سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۲:۴۳
سیاست خارجی - کد خبر : 11530
دوشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

خطیب زاده : آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نتیجه نخواهد گرفت

می دانند و می دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست

خطیب زاده : آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نتیجه نخواهد گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 18 مرداد ماه ) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تشدید موج کرونا در کشور بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید کرد و اظهار داشت : این جانهایی که از دست می رود، عزیزان ما هستند و بدون رعایت پروتکل ها و همت جهادگران، امکان فروکش کردن این موج نیست. ما برای حفظ جان عزیزان خود مسئولیت مدنی داریم.

خظیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته گفت : هفته گذشته کاردار بریتانیا و سفير رومانی را در پی برخی ادعاها درخصوص کشتی احضار کردیم. همچنین هفته شلوغی از نظر مراودات دیپلماتیک به دلیل مراسم تحلیف داشتیم که هیات هایی در سطح سران، روسای دولت ها و مجالس، وزرای امور خارجه به ایران سفر کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مقامات اروپایی درخصوص کشتی مورد هدف قرار گرفته در دریای عمان تصریح کرد: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه ای از زنجيره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتیها در آب های بین المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزانانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، تلاش کردیم این آبراه از تا امنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می دهد. لازم می دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی ها ناشی از همان خوی سابق شان است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوسپ بورل علیه ایران گفت : این اظهارات غيرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. ایران به اشد وجه بیانیه گروه هفت را محکوم و رد کرد. این اظهارات نه تنها مردود است، بلکه به صلح و اثبات این آبراه بین المللی کمک نمی کند.

وی با اشاره به سکوت این کشورها نسبت به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و خرابکاری های آنها در مورد کشتی های تجاری گفت: این کشورها نباید رفتاری انجام دهند که حاکی از جانبداری شان باشد چرا که اعتبار کلام و رفتار آنها را زیر سوال می برد.

خطیب زاده در مورد زمان آغاز مجدد مذاکرات وین بیان کرد: ما هيچ وقت این گفت وگوها را ترک نکردیم. یک فرایند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرایند، تغییراتی در تیم های اجرایی رخ می دهد. رییس جمهور در مراسم تحلیف و تنفيذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم ها تردید ندارند. البته این کار در چارچوب منافع عاليه مردم و در چهارچوب دستورالعمل ها انجام می شود .

باید صبر کنیم دولت مستقر و وزرا تعيين شوند، آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی تواند به نتیجه ای غیر از اتفاقات چند سال اخیر به دست آورد. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می دانند و می دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست. اگر به راه حلی برسیم که آمریکا به تعهدات ذیل برجام برگردد، ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: سابقه این بدهی ها بیش از چهار دهه است. این بدهی قطعی است و محاکم انگلیس آن را تایید کردند، دولت های مختلف انگلیس به بهانه های واهی این بدهی را پرداخت نکردند و رفتارهایشان حاکی از عدم صداقت در پرداخت این بدهی است. هر بار انگلیس این مسئله را گروگان مسائل دیگر کرده است.

منطق انگلیس عدم پرداخت بدهی های خودش است ولی ادعاهای زیادی درخصوص حقوق بین الملل دارد ولی به آن پایبند نیست. اگر دولت انگلیس از پرداخت آن بدهی سر باز بزند، دولت این کشور را در پرداخت آن مسئول خواهیم کرد.

خطيب زاده درباره مذاکرات اتركيه مورا يا حسين امیرعبداللهيان و احتمال به وزارت رسیدن وی خاطرنشان کرد: ایران عضو برجام است و اقداماتش در چارچوب برجام است، کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکا است. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رییس جمهور را منتقل کردند، رییسی هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف بیان کرد.

وی در مورد گفت وگوها برای برقراری حج عمره بیان داشت: برای اعزام زائر به عراق و عربستان گفت وگوهایی توسط بخش های مختلف انجام شده است. اینکه می گوییم توسط بخش های مختلف چون سازمان حج به دلیل شرایط کروتایی و... نمی توانست، شرایط ویژه و خاصی است اما در هر دو مورد، وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده تا زمینه های لازم فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا طالبان هم در گفت وگوهای بین الافغانی باید حضور داشته باشد خاطرنشان کرد: طالبان بخشی از آینده افغانستان است و گفتیم که به تسهیل این گفت وگوهای پایبند هستیم و باید صدای همه شنیده شود.

خطیب زاده درباره تشکیل کمیته تحقیق در مورد حمله به کشتی صهیونیستی ابراز داشت: اتهامات بی پایه و اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی شکل گرفته و همراه با بیانیه های بی اعتبار شده، مردود است. ایران پایه امنیت در منطقه پیرامونی از جمله خلیج فارس است و در همه راحلها و راهکارهایی که به امنیت این آبراه مربوط است، نقش داشته است.

وی با اشاره به حملات انجام شده علیه کشتی های ایرانی بیان کرد: متاسفانه در دریای سرخ و سایر آبراهههای بین المللی، شاهد تروریسم دولتی اسرائیل و سکوت دولت ها از جمله انگلیس و آمریکا هستیم. هشدار می دهیم ایران در مورد امنیت کشتیهای تجاری خود سکوت نمی کند و هر اقدامی که جامع و شمول گرا تباشد، قطعا راه به جایی نمی برد.

این دیپلمات ارشد درباره آخرین وضعیت گفت وگوهای ایران و عربستان سعودی هم گفت: گفت وگوها با عربستان سعودی در چند دور درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برگزار شده است. سوالات مهمی برای گفت وگوها در پیش روی طرفین بوده است. در مسیر مبتنی بر گفت وگو و حل و فصل مسائل می توانیم به نگاه مشترک برسیم.

البته لازم نیست همه نقاط اختلاقي حل شود ولی فکر می کنیم اگر عربستان به پیام ایران توجه داشته باشد که منطقه ما منطقه ای است که با همکاری کشورهای منطقه می توان به راه حل فراگیر رسید ، می توانیم به نتیجه برسیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!