چهارشنبه، 29 فروردين، 1403 | Wednesday 17th of April 2024
۰۰:۱۸
تحلیل نظامی - کد خبر : 4195
چهارشنبه، ۰۷ خرداد، ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

خرمشهر را خدا آزاد کرد

مقاومت در برابر هجوم نابرابر ارتش عراق و تلاش برای آزادسازی خرمشهر؛ تنها مدیون فرزندانی است که در دامان انقلاب اسلامی تربیت‌شده بودند.

خرمشهر را خدا آزاد کرد

مقاومت در برابر هجوم نابرابر ارتش عراق و تلاش برای آزادسازی خرمشهر؛ تنها مدیون فرزندانی است که در دامان انقلاب اسلامی تربیت‌شده بودند. اینان نه‌تنها برای دفاع از خاک و سرزمین خود در برابر متجاوز، بلکه برای اعلام و حفظ اعتبار و اقتدار و حیات مجدد اسلام ناب محمدی می‌جنگیدند. بی‌تردید حماسه خرمشهر شامل دو حماسه است:

نخست حماسه مقاومت خرمشهر و دیگری حماسه آزادسازی خرمشهر که در آن تمامی نیروهای مسلح و نیروهای مردمی نقش پررنگی را ایفا نمودند و همچنان بر تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد ماند.

هر آنچه از خرمشهر و 8 سال دفاع مقدس گفته شود بازهم کم و ناچیز بوده و بایستی فرهنگ این دوران مهم در بین مردم نهادینه شود. اما نکته‌ای که در این دوران حساس از انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است توجه به تاریخ دوران دفاع مقدس بدون ایجاد هجمه‌های ناخودآگاه و یا حتی برنامه‌ریزی‌شده از سوی برخی گروه‌های و افراد داخلی و دشمنان می‌باشد.

خرمشهر را خدا آزاد کرد

 بی‌تردید در دوران جنگ؛ نیروهای مسلح چه ارتش، سپاه انقلاب اسلامی و بسیج نقش پررنگی داشته و انقلاب مدیون فداکاری آنان بوده و هست. آنچه می‌تواند باعث دودستگی و سوءاستفاده دشمنان در این برهه حیاتی شود عدم توجه به رزمندگانی است که عمری درصحنه جنگ از جان دل خدمت کرده‌اند و حال خواسته و یا ناخواسته مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولین قرارگرفته‌اند که این رویکرد با تمامی شعارها و اهداف انقلاب فاصله دارد. حال اگر کمی مسئولین با خود صادق باشند؛ بایستی این موضوع را برای جامعه باز کنند که چنین مجاهدت‌هایی از سوی سربازان مجاهد اسلام بوده که توانسته 8 سال جنگ را به "دفاع مقدس" تبدیل کند.

خرمشهر را خدا آزاد کرد

متأسفانه به دلایل مختلفی؛ نگاه صدا سیما به موضوع جنگ کمرنگ و بسیار مقطعی است که همین امر نیز باعث شده تا برخی از کهنه سربازان جنگ در بین نیروهای مسلح خود باهدف آشنایی جوانان این سرزمین اقدام کرده و دانسته و یا ندانسته به دلیل عدم‌حمایت مسئولین شرایط را برای دوگانگی و سوءاستفاده معانید فراهم آورند. درواقع این موضوع یک عامل سببی دارد که به‌طور غیرمستقیم به رسانه‌ها به‌خصوص صدا سیما که یک رسانه ملی است برمی‌گردد زیرا نتوانسته آن‌طور که شایسته این کهنه سربازان  جبهه اسلام است آنان را به عموم مردم به‌خصوص جوانان عزیز که تجربه‌ای از دوران سخت دافع مقدس را ندارند معرفی نماید.لیکن به نظر می‌رسد تنها نگاه صرف به برخی از صحبت‌های پیشکسوتان دفاع مقدس که واقعاً از صمیم قلب ، وجودشان را برای حفظ و ادامه این انقلاب گذاشتند نه‌تنها کار درستی نیست بلکه به‌مرورزمان باعث بروز آسیب‌های جدی برای نسل‌های بعدی انقلاب خواهد شد.

خرمشهر را خدا آزاد کرد

سخن آخر

اشغال و آزادسازی خرمشهر در دوران دفاع مقدس در شرایط سخت هجمه دشمنان، یکی از نقاط عطف جنگ تحمیلی و حتی تاریخ معاصر ایران است. آزادسازی خرمشهر از وجود اشغالگران بعثی تنها با اتکا به قدرت خودی، ایمان و رشادت دینی و غیرت ملی و میهنی امکان‌پذیر شد. مقاومت خرمشهر و سربازان و رزمندگان ایرانی در مقابل متجاوزی که تقریباً همه قدرت‌های مطرح و برتر جهان از آن حمایت می‌کردند، به‌قدری ستودنی بود که پس از گذشت سالیان از آن، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در مقایسه با سقوط اخیر رژیم صدام در مقابل حملات ارتش امریکا، فرمودند:

«بغداد با بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی، سه‌روزه سقوط کرد اما رزمندگان دلاور ما بدون هیچ امکانات نظامی، ۳۵ روز در برابر هجوم عراقی‌ها مقاومت کردند که ملت ایران باید به آن افتخار کند.»

مجید ثابتی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. دوران جنگ روزهای سرونوشت ساز انقلاب و مجاهدت های نیروهای مسلح بوده است

  1. اگر این شهدا و جانبازان و ایثارگران در دوران دفاع مقدس نبودند مطمینا شرایط برای قشر جوان الان به این شکل نبود و این رشادت ها بایستی در تاریخ ایران زمین ماندگار شود

  1. بایستی در رابطه با دفاع مقدس از نیروهای باتجربه و قدیمی استفاده بشه که متاسفانه در این مدت نشده

  1. جای شهدا و ایثارگری های رزمندگان اسلام همیشه حفظ خواهد شد

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 29 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!