباره سفر امير عبدالهیان به لبنان اظهار داشت: ایران و لبنان روابط شان را براساس خواسته طرف ثالث تنظيم نکرده اند و روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم ها است. اراده در پایتخت ها گسترش روابط است، گفتگو ها به این خاطر بود که پروژه ها را بدون توجه به فشار و تحریم ها پیگیری کرد.

وی درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد، ادامه پروسه مردم سالاری در این کشور است از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می کنیم و نفس برگزاری آن در زمان مناسب برگزار شد و فکر می کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله به پایگاه های ضد ایرانی در عراق هم عنوان کرد: بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسئله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه ها باید جمع شوند. این مسئله را اقليم و دولت بغداد می دانند، این پایگاه ها نمی توانند به کارشان ادامه دهند و هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می کنیم.

خطیب زاده درباره تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: روابط تهران و باکو طبيعي است و برهم زدن آن غیرطبیعی است.

نگرانی های ایران گفته شده که این نگرانی ها براساس حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. البته آنها گفتند که این نگرانی ها را مرتفع می کنند، اصل اساسی ما رفتار برادرانه است. در جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم تلاش ما گفتگو بود. انتظار ما حسن همسایگی است، حریم هوایی و مرزها باز است، نباید ادبیات مسئولان موجب تشدید تنش شود.

وی همچنین درباره توافقات هیات اعزامی ایران با هيات عربستان بیان کرد: قرار شده گفتگو ها در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور با ریاض در بغداد گفتگو کردیم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم، الان هم این تماس ها بدون انقطاع ادامه دارد.

بیشترین تمرکز بر مسایل دوجانبه و منطقه ای به تخصيص مسایل خلیج فارس بوده است. سرنوشت يمن توسط مردم يمن رقم می خورد، عربستان باید اقدام به توقف جنگ و محاصره کند، تلاش ما برای عبور آرام منطقه از این شرایط است.

خطیب زاده درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات وین انجام می شود، مذاکرات در داخل وزارت خارجه پیگیری می شود چون گفتگو های فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است. قرار نیست متن جدیدی توافق شود، ترکیب تیم بر اساس نیازها است. قبلا از وزارتخانه های دیگر هم بودند و این بار هم اینچنین خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان بازگشت به مذاکرات وین گفت: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است. جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است، حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.

وی همچنین درباره رزمایش جمهوری آذربایجان دریای خزر اظهار کرد: منطقه بسیار حساس است، برخی تحولات هم این فضا را حساس تر کرده است. با برخی طرف های این رزمایش روابط نزدیکی داریم. مهم درک شرایط منطقه ای و رعایت اصول وضعيت خزر است.

در یک ماه اخیر هفت، هشت رزمایش در خزر برگزار شده که برخی نمایشی بوده است و این درست نیست. ما در زمان برگزاری رزمایش خود در مرزهای شمال غربی آن را به همسایگان خود از جمله باکو خبر داده بودیم. اگر این مسائل رعایت نشود مبتنی بر حسن همسایگی نیست.

وی در مورد وضعیت وخیم شیعیان افغانستان گفت: ما درخصوص یک جزیی از کل افغانستان وارد گفتگوی خاصی نشدیم، گفتگوی ما این است که همه گروه ها به شمول شیعیان باید زندگی آرامی داشته باشند. ایران و افغانستان دو جغرافیای بهم پیوسته هستند. وضعیت شیعیان افغانستان برای ما خط قرمز بوده و همینطور که وضعیت سایر گروه ها و وضعیت زنان و آزادی بیان و..، خط قرمز ما است.

خطيب زاده با بیان اینکه باید در مسير گفت وگو کمک کنیم افغانستان وارد فضای تعاملی شده و دولت فراگیر تشکیل شود گفت: نقش سایر کشورها دخالت نظامی و مداخله و... نیست بلکه تسهیل گفت وگوهای بین الافغاني است. در این راه دروغ و خبرسازی و..، زیاد است. نقش ما این است تشخیص دهیم کدام خبر درست است و کدام درست نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری باکو گفت: ایران درخصوص امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و همه همسایگان این موضوع را می دانند. اسرائیل هر کجا رفته بی ثباتی، ترور و.... برده است. ما این مسئله را به باکو گفته ایم.

اسرائیل می خواهد منطقه را ناامن ببیند، تهران و باکو باید توجه کنند طرف ثالثی در این روابط مداخله نکند. ما حضور اسرائیل در نزدیکی جغرافیا و همسایگی خود در هیچ کشوری را تحمل نمی کنیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!