پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۶:۳۳
سیاست خارجی - کد خبر : 13479
سه شنبه، ۰۴ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

خطیب زاده : بسیاری از کشورها آمریکا را عامل اصلی وضعیت افغانستان می‌دانند

جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به عنوان یک کنشگر فعال بر عدم دخالت های خارجی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی مردم افغانستان تاکید کرده و بر آن احترام می گذارد

خطیب زاده : بسیاری از کشورها آمریکا را عامل اصلی وضعیت افغانستان می‌دانند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 4 آبان ) در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سوالات پاسخ داد.

خطیب زاده درباره نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان در تهران اظهار داشت: اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا با حضور ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه به صورت حضوری برگزار می شود.

وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین در این نشست حضور خواهند داشت. البته نمایندگان این دو کشور به صورت حضوری در این نشست در محل وزارت خارجه شرکت می کنند.

وی افزود: فردا دبیرکل سازمان ملل هم پیامی به این نشست صادر خواهد کرد، این پیام دبیرکل سازمان ملل برای تشست تهران به این معنا است که جمهوری اسلامی کانون دیپلماسی فعال در منطقه خواهد بود که برای کمک به صلح و ثبات در منطقه قدم برمی دارد.

خطیب زاده ادامه داد: تصور من این است که هیئت حاکم افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواسته مردم افغانستان داشته باشد و در این صورت قطعا می تواند به عنوان یک هیئت حاکمه مسئول خود را نشان بدهد برای اینکه نسبت به ایجاد یک دولت پایدار فراگیر متشکل از همه اقوام و قومیت ها در افغانستان زمینه سازی کند.

این نشست که برای تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان و برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان برگزار می شود، در ادامه نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش است. شرکت کنندگان در آن نشست به اصول پایه ای رسیدند از جمله اینکه آینده افغانستان براساس خواست و اراده مردم این کشور باید شکل بگیرد.

همچنین در اجلاس اول توافق شد دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود دولتی که در چارچوب آن میتوان به یک افغانستان با ثبات که بخشی از ترتیبات همکاری های منطقه ای فراگیر باشد، فکر کرد. علاوه براین این دولت باید مدنظر افغانستان باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: این تحولات موج جدیدی از آوارگان و بیجا شدگان و پناهجویان را به وجود آورد که به رغم همه مشکلات و تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، سختی های جدیدی برای ایران ایجاد کرد. نهادهای بین المللی موظف هستند به مسئولیت خود در قبال کشورهای میزبان از جمله ایران که میزبان این تعداد پناهندگان هستند، عمل کنند.

امروز افغانستان شاهد ناامنی است و مردم افغانستان در فشارهای اقتصادی زیادی قرار دارند و باید شرایط اقتصادی مردم افغانستان را تسهیل کنیم و روابط تجاری خود را با این کشور کاهش ندهيم و قطع نکنیم و ارسال مایحتاج اولیه افغانستان را همچنان ادامه دهيم.

جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به عنوان یک کنشگر فعال بر عدم دخالت های خارجی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی مردم افغانستان تاکید کرده و بر آن احترام می گذارد و در کنار آن هم همراه مردم افغانستان است و تلاش می کند مردم افغانستان بخش اساسی خواسته های خود را محقق کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها بر این موضوع اتفاق نظر دارند که آمریکا از عوامل اصلی وضعیت امروز افغانستان است. البته آسیب شناسی و یافتن ریشه های وضعیت افغانستان بخشی از نشست فردا خواهد بود اما اصل آینده افغانستان است و حاکمیتی که با خواست و اراده مردم آن کشور شکل بگیرد.

خطیب زاده درباره اینکه آیا از خود کشور هم افغانستان هم در نشست فردا نماینده ای حضور دارد یا نه گفت: ساز و کار وزیران خارجه کشورهای همسایه این است که به اجماع برسند. قومیت های مختلف داخل و خارج از افغانستان برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند و درخواست هایی از برخی کنشگران فعال در داخل و خارج از افغانستان داشتیم.

از آنجایی که همه کارها در این ساز و کار، به صورت اجماعی است فردا این درخواست ها توسط میزبان که جمهوری اسلامی ایران است، ارائه خواهد شد و بر اساس این سازوکار تصمیم گیری خواهد شد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!