سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۷:۰۷
سیاست خارجی - کد خبر : 15171
دوشنبه، ۲۷ دي، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : ایران به دنبال توافق قابل اتکا و پایدار است

اگر قرار بود که ایران از خطوط قرمز خودش کوتاه بیاید، در شش دور اول حتما توافقی حاصل می شد. ما برای اینکه به توافق برسیم، محورها و خطوط قرمز خودمان را فراموش نمی کنیم.

خطیب زاده : ایران به دنبال توافق قابل اتکا و پایدار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امروز خارجه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات سیاست خارجه پاسخ داد.

خطیب زاده در مورد روند مذاکرات وین اظهار داشت: طی روزهای اخیر هیئت ها گفتگو های فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

در آخرین وضعیت گفتگو ها بسیاری از جداول آماده شده و ستون های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نيز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات تبدیل هستند. آنچه که مانده استان موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای نجات توافق هسته ای تنها چند هفته فرصت باقی است و در صورت شکست مذاکرات واشنگتن سایر گزینه ها را هم بررسی خواهد کرد، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارند آن را به کار ببرند که همین پلن A که در دست هست به نتیجه برسد.

پلن B برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد و آقای بلینکن بهتر از هر کس دیگری می داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آنها نداشته باشد. بنابراین تمام همت و تلاش خود را بگذارند برای اینکه نشان بدهند برای پلن A اراده لازم را دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی ددلاین های ساختگی مقامات آمریکایی اظهار کرد: رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می دانند که اگر امروز برجام زنده است، به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه به خاطر ایالات متحده که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را کرد که این برجام را همان موقع از بین ببرد آنها اگر آنها دچار فراموشی هستند نظام بین الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند.

ما امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم و مادامی که ما در رفتار آنها تغییری نبینیم، واقعا نمی توانیم بگوییم به نقطه ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس است.

خطیب زاده همچنین در مورد سفر ئیس جمهور به روسیه گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در مسير سياست خارجی متوازن دولت است آقای ئریسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفتگو خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اجرایی شدن تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین، گفت: اساسا منطق این تفاهم نامه ایجاد یک نقشه راه برای همکاری های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین است.

ارتقای روابط نیازمند یک مشارکت راهبردی دو کشور است و این توافق نامه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف آن در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و پارلمانی و قضایی و مانند اینها بود که به کار جدی نیاز داشت.

معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در سفر امیرعبداللهیان به چین حضور داشتند. امیدواریم قراردادهایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده، افقی را در روابط راهبردی دو کشور باز کند.

خطیب زاده در خصوص روند پیشرفت مذاکرات در وین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلفی که اختیار و امکان این را داشته که به حل موضوعات کمک کند، مسائل حل شده است. لذا در موضوعاته فنی، پیشرفت های قابل توجهی داشتند، اما در موضوعاتی مثل رفع تحریم ها، گفت وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده است که متاسفانه در طرف مقابل همچنان معطل مانده است.

ابتكاراتی که ضروری بوده، همچنان از طرف مقابل دیده نشده و بیشتر پیشرفت هایی هم که حاصل شده، به خاطر اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی درباره قرارداد موقت، تصریح کرد: اگر قرار بود که ایران از خطوط قرمز خودش کوتاه بیاید، در شش دور اول حتما توافقی حاصل می شد. ما برای اینکه به توافق برسیم، محورها و خطوط قرمز خودمان را فراموش نمی کنیم.

ایران به دنبال توافقي است که قابل اتکا و پایدار باشد، ترجمه این توافق در اتاق های مذاکره به طرق های اروپایی و طرف های آمریکایی گفته شده و هیچ اختلافی در مورد اصل اخذ تضامین و راستی آزمایی وجود ندارد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!