پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۱:۰۵
سیاست - کد خبر : 9507
دوشنبه، ۲۷ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : برای توافق باید همه شرایط در نظر گرفته شود

هنوز گفتگوها ادامه دارد و هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند

خطیب زاده : برای توافق باید همه شرایط در نظر گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (27 اردیبهشت) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سعید خطیب زاده در ابتدا ضمن اشاره به تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی و جنایات رژیم اشغالگر قدس اظهاراتی را به زبان عربی عنوان کرده و گفت: جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع فلسطین و نوار غزه را که منجر به شهادت دهها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمان های مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین المللی است، به شدت محکوم کرد.

حقوق فلسطین یک مسئله جهانی است

وی در ادامه افزود: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی – اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم می باشند در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت ها و سازمان های مسئول بین المللی می خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.

تنها راه حل عادلانه مسئله فلسطین ، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان ، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می باشد. امیدوارم به زودی شاهد لحظه ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال ، دیدگانمان روشن شود، و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم.

خطیب زاده در مورد گفتگوی تلفنی ظریف و همتای عراقی درباره تحولات عراق و اتفاقات در نزدیکی سرکنسولگری ایران در کربلا اشاره کرده و افزود که وزیر خارجه با همتای ترکیه ای خود هم در مورد تحولات سرزمین های اشغالی به صورت تلفنی گفت و گو کرده است.

وی ضمن اشاره به سفر ظریف به سوریه بیان کرد: آقای ظریف هفته قبل در سفر به سوریه برای موضوعات دوجامبه و انتخابات پیش روی این کشور و تحولات فلسطین انجام شد و ایشان در این سفر در دیدار با گروه های فلسطینی حاضر در سوریه بر حمایت همه جانبه ایران از مقاومت فلسطین تاکید کردند.

همچنین سفر اروپایی وزیر امور خارجه پنجشنبه با سفر به اسپانیا آغاز شد و در این سفر غیر از دیدار با همتای خود با وزیر اقتصاد اسپانیا هم تبادل نظر کرده است.

توافق اولیه وجود ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توافق اولیه با 1+4 هم گفت: هنوز گفتگوها ادامه دارد و هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقی مانده در این کارگروه تکمیل شده درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد. موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد هیچ توافقی صورت نمی گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیافتد.

خطیب زاده درباره تمهیدات وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور بیان کرد: از هفته های گذشته جلساتی در وزارت خارجه درخصوص ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شد همه دستگاه هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است، جلسات هم به طور منظم برگزار می شود.

وی با توضیح روند کار خرید واکسن از روسیه گفت: میزان دقیق واردات واکسن را می توانید از وزارت بهداشت جویا شوید اما وزارت خارجه در کنار دانشمندان پرافتخار ایرانی در حوزه واکسن تلاش های گسترده ای داشتند و به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند و به ملت ایران بابت داشتن چنین فرزندانی تبریک می گویم.

توافقات برای تولید و واردات واکسن صورت گرفته است

برای آنکه تاخیری در خرید و دریافت واکسن انجام نشود، مذاکرات خود را چه با کوواکس و چه به صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای ارتباط گیری آغاز کردیم. موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر ظریف به هاوانا کلید خورد و این واکسن در فاز سوم است، هم قرارداد واردات آن وجود دارد و هم تولید مشترک در فاز سوم درحال اجرا است.

خطیب زاده افزود: از آن سود واکسن های اهدایی و خرید از چین که چند میلیون دز توافق شد و در سفر مقام چینی به ایران و گفتگوی ظریف با وی این امر ادامه یافت. توافق با روسیه هم برای واردات 60 میلیون دز است و هم تولید مشترک، میزان واردات در اختیار وزارت بهداشت است و 60 میلیون دز غیر از توافقات قبلی است که از نیمه خرداد آغاز می شود. سرعت گرفتن واکسن گروه های سنی حساس و بالا در همین چارچوب فعالیت ها و تحرکات دیپلماسی وزارت خارجه با همکاری دستگاه های دیگر انجام می شود.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!