شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۲۰
سیاست خارجی - کد خبر : 10563
شنبه، ۰۵ تير، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

خطیب زاده : آمریکا باید برای بازگشت به برجام تصمیم بگیرد

ما خواستار لغو تحریم های آمریکا، راستی آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم

خطیب زاده : آمریکا باید برای بازگشت به برجام تصمیم بگیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران هیچگاه برجام را ترک نکرده است که بخواهد به آن برگردد.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضوع اعلام شده از سوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مبنی بر اینکه منتظر تصمیم ایران در زمینه بازگشت به برجام هستند، اظهار داشت: آمریکا و اروپایی ها بهتر از همه می دانند که ایران تصمیم خود را زمانی گرفت که به رغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ایران و بی عملی اروپا، در توافق باقی ماند و برجام را زنده نگه داشت.

در خلال مذاکرات وین بارها اعلام شد که این آمریکا است که توازن برجام را بر هم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملا مانع اجرای برجام شده است. کما اینکه مکرر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات خود ڈیل برجام را به شرط اجرای کامل آن از سوی آمریکا دارد و سایر طرف ها نیز به خوبی از موضع ایران مطلع هستند. روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، آماده اجرای کامل تعهدات خود گردد و از استفاده از تحریم ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بر دارد، توافق ممکن خواهد بود.

خطیب زاده افزود: موضع ما از ابتدای مذاکرات وین تا الان تغییر نکرده است ما خواستار لغو تحریم های آمریکا، راستی آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر رای نیاوردن ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت، اظهار داشت : چند روز قبل نیز که برای اولین بار این ابهام مطرح شد، پاسخ داده شد که اصل خبر کاندیدا شدن جمهوری اسلامی ایران نادرست است، ولی با توجه به مطرح شدن دوباره خبر لازم است تاکید شودکه جمهوری اسلامی ایران درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۳-۲۰۲۴ نداشته و کشور امارات از گروه آسیایی، تنها کاندیدای این گروه بوده است.

با عنایت به اینکه، انتخاب اعضای غیر دایم شورای امنیت با رای گیری مخفی و فیزیکی (برگه رای)| انجام می گیرد، نیت کشوری که مخفیانه به جمهوری اسلامی ایران رای داده روشن نیست. البته این احتمال منتفی نیست که این امر با هدف شیطنت آمیزی صورت گرفته باشد.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات تعیین اعضای غیر دائم شورای امنیت، از عضویت امارات حمایت کرده و به آن رای مثبت داده است که این موضوع در نامه ظریف به همتای اماراتی خود نیز اعلام شده است و مراتب طی یادداشت رسمی به سفارت امارات در تهران نیز اعلام شده است. البته این موارد مسبوق به سابقه است. مثلا در گروه کشورهای آمریکای لاتین، نیز برزیل تنها کاندیدای این گروه بوده در حالیکه به پرو نیز یک رای داده شده است. کنگو قبل از رای گیری، انصراف داده است ولی با اینحال سه کشور به آن رای داده اند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!