سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۰:۵۵
سیاست خارجی - کد خبر : 15034
دوشنبه، ۲۰ دي، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

خطیب زاده : با آمریکا گفتگوی مکتوب غیرمستقیم داشته ایم

همه باید تلاش کنیم که مطمئن شویم بازگشت ایالات متحده به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است.

خطیب زاده : با آمریکا گفتگوی مکتوب غیرمستقیم داشته ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

خطیب زاده در مورد زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان و اینکه آیا مواضع عربستان نسبت به لبنان و حزب الله تاثیری در مذاکرات داشته است، گفت: دور گفتگو های ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و ما تلاش کردیم به رغم پرونده های اختلافي که وجود دارد، بر مبنا مصلحت فاصله گذاری در نقاط مختلف، با صراحت و تلاش، روابط پایدار و گفتگو هایمان را ادامه دهیم.

خطيب زاده درباره حضور هیئتی از عربستان در وین اظهار داشت: این ملاقات ها محدود به عربستان نیست و تمام کشورها در وین رفت و آمد می کنند. ضمن اینکه این رایزنی ها مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می داد.

تمامی کشورها از جمله عربستان سعودی بر اساس خواست دوجانبه و ملی به وین سفر می کنند. این ملاقات ها و مذاکرات دوجانبه از زمان برجام تیز بصورت حضوری یا تلفنی وجود داشته است.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصر در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هيات طالبان به تهران و رایزنی های این هیات در تهران، گفت: وضعیت امروز افغانستان دغدغه بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، سفر هیات افغانستانی در چارچوب این دغدغه ها بوده است.

گفتگو های بسیار خوبی صورت گرفته و تلاش شد در مورد همکاری های مالی پولی، بانکی و تعاملات و همچنین تجارت در حوزه انرژی و سوخته توافقات در حوزه اجرایی شدن نزدیک شود که این سفر هم بسیار موفق بود و از تلاش برای ایجاد دولت فراگیر استقبال شد.

خطیب زاده همچنین در مورد مذاکرات وین بیان کرد: آنچه در وین امروز اتفاق می افتد تلاش تمام طرف ها برای رسیدن به یک نتیجه پایدار است. به تقاطی رسیده ایم که به ما نشان خواهد داد که آیا طرف مقابل اراده لازم را دارد یا نه. نمی شود که طرق مقابل با سرعت لاک پشت حرکت کند و ما با سرعت نور.

همه باید تلاش کنیم که مطمئن شویم بازگشت ایالات متحده به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و همچنین چرخه ای از رفع تحریم ها که وفق برجام باید انجام می شده، به طور موثر انجام می شود که اینها با هيج توافق موقتی حاصل نمی شود.

گفتگو های وین تعرقا حول اطمينان از بازگشت مسئولانه کامل و قابل راستی آزمایی ایالات متحده به برجام است ما هيچ موضوع دیگری را فراتر از برجام در هیچ کدام از گفتگو هایمان در وین نه مطرح کردیم نه می پذیریم که مطرح شود و درباره آن صحبت شود.

ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غير رسمي نظرات خودشان را در چهار موضوع رفع تحریم، اطمینان از رفع موثر تحریم ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و اخذ تامین که دولتی در واشنگتن توافقات بین الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت بیان کرده اند. این مهم ترین گفتگو های ما در وین بود اتفاقا گفتگو های غیر مستقیم مكتوب ما آرشیوی از مواضع است، هم تاریخ هم برای دو طرف قابل اتکا است ما هيج موضوعی فراتر از اینها صحبت نکردیم.

ما نه بدبینانه مذاکره می کنیم نه خوشبينانه، ما بر اساس واقعیت مذاکره می کنیم درباره خوش بینی در مذاکرات باید من وزير امور خارجه و یا آقای باقری صحبت کرده باشد و اگر کسی درباره خوش بینی ایرانیان مطلبی شنیده، اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اتفاقا آنچه فضای منفی ساخته می شود شاید دقیق تر باشد چون برخی طرف های مقابل تلاش می کنند یا تلاش می کردند از فضای مذاکرات منفی سازی کنند. نه با خوشبینی مذاکره می کنیم نه با بدبینی ما با واقع بینی و واقع نگری مذاکره می کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می دهیم اگر می گوییم گفتگو ها سازنده است تحت تاثير دقایق و لحظات نیست ارزیابی خود را به مردم عزیز می گوییم و آنچه میگویم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال اتفاق افتادن است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!